Ga naar inhoud


TV laten calibreren,heeft 't nut of zie je amper verschil.?


Gerard 76

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout
Origineel bericht van: Gerard 76
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Normaal gesproken heeft een display een kleurtemperatuur van 6500 Kelvin.


vanuit de winkel niet altijd blijkt wel.


Ik geloof niet dat jij het verschil ziet tussen 6500 K, 9300 K
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Ik geloof niet dat jij het verschil ziet tussen 6500 K, 9300 K


Dat kan ik dan weer niet rijmen...
Van iemand die net uitlegt dat het calibreren wordt beperkt tot het samenspel tussen de bron en de weergever,
snap ik deze opmerking niet.

Natuurlijk kun je dat zien.

Bij hogere waardes dan 6500K neigt het wit naar blauw, en "koelere" kleurschema.
M.b.v. de programma's voor de pc, kom je vaak een slider tegen die tussen de pakweg 4300 en 9000 kunt schuiven. Dan zie je in 1 oog opslag dat het beeld varieert van "warm" naar "koud".

Verder vind ik de motivatie om dan maar de beeldkwaliteit te accepteren zo als een scherm uit de doos komt, wel kort door de bocht.
Zelf heb ik meerdere ervaringen met het laten calibreren van diverse 3LCD beamers. En of je verschil ziet.
Je hoeft jezelf echt niet voor de gek te houden om het verschil te zien.

Als ik dan wel eens zo'n grootgrutter binnen loop en al die schermen elk een ander beeld zie weergeven, dan vraag je je toch af welke juist staat. En dan heb ik het niet over teveel of teweinig helderheid en (verzadigd) kleur, maar echte verschillen van kleur onderling.

Bij mijn weten zijn er 3 referentie punten in het kleuren spectrum. Zodra daar vanaf geweken wordt trek het het weergavepatroon van een scherm scheef.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Natuurlijk weet ik dat 9300 K naar blauw neigt.

Ik heb hier zelf een klasse 1 Barco monitor en die staat bij mij in het bureau. Omdat hier veel daglicht is heb ik voor 9300 K gekozen. Ook maak ik vaak foto´s van het scherm en dat ziet er ook beter uit op de print.

 

Maar als je geen vergelijking hebt naar 6500 K zul je het niet onmiddelijk zien, behalve dat de beeldbuis eerder ten einde gaat.

En je ogen adapteren heel snel.

 

Kijk maar eens een halve minuut naar kleurenbalken en schakel de monitor dan uit. Wat zie je dan? Juist de komplementaire kleuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De settengs die F Doorhof maakt op/in je plasma

 

De interne settings gelden voor alle ingangs bronnen!

maar de settings in het gebruikers menu gemaakt met een BD speler op een van de hdmi ingangen kun je overnemen naar alle andere ingangen !!! en werken daar perfect

 

Niet alleen een perfect beeld na calibratie maar ook een aanzienlijke stroom gebruik vermindering die ten goede komt aan de levens duur

 

 

lees het bv in deze link ; http://flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1237901339

Integra | Marantz | TechniSat HD S2&multytenne | Panasonic | Kef, Rel |mede8er, synlogy, asus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 4 maanden geleden een nieuwe lcd tv gekocht (philips 21:9 56 inch) en heb deze tv deze week laten calibreren door meneer Doorhof.

Ik vind het verschil erg groot, beeld is nu veel scherper, en er zit ook meer diepte in het beeld.

TV beelden vanaf schotel zijn mooier, HDTV beelden nog meer en bluray films zijn veel mooier, zelfs films die ik al had gezien, lijken bijn nieuwe films, zoveel verschil zit er in het beeld.

Het calibreren neemt ongeveer 45 mn in beslag, is niet goedkoop (200 euro) maar ik vind dat ik nu een mooier beeld heb op mijn tv.

 

Een ieder moet maar voor zichzelf beslissen of hij/zij het de moeite waard vind, maar ik heb geen spijt dat ik het heb laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het inderdaad in een ' tour' laten doen, waardoor de prijs inderdaad gunstiger is, omdat ie op een dag meerdere klanten tegelijk doet in dezelfde regio.

