Ga naar inhoud


Triax 78 met Multiblock 4 lnb's plaatsen....duidelijke uitleg met foto's


Connexxion

Aanbevolen berichten

In Aalsmeer stel je de Triax 88 als volgt af.

Stel de elevatie van de schotel in op 28,5 graden om de Astra 23,5 te vinden.

Plaats de rail met het gat in het midden in de onderste groef.

De volgende afstellingen zijn beschreven als je in de schotel kijkt:

Zet de rail ongeveer 10 graden schuin, d.w.z. rechts lager dan links.

- Plaats de lnb-houder met de lnb van de Astra 19,2 rechts op de rail tot tegen de lnb-arm.

- Plaats de lnb-houder van de Astra 23,5 links van de lnb-houder zodat de koppen tegen elkaar staan.

- Plaats de lnb-houder van de Astra 28,2 links op de rail zodat de kop van de 28,2 tegen de kop van de Astra 23,5 staat.

- Plaats recht op de rail de Hotbird-lnb zodat deze 76mm van de Astra 19,2-lnb staat. Dit moet je meten aan de voorzijde van de lnb van pukkeltje tot pukkeltje in het midden van de kap.

- Stel de rail nu 10,37 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird-lnb moet 35mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2 -lnb. Meet dit met een waterpas en een rolmaat. Maak een extra borggaatje zodat je de rail met een extra schroefje kunt borgen.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:

Astra 28,2 op 10 graden

Astra 23,5 op 7 graden

Astra 19,2 op 4 graden

Hotbird op 6 graden

d.w.z  met de wijzers van de klok meegedraaid ten opzichte van verticaal waterpas dus niet t.o.v. de rail.

Nu de schotel uitrichten op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit. Neem hiervoor de zender NGC Wild HD, die is het moeilijkste te ontvangen.

Stel de schotel niet af op de Astra 19,2 want die lnb staat 3,7mm uit positie.

Als hij optimaal op de Astra 23,5 staat uitgericht, staan alle andere lnb's ook goed.

 

Wauw thnx voor het uitgebreide uitleg!!

 

Ik ben nu niet meer in Aalsmeer maar er is dus een man langsgeweest met zo'n ontvangst apparaat. Hij zegt dat ik zo alleen hotbird kan ontvangen en dat de boom voor mn schotel waarschijnlijk t ontvangst blokkeert.

 

Denk je dat als ik jou uitleg probeer dat t dan wel gaat lukken gezien ik hotbird wel ontvang?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens dishpointer heb ik geen objecten,en ik zie duidelijk de boom op satelliet foto. Dus waarschijnlijk kan ik wel beeld hebben maar zal ik de 4lnb kew moeten checken hoe dat moet... Wel een gedoe allemaal.. Als ik t had geweten dan had ik misschien kabel genomen.. Maar nog even geduld en zal t van de week proberen, gezien ik deze week voornamelijk in A'dam ben...

 

Iig heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zegt die schotelmonteur dan dat je waarschijnlijk alleen de Hotbird kan ontvangen? Het zal er dus wel om draaien of het wel of niet gaat. Ik zou dus eerst maar eens bepalen of je zeker bent van vrij zicht anders heeft het geen enkele zin met je schotel aan de slag te gaan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zegt die schotelmonteur dan dat je waarschijnlijk alleen de Hotbird kan ontvangen? Het zal er dus wel om draaien of het wel of niet gaat. Ik zou dus eerst maar eens bepalen of je zeker bent van vrij zicht anders heeft het geen enkele zin met je schotel aan de slag te gaan.

 

Nou, je raad het nooit!! Ik kan naar NL kanalen kijken!! Was koppig om t toch te proberen!!

 

Alleen helaas niet alles:( ik kan ook andere kanalen kijken maar hij geeft dus alleen signaal van 19.2 :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had die monteur het toch aardig goed. Je komt iets verder dan de 13 oost. Je hebt ook de 19,2 oost maar verder lukt het dus waarschijnlijk niet. Daarom zul je eerst moeten bepalen of je vrij zicht hebt op alle vier de satellieten voordat je verder gaat. Misschien moet de schotel wel op een andere plaats staan of moet je een boom toppen.
Je zult toch gebruiken moeten maken van je iPhone of Android phone zoals ik in bericht 303 al heb aangegeven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste TheCorbettReport

Of het gaatje in de rail boven of onder moet hangt af hoe schuin de rail moet staan. Officieel moet het gaatje boven zitten maar dan kan de rail niet schuiner dan 6 graden ingesteld worden. Zoals je misschien weet is Triax oorspronkelijk een Deens product. Omdat je daar rechter onder de satellieten zit, hoeft een rail daar minder schuin ingesteld te worden en volstaat daar het gat boven.
In Nederland moet voor de ontvangst van de Astra 1, 2, 3 en Hotbird de rail ongeveer 11 graden schuin staan. Dan moet je het gat onder zetten om de rail schuin genoeg in te kunnen stellen. Doe je dat niet, dan verlies je signaal op de buitenste twee lnb's.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...