Ga naar inhoud


[DM800HD] koeler inbouwen in de DM800HD


YUGI

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: ArneK
Ik begrijp niet wat er vaag is aan het antwoord van Dream...

Citaat:
..het scheelt mij een boel extra werk in elk geval


Bedoel je hiermee het oplossen van het probleem in je eigen box of heb je al zoveel boxen in handen hebt gehad die (aantoonbare!) "warmteproblemen" hadden?
Mocht het laatste het geval zijn dan begrijp ik niet dat er nog niet een serieuze aktie richting Dream ondernomen is...


Buiten mijn IT werkzaamheden om doe ik af en toe ook iets met schoteltjes en satellietontvangers.
En ja, ik heb al een behoorlijk aantal dreamboxjes gemodificeerd met een koelblokje.
..en met succes!

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als je inderdaad al zoveel boxen door je handen hebt laten gaan, elke keer met dezelfde problemen, dan begrijp ik niet dat je deze nog zelf gaat zitten modificeren!

Ik had dan dus al lang en breed aan de bel getrokken bij de fabrikant.

Maar dat is mijn bescheiden mening als elektronika-ontwikkelaar...

Blijkbaar kun je dus richting Dream niet hard maken dat zij een ontwerpfout hebben gemaakt, dat is me nu wel duidelijk.

 

Groetjes,

 

Arne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk,

DAT is precies wat ik ook op pagina 2 probeer duidelijk te maken.

 

Origineel bericht van: ArneK
Ik lees deze topic nu al een tijdje mee, heb ook een DM800 met interne HD en ook ik heb me afgevraagd hoe het nu precies zit met de temperaturen.

 

Ik denk dat we óf moeten accepteren dat de box nu eenmaal warm wordt, óf we moeten de handen ineen slaan en een brief naar Dream Multimedia componeren.

Ik denk echter dat Dream nog niet veel zal doen omdat er (nog) niet aangetoont kan worden dat de huidige temperatuur een nadelig effect voor de box heeft.

Kunnen we dit wel, dan denk ik niet dat dit zo klakkeloos geaccepteerd dient te worden en zal Dream met een oplossing moeten komen.

 

Ik denk dat wij als gebruiker ons ook niet druk zouden moeten hoeven maken welke HD te monteren. Er staat tenslotte niets in de handleiding over de te kiezen HD wat betreft warmte ontwikkeling. Dus kies er een, wordt de box te warm en overlijdt, terug met die handel!

 

Nogmaals, ik denk dat we allemaal wel in staat zijn de box zo aan te passen zodat de temperatuur zakt. Maar de vraag is, willen we een box van rond de Euro 400,- wel zelf aanpassen?

Ik woon zelf in Duitsland en heb natuurlijk reeds met Dream hierover gesproken. Werd keurig te woord gestaan en zij verzekerde mij dat de temperatuur geen probleem is...

 

Tja...

 

Groetjes,

 

Arne.

>>>> Ik ben luier dan Pampers...<<<<

Kweetnie

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze thread posten alleen maar leden die WEL een fan in bouwen. De duizenden klanten die dat niet doen zul je hier niet gauw hun succesverhaal horen vertellen.

 

Ik zie het al een stel hobbyisten die het leuk vinden om zelf wat te knutselen aan hun box. Vind ik ook wel leuk, daarom kocht ik ook een Dreambox. En zo wordt er nog wat aan verbeterd ook.

 

Dat er nog wat te verbeteren valt, is niet opzienbarend. En er is een groot verschil tussen verbeteren en het oplossen van ontwerpfouten. Er is niets *mis* met de warmtehuishouding, zo'n settopbox mag best warm worden, net als andere elektronica. Tot een graad of 50 Celcius is er technisch gezien niets aan de hand, en dat is een temperatuur die pijnlijk is bij aanraking.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies Milo, je slaat hier de spijker op z'n kop.

Natuurlijk is het leuk om je box zo veel mogelijk te optimaliseren, daar is niets mis mee.

Maar het het kan en mag niet zo zijn dat deze aanpassingen nodig zijn om je box aan de praat te houden.

 

@DRZ

 

Citaat:
En ja, ik heb al een behoorlijk aantal dreamboxjes gemodificeerd met een koelblokje.

..en met succes!

 

Ja weet je, als je hier van succes spreekt omdat het je is gelukt om de temperatuur in je box naar beneden te brengen zeg ik okay...

Maar zo kan ik ook met eenvoudige middelen succesvol de temperatuur omhoog brengen. Soldeer er gewoon een 20W halogeentje in...

De reden waarom ik dit zo zeg, is omdat ik mezelf de vraag stel of het wel écht noodzakelijk is om de box te modificeren.

Is gebleken dat de box niet goed werkt wanneer je deze modificatie niet doorvoert??

Wat voor temperatuur heb je in de box gemeten?

Vaak voelen dit soort temperaturen veel warmer aan dan dat ze in werkelijkheid zijn.

 

Als je van succes spreekt omdat de door jou gemodificeerde boxen nu wél goed werken, dan hebben we een heel ander probleem.

Dan zou je (we) bij onze vrienden van Dream aan de bel kunnen trekken en zeggen: Kijk, zonder koelblokje crashed de box of weet ik wat voor problemen je dan hebt. En kijk, mét koelblokje draait ie prima, einwandfrei... ;-))

 

Ik denk dat wanneer je dit kunt laten zien, je zeker niet alleen zult staan met het verlangen van een oplossing.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat de DM800 geen problemen heeft door overmatige warmteontwikkeling.

Ik heb er echter zelf niets van gemerkt en ik denk zolang we niet meer hebben dan dat wat hier geschreven wordt, we bij Dream niet veel verder komen.

Tot die tijd zie ik het monteren van een koelblokje of het inbouwen van een fan als een optimalisatie van je box, waar natuurlijk(!) niets mis mee is.

 

Groetjes,

 

Arne.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ArneK

Is gebleken dat de box niet goed werkt wanneer je deze modificatie niet doorvoert??

Het is gebleken dat de box na de "modificatie" juist wél goed werkt!
In de ruim 25 jaar dat ik met electronica stoei, kan ik enigsinds wel van ervaring spreken wanneer een component te warm word.

'Vroeger', ja, daar komen de verhalen uit de goede oude tijd, speelde ik nog wat met zendertjes en ander hoogfrequente (illegale) zelfbouw rommel, werden er ook wel eens componenten te heet en gingen dan stuk of kregen eigenschappen waar ze eigenlijk niet voor ontworpen werden.
Die ervaring heb ik meegenomen in de dreamboxenwereld en heb niet eens de moeite genomen om te gaan meten, omdat meten in dit geval geen oplossing bied.
Het probleem schuilt niet in de componenten, maar nogmaals, in de verbindingen tussen PCB en component.
..in dit geval de processor.

De print bestaat uit een aantal lagen koperbanen, in plaats van de 'good old' boven en onderlaag.
En daar gaat het ergens fout.. ga jij dat maar met een temperatuurmetertje proberen te meten.
Ik herhaal mijn verhaal maar weer eens voor de zoveelste keer, niet alle boxen hebben dit probleem, hooguit een paar procent.

Misschien zou ik eens getuigen moeten inroepen, of samen met iemand op dit forum wat expirimenten doen.
Ik heb toevallig een box van een klant zelf in gebruik genomen die dit probleem heeft (had), dus voor diegene die geïnteresseerd is wil ik best wel wat tijd vrijmaken om eens wat te spelen met een föhn en freezerspray.. smile


"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi DRZ !

 

Tja, de tijd van de BLY's en de MRF238-ers heb ik ook reeds lang achter mij... ;-))

 

Op zich wel een opmerkelijk verhaal wat je daar hebt.

Ik heb geen reden om daaraan te twijfelen maar vind het typisch dat er zoveel spreiding lijkt te zijn in de boxen.

Ja dat er voor de box een multilayer wordt ingezet, dat lijkt me duidelijk.

Maar de losse multilayer printplaten worden na de fabricage allemaal electronisch getest, tenminste daar mag je wel vanuit gaan.

 

Hoe kan het dan dat, bij gelijke software en gelijke componenten, de ene box zoveel warmer wordt dan de andere...??

Ik bedoel, zo'n idiote spreiding in componenten heb ik nog nooit gezien en eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in.

Ik zou er minder moeite mee hebben als ze allemaal te warm werden, snap je wat ik bedoel?

 

Zit de processor in een voetje? Zo ja, zijn de voetjes allemaal hetzelfde?

Of is het zo dat ze allemaal te warm worden maar niet allemaal ongewenst gedrag vertonen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ArneK

Of is het zo dat ze allemaal te warm worden maar niet allemaal ongewenst gedrag vertonen?


Touché! smile

Misschien word het tijd om er een MRFje in te bouwen, die werden ook heet, maar vertoonden geen raar gedrag! :D:D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...en_#Post1662529

 

Het is me niet helemaal duidelijk of jullie de FAN willen plaatsen voor de levensduur of de stabiliteit?

 

Want als ik mijn DM800 op een HD zender de hele dag laat staan is na 10 uur het beeld bevroren en heeft paarse strepen in het beeld.

Zijn dit temperatuurs problemen of ligt het ergens anders aan??

Ik draai de "PLI Jade 3" versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de elektronica ziet men wegens kosten besparing dikwijls componenten ingezet worden, die daar eigenlijk niet horen.

Ik zeg nu maar iets, een stroom kring heet 1.4 A nodig, er bestaat geen goedkoop 78xx ic’s voor die spanning met een hogere uitgang dan 1.5 A.

De normale gang van zaken zou zijn, een schakeling inbouwen die 2 A aankan (reserve), maar dan zitten ze met extra componenten en moet het ontwerp aangepast worden en dat komt weer duurder uit.

Dus stoppen ze er toch maar die 78xx in, voorzien van een juist gepaste koelvin.

En dan gebeurt het wel eens als de stroom of de omgevings temperatuur ietwat begint op te lopen knalt het ic er door of schiet de beveiliging in gang.

En dat zie je meer een meer, elektronische componenten worden te vaak en teveel belast naar het maximum toe.

Hetzelfde gebeurd met koeling, als een ic 90 graden aankan en hij loopt onder normale omstandigheden zonder koeling op naar 70 graden, wel dan zal hij er zonder koeling ingaan.

En iets dat dagelijks van 20 naar 70 graden gaat in pakweg 5 seconden, dat kan nooit goed zijn.

Een goede koeling is wel degelijk van belang.

 

 

 

 

 

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb enkele dagen geleden besloten om over te stappen naar de "sat wereld".

Ben vollop fora aan't afschuimen voor info en kwam toevallig hier terecht. Ik heb dus totaal nog geen ervaring met dit systeem maar wou toch effe m'n ervaring als (ex-)overclocker delen.

 

Moderne CPU's (processoren) in PC's halen makkelijk temperaturen van 80°C, en moderne GPU's (graphic processor units) gaan zelfs tot boven de 100°C. Dit is echt bloedheet!

Dergelijke (actief gekoelde) processoren kunnen op enkele minuten tijd ook meermaals schommelen tussen +/-35 en +/-75°C.

Deze componenten zitten ook op multi-layered PCB's en ik heb persoonlijk de laatste 10 jaren nooit problemen gekend.

In het slechtste geval, wanneer processoren te warm worden, lopen ze gewoon vast en moet je de PC heropstarten.

Kan dit kwaad?

Eigenlijk niet. De levensduur word inderdaad wel korter (pakweg 10j i.p.v. 25jaar), maar gezien de huidige technologische vooruitgang...

 

Een heel ander geval zijn harde schijven. Die houden echt niet zo van hoge temps, met dataverlies, corrupte OS'n (operating system), of kompleet defect als gevolg.

Nu is het ook wel zo dat op veel componenten de laatste jaren weinig of geen kwaliteits-controles meer uitgevoerd worden.

Voor fabrikanten van HDD's (harddiskdrives) bvb is het gewoon veel goedkoper om je een nieuwe HDD te geven (in ruil voor een defecte binnen de garantie-periode uiteraard) dan om hun HDD's te onderwerpen aan een quality-controle.

Cijfers van 5 à 10% defect binnen het jaar zijn hier niet abnormaal. Is natuurlijk wel super vervelend als je plots 1 terra aan films of muziek kwijtbent! crazy

Op tijd back-ups nemen dus!

 

Maar terug on-topic: de regel blijft: hoe koeler, hoe beter en stabieler het systeem is. Een passieve of actieve koeling bijplaatsen kan dus nooit kwaad!

 

PS: Zit er een T° -sensor in de CPU van de DM800? Zoja dan moet die zeker uitgelezen kunnen worden. Misschien een idee voor de "image" schrijvers onder julie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychostase
http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...en_#Post1662529

Het is me niet helemaal duidelijk of jullie de FAN willen plaatsen voor de levensduur of de stabiliteit?

Want als ik mijn DM800 op een HD zender de hele dag laat staan is na 10 uur het beeld bevroren en heeft paarse strepen in het beeld.
Zijn dit temperatuurs problemen of ligt het ergens anders aan??
Ik draai de "PLI Jade 3" versie.


Zelfde probleem is er met dvd´s, loopt ook een draadje over nieuwe drivers hiervoor.

De 8000 doet het ook goed zonder HDD, is alleen dan geen pvr tenzij je een usb stick gebruikt.....

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Erik Slagter
Origineel bericht van: Hoeba

De 8000 doet het ook goed zonder HDD, is alleen dan geen pvr tenzij je een usb stick o.i.d. gebruikt.....

Jawel hoor, wat dacht je van NFS of SMB?


Klopt, vergat wat ....

En dan nog klopt het niet helemaal, want zonder een *.ipk op je HDD doet een usb stick niks volgens DM lees ik net.

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...