 

Je kan de calibratie ook bij hem op locatie in de winkel laten doen voor 80 euro, maar dat was in mijn geval geen optie, gezien de afstand (Amsterdam - Emmeloord) en vooral het formaat tv, die ik niet in mijn auto kwijt kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat rondkijken heb ik een paar zaken gevonden die me de Tv kunnen calibreren.

Wat mijn verbazing wekt is het onderlinge prijsverschil.

Zaak 1 doet 't voor 260 euro hier thuis

Zaak 2 doet 't zelfde voor 350 euro,

en komt ook nog van veel dichterbij crazy

 

Zit er soms verschil in ISF calibratie?

Want wat ze opgeven te gaan doen is identiek ..


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Zaak 1 doet 't voor 260 euro hier thuis
Zaak 2 doet 't zelfde voor 350 euro,
en komt ook nog van veel dichterbij


Ik ga gelijk van beroep veranderen en wordt -Calibrateur-

Dat is een goeie business..300 €uro voor een huisbezoek?
Een doktor, tandarts of advokaat verdienen minder per uur.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling tot wat Dr. IJzerbout beweert, heeft calibreren op consumentendisplays wel degelijk zin. Bij uitstek zelfs.

 

Nagenoeg alle tv's staan vanuit de fabriek verkeerd ingesteld, meestal op 'torch mode' (in het menu vaak omschreven met 'dynamisch'). Contrast staat doorgaans op 100%.

 

De draad op het htforum over de calibraties bewijzen dat calibreren zeker zinvol is. IJzerbout, je moet niet doen alsof je het allemaal beter weet omdat je toevallig al een paar decennia meeloopt. Ik ga liever af op echte gebruikerservaringen in plaats van de subjectieve mening van één persoon en die spreken duidelijk in het voordeel van calibreren, juist voor consumentendisplays. En Doorhof is zeker een professional, met dito apparatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Allure, als jij zelf het contrast van je TV niet kan terugzetten van 100% naar een lagere waarde en daar tot €uro 350,00 voor wilt uitgeven moet je zelf weten.

 

Ik breng gewoon mijn eigen mening naar voren en iedereen is er vrij in om die aan te twijfelen.

Je hoeft het echt niet met mij eens te zijn.

 

De oorspronkelijke vraag was: TV laten calibreren,heeft 't nut of zie je amper verschil.?

 

Mijn antwoord was nee. Heb je een andere mening? Prima toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik wil er toch nog even op terug komen om mijn standpunt misschien niet helemaal duidelijk is.

 

Ik zit al meer dan 30 jaar in het vak, ben begonnen als technicus bij een televisiezender in Toronto en heb daar het vak van nul af aan geleerd, afgezien van mijn vooropleidingen.

Zodoende mag ik echt wel zeggen dat ik een ouwe rot in het vak geworden ben, zonder arrogant te worden.

 

Toen ik deze thread las, kreeg ik interesse, vooral omdat er op het high-end gebied zo´n hype is onder de hard-core-die-hard freaks die heel veel geld uit (willen) geven voor een hoop onzin en die zich werkelijk ieder gadget aan laten lullen omdat het misschien beter is voor het beeld en/of geluid.

Als voorbeeld vergulde connectoren, halogeenvrije zuurstof arme kabels en weet ik wat al niet meer.

 

Het abacadabra voodoo gedoe gaat waarschijnlijk ook richting high-end display...de calibratie vooroplopend. Daarna komt de peperdure heel speciale platina HDMI kabel voor een nog beter beeld etc.

Hier wil ik alleen maar voor waarschuwen.

 

Ja, ik geef Allure onmiddelijk gelijk dat een display zo uit de doos in "etalge-mode" staat, hij moet immers concurreren met andere displays en een zo helder mogelijk beeld geven met felle kleuren. Dat vind Vladimir Wodka, de consument, mooi en daarom koopt ie hem misschien wel.

