Guido001 Geplaatst: 3 augustus 2009 Geplaatst: 3 augustus 2009 Hallo, Ben een beginnende satelliet liefhebber en bezig om een draaibaar syteem op te stellen. Ik heb de volgende vraag: Veronderstel dat de receiver de motor van sat A naar sat B laat draaien. Op de diSEqc motor zit ook een drukknop die toelaat de schotel manueel te bewegen (naar east of west) Wordt de ontvanger van die manuele verplaatsing geinformeerd? Er vanuit gaande dat de receiver de schotel eerst van sat A naar sat B heeft gestuurd en ik daarna de schotel manueel verplaats via de lokale bediening (weg van gaat de schotel dan nauwkeurig terug naar A gaan als ik via de receiver de schotel naar A stuur. ttz is er feedback van de manuele verplaatsing naar de ontvanger toe. Groeten en bij voorbaat dank
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 3 augustus 2009 Geplaatst: 3 augustus 2009 Ik begrijp wat je bedoelt en je zorgen. Je kunt de motor gewoon manueel bewegen, je ontvanger zal er niet door "in de war" raken.
Albert_H Geplaatst: 3 augustus 2009 Geplaatst: 3 augustus 2009 Even ter aanvulling op het correcte antwoord van de Drs. Voor zover ik begrepen heb zijn er twee manieren van positioneren van een DiSEqC motor. De normale DiSEqC 1.2 methode, waarbij de ontvanger de motor naar een van te voren in de motor opgeslagen positienummer stuurt, en de Usals methode, waarbij de motor naar een graden positie gestuurd wordt. In het eerste geval moeten de sat posities "met de hand" opgezocht worden en dan op sat nummer met een save commando in het geheugen van de motor vastgelegd worden. De ontvanger stuurt de motor dan met een Goto n commando naar de onder dat nummer opgeslagen positie. In het tweede geval word de motor in de 0 positie op het 0 gradenpunt afgesteld en kan de ontvanger hem met een Goto x commando naar elke gewenste gradenpositie laten lopen. Er is bij het DiSEqC 1.2 protocol geen communicatie tussen de motor en de ontvanger. De ontvanger kan alleen commando's naar de motor sturen. Omdat de ontvanger de motor altijd naar een vastgelegd punt stuurt is de uitganspositie van de motor niet belangrijk en maakt het dus niet uit waar je hem handmatig heen gestuurd hebt. In de meeste ontvangers kan gekozen worden welke methode er gebruikt wordt. Alle DiSEqC 1.2 motoren kunnen volgens de eerste methode aangestuurd worden en de meeste zijn ook Usals of Goto X compatible. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Guido001 Geplaatst: 3 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2009 Bedankt voor de reacties. Ik begrijp nu dat de receiver de motor aanstuurt met absolute positie gegevens en geen relatieve. Guido
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen