Ga naar inhoud


[DM800HD] koeler inbouwen in de DM800HD


YUGI

Aanbevolen berichten

Gast Feetmaster

Ik had ook warmte problemen met mijn DM800. Heb na veel rondkijken een XBOX 360 3 fan cooler gekocht (Eur 25,-). Deze heeft een warmte sensor die alleen aangaat als de Dreambox teveel warmte afgeeft. Heeft externe stroom dus werkt onafhankelijk van de Dreambox.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb nog een 5 V ventilatortje liggen die ik wel in wil bouwen om meer warmte te verplaatsen uit de box.

Ik wil deze aansluiten zodat hij alleen draait als de ontvanger aan staat. Usb is 5V maar geen optie omdat deze continu spanning heeft.

Pin 8 van scart aansluiting is 6.3 V..zou dat een mogelijkheid zijn? wink

 

Kan iemand een how to geven hoe dit te verwezelijken is... confused

* Dreambox 800 HD
* Dreambox 800 SE

* Zgemma h1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: cejean
Ik heb nog een 5 V ventilatortje liggen die ik wel in wil bouwen om meer warmte te verplaatsen uit de box.
Ik wil deze aansluiten zodat hij alleen draait als de ontvanger aan staat. Usb is 5V maar geen optie omdat deze continu spanning heeft.
Pin 8 van scart aansluiting is 6.3 V..zou dat een mogelijkheid zijn? wink

Kan iemand een how to geven hoe dit te verwezelijken is... confused


Dit kan je best met een transistor doen.

Dan hang je de base aan scart pin8, emitter op usb 5v en collector op de fan. Je kan eventueel nog een potentiometertje in serie met de ventilator zetten om hem wat te dimmen.

Nog beter zou zijn om hem op de tuner aan te sluiten. Anders wordt de box nog warm bij een opname in standby. Heeft iemand dit al verwezenlijkt?

Of eventueel een combinatie van de scart en tuner?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: netraam
Dan hang je de base aan scart pin8, emitter op usb 5v en collector op de fan. Je kan eventueel nog een potentiometertje in serie met de ventilator zetten om hem wat te dimmen.


Hmm, goed recept voor vuurwerk. Geen goed plan dus.

Er moet een weerstand tussen de transistor base en de scart pin, ongeveer 100x de 'weerstand' van de fan (te berekenen uit voltage en stroomgerbuik van de fan).

En die potmeter gaat ook niet werken, die wordt veel te warm.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die fanschakeling met transistor zit er bij mij al een aantal weken in en heb nog geen vuurwerk gezien smile Ik heb wel een 12v ventilator en een 12v bronspanning.

 

Pin 8 geeft door aan de TV dat de dreambox aan staat. Hierdoor dan de TV automatisch naar de juiste ingang te springen. Op pin 8 staat geen 12 v maar bij mij een niet stabiele spanning van net boven de 6v.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MiLo
Origineel bericht van: netraam
Dan hang je de base aan scart pin8, emitter op usb 5v en collector op de fan. Je kan eventueel nog een potentiometertje in serie met de ventilator zetten om hem wat te dimmen.


Hmm, goed recept voor vuurwerk. Geen goed plan dus.

Er moet een weerstand tussen de transistor base en de scart pin, ongeveer 100x de 'weerstand' van de fan (te berekenen uit voltage en stroomgerbuik van de fan).

En die potmeter gaat ook niet werken, die wordt veel te warm.

Het laatste wat ik wil is vuurwerk....doe ik over 2 weken wel op een andere manier smile

Pin 8 scart naar een weerstand, dan vanaf deze naar transistor basis, 5 Volt vanaf usb op emitter en collector naar + van de fan en de - van de fan op grnd. doe ik het dan goed? smirk

* Dreambox 800 HD
* Dreambox 800 SE

* Zgemma h1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
spanning van net boven de 6v.

Als het een 16/9 uitzending is dan staat hier inderdaad 6V. Bij een 4/3 is dat 12V... Dus helemaal aan/uit is die scartpin 8 ook weer niet. En feitelijk is de fan nergens voor nodig! Een beter ID zou zijn de Dreambox in een grotere kast zetten dam wordt ook alles minder warm.
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Origineel bericht van: cejean

Yes, werkt perfect en ontvanger blijft nu lekker koel...wat wil je ook met dit weer.:)


Kun je laten zien hoe je dit hebt aangesloten?
Ik wil ook wel zoiets aan sluiten maar ik wil er niet aan solderen.

Dreambox 800 HD PLI

Dreambox 7000s (PLI)

80cm triax

Multihouder 19.2, 28.2, 23.5, 13 alps

Netwerk met Synology ds209 met 2 x 1,5 tb in raid1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...