Heb je eenmaal zo´n display thuis staan en sluit je hem aan, dan is het enigste wat nodig is:

 

1) Alle "beeldverbeteraars" uit zetten

2) De scherpte terugdraaien (waarschijnlijk helemaal op nul)

3) het kontrast, de helderheid en kleurintensiteit goed zetten

 

Deze laatste 3 knoppen zaten vroeger ook op een normale CRT kleuren TV en daar moest ook geen calibrateur aan te pas komen.

 

Ik ben me toch wat gaan interesseren voor die ISF calibratie, vooral omdat ik er nog nooit van gehoord had.

ISF..? wat is dit nu weer. Welnu, ik ben er nu achter..het betekend: Image Science Foundation Inc. Waarbij Foundation wel met het woord Stichting overeen komt, wat ik begrijp onder een non-profit organisatie. Het tegendeel is waar.

 

Deze "foundation" is kennelijk ontstaan om Home Theaters eigenaars te helpen met het instellen van een zo goed mogelijk beeld. Daar schijnt een grote markt voor te zijn.

Je kunt je daarvoor laten certificeren.

Ik heb de criteria eens onderzocht en moet zeggen dat het allemaal niet zo slecht is. Het komt bij mij redelijk serieus over.

Behalve dat zij het wiel voor de 2e keer uitgevonden hebben.

 

Richtlijnen en voorschriften voor colormetrie of calibratie als je het zo wilt noemen zijn al sinds jaar en dag voorgegeven door de SMPTE en EBU. (ik ben al lid van de SMPTE sinds 1978)

De SMPTE schrijft deze standaards voor en publiceert ze in hun Journal. Het is ook de SMPTE die hiervoor testcharts, test banden, testbeelden, DVD´s en noem maar op wat er allemaal voor nodig is aanbied aan de broadcasters.

Deze richtlijnen heb ik in de loop der jaren leren te begrijpen en pas ze dagelijks toe.

Vandaar dat het me verbaast dat er plotseling uit heldere hemel een ISF op de proppen komt met hun voorschriften.

En daarom ben ik zo uiterst sceptisch.

 

Mijn mening over calibratie is niet echt veranderd. Als je echt wilt calibreren, dan gebruik je een Minolta Spectro Radiometer, bijvoorbeeld een CS200 (€uro 13.000,00) of nog beter, een CS2000 (€uro 24.000,00) en er is een nieuwe CS2000A..weet niet wat die gaat kosten.

Ik kan me niet voorstellen dat meneer Doorhof daarmee bij je aan huis komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn tv laten calibreren, door dhr Doorhof. Ik weet niet exact welke apparatuur hij gebruikt, ik weet wel dat mijn tv nu een veel scherper beeld geeft dan voorheen.

 

Ik ben het met de stelling eens dat een ieder zelf kan bepalen of hij zijn tv wil laten calibreren, of niet.

 

Of het echt zinvol is kan ik niet onderbouwen met getallen of iets dergelijks (ik wel een printje gekregen met waardes, maar die zeggen me niet zoveel) maar ik kan wel zien dat het beeld nu veel en veel scherper is dan voorheen, meer kleur, meer diepte in het beeld.

 

Het is denk ik een beetje hetzelfde met een schotel installeren : de een kan het allemaal zelf en peinst er niet over om iemand te betalen voor de installatie, een ander gaat naar de schotelboer om alles te bestellen en te laten installeren.

Ik denk dat een beetje installatie ook al snel tussen de 200 en 300 euro kost.

 

Voor mijzelf had ik er dan ook geen moeite mee om 200 euro (inclusief voorrijkosten etc) uit te geven voor de calibratie, zeker niet gezien het resultaat.

Of meneer Doorhof er veel of weinig aan verdient vind ik niet relevant, ik denk dat het wel meevalt. Hij komt uit Emmeloord en dat is een flink stukje rijden (ik woon in Amsterdam), ik heb bedrijven hier bij mij in de buurt die meer voorrijkosten rekenen, voor een veel kortere afstand.

 

Blijkbaar is zijn prijs goed, want hij zit helemaal volgeboekt en ik kan me niet voorstellen dat iedereen die zijn tv laat calibreren ' gek' is.

 

In mijn geval heeft het dus nut gehad om de tv te laten calibreren, ik heb er zeker geen spijt van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...