Ga naar inhoud


Triax 78 met Multiblock 4 lnb's plaatsen....duidelijke uitleg met foto's


Connexxion

Aanbevolen berichten


Ja die laatste moet je hebben, die hebben nog een kop van 59,5mm.

Beter geen namen noemen van verkopers, dat is verboden op dit forum.

Zie: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwidkfm-9d7iAhWRsBQKHZuWDAIQFjAAegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.inverto.tv%2Fdownload%2Ffile%2F59562dd82ddc3-1498820056.pdf&usg=AOvVaw0gjeLXjLQytYhvDiH--ImQ

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tommiedepommie

 

Met 4 lnb's en 4 aansluitingen, krijg je 16 coaxkabels. Daarvoor moet je de lnb-arm van de Triax 110 wel eerst schoren anders gaat hij te veel doorhangen.
Mijn advies.
Neem aluminium buis van 10mm. Dat kun je bij de bouwmarkt kopen in lengtes van 1 meter. Bevestig het aan de schotel ter hoogte van de onderste 2 bevestigingsbouten en op 20cm van het einde van de lnb-arm. Met deze positionering voorkom je dat de laagste lnb tegen de buisjes aan kijkt.
De uiteinden knijp je plat in de bankschroef. Let op dat je de platte zijdes onder de juiste hoek t.o.v. elkaar maakt. Gebruik rvs-boutjes om roesten te voorkomen. Boutjes van M4 zijn voldoende sterk.

 

Triax 88-110 schoren.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tommiedepommie

 

Voor je aangegeven locatie moet je een Triax 110 als volgt afstellen:

- plaats de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail horizontaal staat.
- zet de rail precies 15,5 graden schuin, aan de zijde van de Hotbird het laagste.
  Gebruik hiervoor de bijgevoegde hoek van 15,5 graad.
- stel bij alle lnb's zo af dat de kop 5-6mm van de lnb-klem af staan.
- stel de lnb's op de volgende afstanden:
a-tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 93,5mm
b-tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 65mm
c-tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 73mm
   d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.
- zorg er voor dat de Hotbird-lnb ongeveer even ver van de lnb-arm staat als de Astra 28,35-lnb.
- stel de skew van de lnb's als volgt af:
a- de Hotbird 13 op - 5°
b- de Astra 19,2 op - 7°
c- de Astra 23,5 op - 11°
d-de Astra 28,35 op -15°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail. Gebruik de bijgevoegde hoeken.
- stel de elevatie van de schotel in op 36° om de Astra 19,2 satelliet te vinden.
- heb je de Astra 19,2 of de Astra 23,5 gevonden, dan de schotel afstellen op maximale signaalkwaliteit door de elevatie en de Azimuth (draairichting) bij te stellen. Doe je dit met een satellietontvanger en geeft deze bijna 100% aan, hang dan een vochtige zeem over de lnb zodat het signaal flink gedempt wordt en je ergens tussen de 60 en 80% signaalkwaliteit hebt.

Nog een tip om de schotel heel precies in de juiste richting af te stellen als de schotel al zodanig is afgesteld dat je de zenders kunt ontvangen:
Zet de bovenste mastklem met een parker vast van bijv. 4 of 5mm buitenwerk.
Boor een gat door de klem en de pijp gelijk aan de kerndiameter van de parker.
Boor dan een gat gelijk aan de buitendiameter van de parker alleen door de klembeugel.
Zet nu de bovenste klembeugel iets los en zet de onderste klembeugel nog iets losser. Nu kun je met de bovenste twee moeren de schotel sturen. De rechter moer aandraaien en de schotel gaat iets naar rechts, de linker moer aandraaien en de schotel gaat naar links. Tijden het goed vastzetten van alle moeren kun je de signaalkwaliteit in de gaten houden en de juiste moer aandaaien om de maximale signaalkwaliteit te behouden.

 

hoek van 15,5 graden.png

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 5 graden.png

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 11 graden.png

hoek van 15 graden.png

mastklem vastzetten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Eindelijk,

na pakweg 4 weken ben ik begonnen aan de installatie. Er waren wat problemen met de levering van de schotel.

De schotel heb ik tijdelijk aan een paal gemonteerd totdat deze helemaal goed is afgeregeld. Maar ik heb toch nog een vraag,

In jouw handleiding schrijf je "stel de elevatie zo in, dat de bovenzijde van de rail horizontaal staat" .

Dit begrijp ik niet. De vorige schotel had ik op een elevatie van 36,3 graden gezet.

 

Alvast dank

 

Groet, tom

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, 

 

ik heb vandaag de schotel in een testopstelling geïnstalleerd. Of het ligt aan de grootte van de schotel of ik heb hem deze keer beter afgesteld want nu ontvang ik via de Hotbird, kanalen die ik op de 88cm niet aan kan.

Het positioneren van de lnb's heb ik nadat ik ze op de door jou opgeven afstanden gemonteerd had, nog een beetje moeten finetunen door wat te draaien en schuiven.

Ondanks dat ik nu best tevreden ben met het resultaat na een ochtendje knutselen, zou het niet mogelijk om de installatie te optimaliseren? Of is dat zo complex en het resultaat minimaal?

 

Alvast heel hartelijk dank,

 

grt tom

ik had een tijdje geleden al een digitale hoekmaat bij een groenteboer die ook soms hardware verkoopt, gekocht. 15,5 graden instellen en de waterpas erop.

 image.jpeg.795d5959ceae14a696df745c1aa27843.jpeg

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tommiedepommie

 

Fijn dat je ontvangst met de Triax 110 nu beter is dan met de Triax 88. Het was natuurlijk ook niet anders te verwachten. Bovendien heb je nu meer ruimte op de rail waardoor je niet hoeft te smokkelen met de lnb afstanden.

 

Wat betreft de skew die je iets heb aan moeten passen; de skew-waarden die ik opgegeven heb, zijn de berekende skew-waarden. Elke lnb heeft wel een kleine of soms wat grotere skew-afwijking. Zou je de lnb's omwisselen met elkaar, dan merk je dat de afwijking die je hebt gemeten mee verhuist. Het allerbeste is natuurlijk de signaalkwaliteit te meten, dan is er meestal nog wel iets te halen maar voor een basisinstelling en voor mensen die het signaal niet kunnen meten een aardig uitgangspunt.


Wat betreft de onderlinge afstanden van de lnb's is het bijzonder belangrijk de schotel heel precies op de satelliet af te stellen die het meest in het midden zit. je hebt de schotel waarschijnlijk uitgericht op de Astra 19,2. Dit is nu toevallig ook de sterkste satelliet van de vier. Vaak zit je dan met een signaalkwaliteit van tegen of zelfs 100% waardoor de basisafstelling van de schotel niet helemaal optimaal is. Dat kan dan resulteren dat je de andere lnb's iets moet verzetten om optimaal signaal te krijgen.

 

Ik heb een paar vragen:

- Hoe heb je de afstanden van de lnb's nu ingesteld?
- Heb je de bovenste klem van de schotel nog met een zelftapper vastgezet en vond je dit handig om de schotel te sturen?
- Welke Triax-schotel heb je precies? De standaard Triax 110 van 100cm breed en 105cm hoog (spiegelmaat) of de Triax 115 van 100cm breed en 110cm hoog (spiegelmaat) die als Triax 110 wordt verkocht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

de lnb afstanden in vergelijking met jouw afstanden: 

 

1) a-tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 93,5mm is nu 93mm
    b-tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 65mm is nu 75mm ( deze is dus 1cm meer naar het midden geschoven.)
    c-tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 73mm is nu 63mm

 

2) nee, want dit is een testopstelling. Wat ik wel merkte inderdaad is, dat bij het aandraaien van de moeren van de schotelbevestiging, de signaalsterkte van de Astra19,2 veranderde. Dus extreem gevoelig.

 

3) de maten zijn horizontaal  87cm en verticaal 98cm (vreemd) Waarschijnlijk als je de kromming volgt zal het enkele centimeters schelen.

deze dus: 

Afbeeldingsresultaat voor triax schotel 110

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nog even vergeleken met mijn huidige configuratie (88cm met vu uno4K) en de test situatie (110cm met vuzero)

 

                             snr    agc 88(cm)                  snr    agc (110cm) %

23,5   Ned1         83       86                                 72      70

 

19,2 Pro7HD       97      91                                  69      64

 

28,2 QuestHD     62      91                                   45     64

 

13,0 NasaHD     72       91                                   --        -- (geen ontvangst)

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...