Digipaps Geplaatst: 5 augustus 2009 Geplaatst: 5 augustus 2009 Beste techneuten, mijn antenne is van mijn Flips portable radio afgebroken. Kun je zelf een kwaliteits antenne bouwen en direct aansluiten op de binnen aansluiting (op printplaat of zoiets)? Graag jullie oplossingen :-) digipaps "I'm not a complete idiot, some parts are missing"
Digipaps Geplaatst: 5 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2009 Kan ik net zo goed een nieuwe radio kopen, ik wil juist zelf een goede antenne bouwen..doe het nu met een stukje installatiedraad..gaat wel maar houdt niet over. digipaps "I'm not a complete idiot, some parts are missing"
Big fellow Geplaatst: 5 augustus 2009 Geplaatst: 5 augustus 2009 Stukkie draad van 1/4 golf zou waarschijnlijk wel redelijk werken. 1/4 golf voor de FM band is +/- 75cm. Zorg ervoor dat het wel recht is, dus niet in een lus zit ofzo. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Digipaps Geplaatst: 6 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2009 aaaargh...vandaar dus.. Ik heb nu gewoon een stuk installatiedraad dubbelgevouwen de uiteinden ontbloot en in het resterende deel gestopt..werkt wel maar is niet optimaal.. Thanks, ik ga deze eens uitproberen.. digipaps "I'm not a complete idiot, some parts are missing"
Snurker Geplaatst: 6 augustus 2009 Geplaatst: 6 augustus 2009 Zonder die electrakabel..alleen een metalen stokje van 75 cm rechtop en dan heb je een goede antenne vervanger. Maar als je binnen te veel storing hebt..door beton of anders.. dan zou je een dunne of voorhandige dikke coaxkabel kunnen nemen al is die niet helemaal aangepast. massa aan massa radio..en die binnenkern aan de antenne aansluiting........ aan het einde buiten..daar de mantel 75cm in elkaar draaien en de kern-kabel ook 75 cm 180 graden de andere kant op en hoeft echt niet gestript te worden..eventueel op een lat van 150 cm plakken. voor horizontale of vertikale positie dan even richten voor optimale ontvangst. succes door Snurker ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 6 augustus 2009 Geplaatst: 6 augustus 2009 Citaat: Kan ik net zo goed een nieuwe radio kopen, ik wil juist zelf een goede antenne bouwen.. Sjaak(k) heeft volkomen gelijk. dat heeft ie niet vaak :D maar in dit geval wel. Ik denk dat je met 5-10 €uro heel ver komt. Dan is er nog de mogelijkheid zo´n antenne van een andere (defekte?) radio af te slopen. Wil je zelf wat in elkaar knutselen, dan moet je eerste jezelf afvragen wat je van zo´n antenne verwacht. Een uitschuifbare spriet is namelijk ervoor gedacht alle lokale zenders redelijk goed te ontvangen over de hele band. Je kunt hem rechtopzetten of horizontaal in indien horizontaal kun je ook nog gebruik maken van het richteffect en hem op een zender africhten. Sorry uitrichten. Is de polarisatie vertikaal dan gaat dat niet. Wil je verweg gelegen zenders ontvangen, dan valt er aan een spriet weing eer te behalen en moet je aan een antenne gaan denken met meer elementen. Iets wat op een draagbare transistorradio niet echt praktisch is. Om een lang verhaal kort te maken...knoop er een stuk snoer aan van ca. 75 cm lente en meer energie zou ik niet in dit project steken. En nog een tip, ga niet met een breinaald of iets dergelijks zitten hannesen want die zit voor je het weet in je oog en dat is niet aan te bevelen.
gerrit B Geplaatst: 6 augustus 2009 Geplaatst: 6 augustus 2009 wat een moeite doen voor een goedkoop antennetje deze Type Radio Locatie Binnen & Buiten Lengte ingeschoven 176 mm Lengte uitgeschoven 703 mm Diameter 6 mm Frequentieband FM Kleur Zilver is te koop voor een adviesprijs van 2,35 suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen