Ga naar inhoud


gloeilampen hamsterwoede in Duitsland


Amager95

Aanbevolen berichten

Philips, Osram etc hebben dat ook uitbesteed.

Je krijgt overal dezelfde snert lamp die zo te zien bij mij soms binnen 1 maand stuk is. Ook wel el cheapo gekocht vroeger die 6 jaar brand. Nou jullie. appie happie lampen 1 a 2 maanden, plets. Dan maar naar die behangzaak......... nog altijd beter. Spaarlampen (40 jaar ervaring) als je ze onnodig lang aanlaat en dus niksbespaart (warm/koud starter).

Pak een lekkere TL-buis........... (10 jaar)

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: ceesv
Verder hebben die dingen een tamelijk slechte cosphi, waardoor er ook nog een behoorlijk blindvermogen wordt opgenomen.

Wat is "een tamelijk slechte cosphi"? De PL's die ik veel in gebruik heb op mijn werk hebben een cos phi > 0.95 . (De PL's met losse voorschakel apparaten hebben tussen de 0.98 en 1.00....)
Is dat laag???

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb goeie ervaringen met de spaarlampen van de IKEA. Die geven een aangenaam licht af zoals een gloeilamp en ze kosten bijna niks vergeleken met de duurdere merken. En ze gaan hier al zo'n 5 jaar mee aan zo'n 12 uur brandtijd per dag. (Tamelijk donker studentenkot)

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan maar op twee manieren energie besparen:

 

A) arm zijn

 

B) minder kweken

 

al de rest is politiek en heeft niets te maken met energiebesparing, maar des te meer met fascistoïde controle en macht.

 

 

Je kan het ook nog anders zien: de prijs van alles is een maat voor de energie die het gekost heeft om te produceren. Zo zal een wagen van 10.000 euro die 10 liter/100km (voor NL: 1/10) beter zijn voor het milieu dan een wagen van 25.000 euro die 5 l/100km (voor NL: 1/20) verbruikt. Maar zelfs deze redenering is niet goed, want uiteindelijk zal men met het geld dat men bezit en dus over houdt bij die goedkopere wagen een vliegreisje maken, bijbouwen (met bakstenen die dus voor dat bedrag energie hebben verbruikt) enz..... Uiteindelijk kom je op hetzelfde uit. Kortom iedereen die produceert is een verspiller.

 

 

Strikt genomen voor gloeilampen zijn deze dus veel energiezuiniger dan "spaarlampen" (of tot wat euphemismen kunnen leiden). Ik verwarm mijn huis met groene kernenergie (in Belgie= 65-68% van alle electriciteit) en zal elke besparing van 1000 watt aan lampen, mij verplichten 1000 Watt meer verwarmingsaparaten in te schakelen (want omzetting electriciteit naar warmte is een 100% efficiënte omzetting, zelfs al gaat het via de tussenstap fotonen).

 

Veel leugens en manifeste onkunde en totaal geen kennis van wat energie is leiden tot politieke BS in't kwadraat.

 

 

P.S.: zelfs punt A) en B) zijn momenteel fout wegens het eindige karakter van alle huidige realistische energiebronnen.

 

 

 

Ubik

VU+Solo², DM-800HD, T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit forum was al eerder een topic over een gloeilamp die al

108 jaar brand!

 

Via deze link kom je op de BulbCam

 

De producenten hebben het ontwerp toen aangepast omdat ze anders op een gegeven moment geen handel meer zouden hebben.

 

Ik ben niet heel technisch of zo, maar volgens mij zou er best weer een lamp gemaakt kunnen worden die ook 100 jaar meegaat.

 

Eigenlijk dezelfde reden dat auto's nog steeds niet op water rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sverige (Zweden) is mijn tweede vaderland, daar heb ik over al die jaren, hele mooie en knusse schemerlampen gekocht.

De kapjes van die schemerlampen hebben een verende klem wat mooi om de huidige gloeilamp-bol past.

Die spaarlamp ondingen van het formaat wat zij nu fabriceren passen daar niet meer op.

Waarom ze die spaarlampen nu zo achterlijk groot van formaat fabriceren is eigenlijk van de zotte.

Na jaren zal het wel weer tot een normaal formaat komen denk ik, wat zij eigenlijk nu al zouden kunnen maken.

Het patroon van eerst grof om het daarna te verfijnen els er niet zo veel meer van wordt verkocht.

Dus logisch dat er gehamsterd wordt.

De huidige spaarlampen passen immers niet meer op zulke schemerlampen.

Het zal straks in Zweden wel net zo gaan, anders zitten ze met de gebakken peren met al die mooie en knusse schemerlampen.

 

Dus raden maar wat ik zal gaan doen......

 

Met vriendelijke groeten,

SatBaron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatBaron
Sverige (Zweden) is mijn tweede vaderland, daar heb ik over al die jaren, hele mooie en knusse schemerlampen gekocht.
De kapjes van die schemerlampen hebben een verende klem wat mooi om de huidige gloeilamp-bol past.
Die spaarlamp ondingen van het formaat wat zij nu fabriceren passen daar niet meer op.
Dus raden maar wat ik zal gaan doen......

Met vriendelijke groeten,
SatBaron

...misschien gewoon eens rondkijken en je verbazen over de enorme varieteit die er tegenwoordig is op het gebied van spaarlampen. Ze zijn er tegenwoordig bijna in alle formaten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik geen voorstander van de spaarlamp, het gezellige licht van een peertje is niet te vervangen! alsook geven spaarlampen straling af die voor de mens niet gezond is en daar is er al genoeg van freq hier en daar erbij, straks gaan we zelf licht geven! hebben we geen lampjes meer nodig.

 

Mijn plafond zit vol met halogeentjes op laagspanning het effect wat je daarmee hebt kan geen spaarlamp evennaren,lekker dimbaar wanneer je dat wil. Ik de buurt winkel hebben ze van die dimbare spaardingens en wat een prijs 22 euro voor zo'n ding! schande

 

Hier een art die op het www staat.

 

http://www.stopumts.nl/pdf/spaarlampschadelijk.pdf

 

homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
De kapjes van die schemerlampen hebben een verende klem wat mooi om de huidige gloeilamp-bol past.


Dat is een oplossing die een fabrikant aanstreeft omdat het zo eenvoudig en dus goedkoop te maken is.
Maar had ie wat inventiviteit in z´n schemerlamp gestoken, dan had je nu niet met dat probleem gezeten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik zie het nadeel van spaarlampen op een heel ander vlak.

 

Die krengen hebben de onhebbelijkheid dat ze een enorme hoeveelheid RF storing, met name in het AM bereik van 150-1600 Khz veroorzaken.

Ben je een radioot zoals ik dus, dan is dat totaal irretant.

Hetzelfde geldt voor de meeste geschakelde voedingen, muurwratten etc.

Dat is ook de reden dat ik zo de pest heb aan die rotzooi uit China, want die interesseert het geen lor dat hun produkten zo storen. Hoofdzaak goedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik ben niet heel technisch of zo, maar volgens mij zou er best weer een lamp gemaakt kunnen worden die ook 100 jaar meegaat.


Nee dat kan niet. Alles is onderhevig aan veroudering. Zeker als dat voorwerp heet is zoals de gloeilamp. Uiteindelijk raakt de lamp lek en verbrandt de gloeidraad. In en uitschakelen heeft ook negatieve consequenties voor de draad zoals uitzetten en krimpen en een stroom die even iets hoger is tijdens het inschakelen. Misschien als je heel erg je best doet maar dan haal je geen gezinspak gloeilampen meer voor 2 euro.

Citaat:
Eigenlijk dezelfde reden dat auto's nog steeds niet op water rijden.


Dat zal nooit gebeuren. In de natuur streeft alles naar een laagste energie niveau, dat levert namelijk een stabiele toestand. Waterstof en zuurstof reageren onder afgifte van veel energie tot water. Water heeft dus het laagste energie niveau. Er is geen manier om daar nog meer energie uit te halen om daar een auto op te laten rijden.

Wel kan je de verbinding tussen de 2 waterstof atomen en het zuurstof atoom weer verbreken maar dan moet je er weer net zoveel energie instoppen.

Om deze reden denk ik ook dat er geen toekomst is voor waterstof energie.
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatBaron
De kapjes van die schemerlampen hebben een verende klem wat mooi om de huidige gloeilamp-bol past.
Die spaarlamp ondingen van het formaat wat zij nu fabriceren passen daar niet meer op.


Je hebt tegenwoordig spaarlampen van carex die precies het formaat van de ouderwetse gloeilampen hebben.
Ze kosten ook nog maar iets van 89ct, dus je kan die lampenkapjes ook energiezuinig gebruiken. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...