Neptunus Geplaatst: 31 december 2009 Geplaatst: 31 december 2009 Origineel bericht van: MR_B Origineel bericht van: Neptunus Origineel bericht van: robino Even iets vragen de ventilator in welke richting moet die blazen. Altijd vanuit de box naar buiten toe. Kun je dit onderbouwen waarom? ik heb hem nu toevallig andersom, hij duwt dan de warte via de zijkanten naar buiten. Omdat ik geen enkel elektronisch apparaat ken waar de lucht voor koeling naar binnen wordt gezogen. Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
Hoeba Geplaatst: 31 december 2009 Geplaatst: 31 december 2009 Origineel bericht van: Neptunus Omdat ik geen enkel elektronisch apparaat ken waar de lucht voor koeling naar binnen wordt gezogen. Volgens mij is dat bij ieder apparaat zo, anders krijg je vacuüm. Maar het gaat er om dat warmte altijd naar boven gaat en het dus handiger is het naar boven af te voeren. Andersom kan ook, maar dan stuur je de warmte eerst weer door de kast en dan weer ergens naar buiten, terwijl je juist die kast wilde afkoelen. Groetjes,HoebaDM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b
hulkman Geplaatst: 31 december 2009 Geplaatst: 31 december 2009 Het blijft een theoretisch verhaal maar het zuigen van warme lucht uit de box naar buiten heeft voorkeur. In de praktijk blijkt dat beidde methoden een positieve werking hebben op de warmtehuishouding in het apparaat omdat het koelend vermogen van de geforceerde luchtstroom zeer groot tov een natuurlijke afvoer van warmte, echter wanneer je in de marge gaat zitten, dus een zo laag mogelijk toerental kiest dan telt het wel mee. Door het aanzuigen van warme lucht creeer je een lichte onderdruk in de behuizing deze versterkt het schoorsteeneffect van de warmeluchtstroom rond de warmere componenten en de totale warmte inhoud van de kast wordt ververst met koelere lucht. Door het inblazen van warme lucht wordt de luchtinhoud van de kast telkens ververst met koelere lucht waardoor de temperatuur van alle onderdelen verlaagt word. Kortom het afzuigen van warmelucht uit de kast heeft voorkeur omdat deze effectiever is. De componenten met de meeste warmteafgifte worden het best gestimuleerd om deze warmte aftegeven. Dat is dan ook de reden dat afzuigen van warmelucht het meest wordt toegepast.
Nowtv Geplaatst: 31 december 2009 Auteur Geplaatst: 31 december 2009 Meten is weten. En als de fan de lucht naar buiten drukt is de temperatuur over de punten op het board tussen de 0,8 en 1,2 graden lager. Dus naar buiten blazen geeft het beste rendement. Dus uit de box naar buiten blazen !!!. En zelfs de fan draait net een tandje langzamer dus ook weer minder geluid en slijtage. Meer kan ik er niet van maken.
Neptunus Geplaatst: 31 december 2009 Geplaatst: 31 december 2009 Nogmaals: natuurlijk moet de warme lucht uit de box naar buiten worden verplaatst, al was het alleen maar om stofvorming te voorkomen. Dat dit nog een discussie is??? Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
Gast René VG Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Ik vraag mij af wat het effect zou zijn om een ventilator met een grote diameter bovenop de ventilatie sleuven van de afdekkap te leggen? Zou dit effect hebben, zo ja, kan ik ook 2 ventilators aansluiten, bijvoorbeeld 1 binnenin en een op de buitenkant of 2 stuks aan de buitenkant? In mijn geval is er niets van de ventilatoren te zien mocht ik ze bovenop de afdekplaat plakken.
Harley Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Yep, heb er een van 12 cm bovenop. draait 1000t/min. Hoor je niks van. VU+ Duo2 - PrismCube
Gast René VG Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Ik zit aan een 20 CM diameter te denken van Coolermaster, die verzet 180 M3 per uur, dat moet toch afdoende zijn...... http://www.coolermaster-usa.com/product.php?product_id=2947
metoo Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 stijgt je box dan niet op? ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD. SAT ET7000 ET6000 OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs
Harley Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Origineel bericht van: René VG Ik zit aan een 20 CM diameter te denken van Coolermaster, die verzet 180 M3 per uur, dat moet toch afdoende zijn...... Lijkt mij wel ja VU+ Duo2 - PrismCube
DeBeek Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Nog simpeler, IR verlenger, langere kabels, En zet hem in de koelkast...
bigtwin Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Ik leg er iedere dag een paar ijsblokjes op... ET10000DM7020HD Linux laptop en Linux zelfbouw NAS
MpF1 Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Hallo, Ik hier heb vandaag een ventilator zoals in het bovenstaande filmpje geïnstalleerd, en daarna de plug-in FanMonitor erop gezet. Nu staat bij Dutycycle 255, "en de groen rode balk is helemaal zichtbaar". Is die waarde wel goed? Of maakt het niet zo veel uit? Op de 8000 staat OpenPLi van 31 december. Dreambox One Ultra HD/Dreambox 8000 HD/Dreambox 500 HD/2x Xtrend ET400
Hoeba Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Origineel bericht van: DeBeek Nog simpeler, IR verlenger, langere kabels, En zet hem in de koelkast... Geef eens een fotootje .......... ;-) Groetjes,HoebaDM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b
realjose Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 hier een paar fotos hoe ik het gedaan hebt. en de beste wensen groetjes Jose
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen