Ga naar inhoud


Beeld NL1/2/3 SD achteruit sinds HD


Gast gastje13

Aanbevolen berichten

Sinds een maandje merk ik dat het beeld van NL1/2/3 achteruit is gegaan. De kleur is wat "koeler" en wat minder zuiver/natuurlijk. Het lijkt net als je de scherpte instelling in de tv wat te hoog hebt gezet, alles lijkt een beetje harder en soms wat vlekkeriger. Als ik uitzendingen met bijv. de commerciële zijn die vaak beter(uiteraard enkel bij een goede opnamen). Ook programma's die ik in het verleden heb gezien, en ze nu weer herhalen, zijn opvallend minder.

 

Totzover ik begrepen heb op het ziggo forum zou dit komen doordat het signaal in de eindregie eerst upgescaled wordt naar 1080i, afgesplitst in HD en SD, en de SD variant weer wordt gedownscaled naar 576i wat een zichtbaar verlies oplevert. Meerdere mensen op het ziggo forum hebben dit al gezien. Heb een klacht ingediend bij de NPO maar men reageert uiteraard niet.

 

Dit vind ik belachelijk, andere omroepen die ook HD hebben(bijv. de VRT), gebruiken niet zo'n belachelijke schakeling in de eindregie. Daar splitst met het signaal af vóór de upscaling.

 

Meer mensen dit opgevallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: gastje13
Totzover ik begrepen heb op het ziggo forum zou dit komen doordat het signaal in de eindregie eerst upgescaled wordt naar 1080i

Dat zal dan wel 1080p zijn.
En dan zullen ze het 1080p beeld opnieuw interlacen voor HD naar 1080i.
En voor SD eerst downscalen naar 576p en daarna opnieuw interlacen.

Je kunt namelijk geen geïnterlacede beelden schalen, anders krijg je vreemde artifacten.
Eerst deinterlacen, zodat je een vol beeld hebt, dan naar de gewenste resolutie up- of downscalen en dan weer interlacen is de boodschap (als het geïnterlaced moet zijn natuurlijk).

Maar het is inderdaad belachelijk om eerst iets te upscalen en daarna weer te downscalen naar dezelfde resolutie.
Daarmee kun je alleen achteruitgaan in kwaliteit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is er nog wel degelijk . . .

 

Ik kan het duidelijk zien als ik bijvoorbeeld eenzelfde reclame vergelijk op RTL en op NPO dat de RTL beter is. Dit heb ik ook met herhalingen waarbij ik denk "vroeger zag deze er toch beter uit?"

 

Ook direct zichtbaar in ondertiteling, die is veel harder/groffer geworden . . .

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben zeker nog de enige met een crt scherm en SD decoder, en die daar nog tevrede mee ook is(was dus op deze zenders) frown

 

Een verkoopstruc kan het niet zijn, want de HD zenders zijn gratis als je de gewone al hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...