Ga naar inhoud


splitten composiet video signaal


Gast dr7000

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Als je de SCART al gebruikt voor je LCD TV, dan neem ik aan dat die RGB krijgt?

 

Dan heb je inderdaad nog composiet over en die kun je niet zonder meer splitsen. Tenzij je weet wat je doet en er verstand van hebt.

 

Het is namelijk zo dat een videobron laagohmig is. De uitgangsweerstand is 75 ohm. Dat moet je dan via een 75 ohm videoleiding transporteren en de verbruiker aan de andere kant heeft een hoogohmige ingang. Voor maximale energie overdracht moet de ingang van deze verbruiker (de TV) afgesloten zijn met 75 ohm. Ga je er dan nog een TV op aansluiten dan wordt de lijn dubbel afgesloten en geeft een misaanpassing. Je hebt 6 dB te weinig aan video-level.

 

Je kunt 2 dingen doen.

 

1) Aan het einde van de 20 mtr kabel de TV aansluiten en dan proberen te vinden waar de 75 ohm afsluiting intern zit. Deze weerstand verwijderen. Dan kun je de kabel verlengen en naar de 2e TV verlegen. Daar moet dan de lijn met 75 ohm afgesloten worden. Dit gebeurd weer in de TV. Daar hoef je dus niks te doen. Maar je moet er wel voor zorgen dat deze TV altijd aangesloten is. Anders ontbreekt de afsluiting en heb je het dubbele video-level. (Een veel te hoog kontrast).

 

2) Als je dit allemaal te moeilijk wordt, dan moet je een videoverdeelversterker ergens op de kop zien te tikken. Daar gaat 1 x video in en meerdere keren video uit.

 

3) Verder moet ik er wel bij zeggen dat 20 mtr plus nog wat meer voor de 3e TV wel wat veel is. Het gaat wel, maar je moet een zo dik mogelijke kabel gaan gebruiken. Anders ga je scherpte verliezen en misschien zelfs de kleurintensiteit.

 

4) Hoe ga je dat met het geluid doen? Bij audio kun je wel meerdere verbruikers aan elkaar knopen. Dat kan omdat de audio-uitgang van je satellietontvanger laagohmig is en de ingangen van je verbruikers hoogohmig. Daardoor kun je meerdere TV´s geluidmatig aan elkaar verbinden en er onstaan geen verliezen.

Dat komt omdat er bij audio sprake is van spannings-overdracht en bij video is er sprake van energie-overdracht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Origineel bericht van: dr7000

Nu wil ik hier nog een tv op aansluiten maar is dat te doen? beeld kwaliteit vind ik niet het allerbelangrijkste maar wil geen kortsluiting veroorzaken of vreemde dingen gaan zien op het scherm (impedantie aanpassing enzo) en nog het belangrijkste, wil me spullen heel houden

Is het dus te doen om de composiet kabel door te knippen en em daar nog eens te splitten?


Ik zou niet gaan knippen, maar even een tulpverdeler uittesten..al klopt het dan niet met de impedantie er gaat echt niets door defect ..beeld zou hooguit wat wazig kunnen worden.
maar waarom niet een HF zendertje of oude videorecorder bij die decoder of tweede TV vervolgens met coax naar die derde en vierde en vijfde en zesde TV

Snurker

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet voor een paar tientjes een modulator gekocht?

Gewoon scart signaal er in en een uitgang voor je Tv die er vlak bij staat en een gewoon TV signaal met geluid (instelbaar tussen kanaal 31 en 40 dacht ik) voor de tv op afstand.

 

Totaal geen aanpassingen, geen gevaar voor beschadigingen, niets draadloos met allerlei mogelijke storingen, geen gepruts met audio en ook nog gewoon stereo geluid.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja.... ik hoor hier heeel veeel oplossingen,

 

een aantal daarvan (de hf modulator) is voor mij niet haalbaar

 

Ik wil er namelijk geen geld voor uitgeven, en moet dus gewoon low-cost zijn, hooguit 5 euro ofzo, en een oude video recorder is te omslachtig (kost ruimte en verbruikt stroom) en dat wil ik allemaal niet.

 

 

misschien moet ik dan idd eens gaan rond kijken voor een actief composiet splittertje ofzo... 1x tulp in, 4 of 5 uit

 

audio hier is geen probleem, heb hier diverse audio lijnen lopen die ik kan aftakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Mijn" oplossing van 3 weerstanden kost je misschien 30 cent...


Die oplossing gaat niet werken Big Fellow. Je kunt het transport van baseband video niet met een HF signaal vergelijken.
Als je 2 of 3 verbruikers op jouw manier op een videobron aansluit zakt de totale waarde van het video in. Het resultaat is niet alleen een teruggelopen contrast, maar ook de sync en burst waarden zijn nog maar de helft.
De kans bestaat dat de TV´s dan ook niet meer synchroniseren.

Een verdeelversterker is alleen goedkoop als je hem zelf bouwt. Maar dan moet je er wel handig in zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Voor ons is dat simpel, maar als je een leek bent is dat (heel) moeilijk, misschien zelfs onmogelijk.

Je moet met voedingspanning (dus weer een muurvrat) een kastje, cinch connectoren, transistor, solderen etc. alles wat er bij komt.

Dan moet je zien welke DC levels er zijn of juist niet moeten zijn.

Jij en ik knutselen dat zo in elkaar...maar anderen niet "even".

 

Ik zou het probleem trouwens heel anders oplossen. Ik heb niet voor niets een 11 x 8 switch en de hele infrastruktuur aangelegt. Dus gewoon op de slaapkamer en goedkope fta (voor mijn part een oude analoge) ontvanger en ik kan in bed TV kijken. Dan heb ik niks te maken met wie er beneden zit te zappen. Dat vind ik alleen maar lastig.

Trouwens, ik kijk geen TV in bed want na 5 minuten ben ik al ingeslapen. Is voor mij zinloos. :D :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
Mijn" oplossing van 3 weerstanden kost je misschien 30 cent...


Die oplossing gaat niet werken Big Fellow. Je kunt het transport van baseband video niet met een HF signaal vergelijken.
Als je 2 of 3 verbruikers op jouw manier op een videobron aansluit zakt de totale waarde van het video in. Het resultaat is niet alleen een teruggelopen contrast, maar ook de sync en burst waarden zijn nog maar de helft.
De kans bestaat dat de TV´s dan ook niet meer synchroniseren.

Een verdeelversterker is alleen goedkoop als je hem zelf bouwt. Maar dan moet je er wel handig in zijn.

Drs IJzerbout;

De praktijk wijst uit dat het dus wel werkt. Ik heb deze "schakeling" in gebruik om op twee plasma schermen hetzelfde composiet signaal te laten zien vanuit een PC. (Voor het vertonen van video clips). Er was zelfs iets opvallends, en dat was op het moment dat de 3 weerstanden schakeling niet werdt gebruikt (dus domweg parallel zetten) het beeld op een van de schermen niet wilde stilstaan. (Dus sync problemen) Maar met de 3 weerstanden geen enkel probleem, ook niet kwa contrast / kleuren etc. Dus ik vermoed dat er in deze televisies (van het merk Panasonic) dus gewoon iets van een AGC wordt toegepast op de ingangssignalen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de sync puls van het video signaal zit de info

over bij welke spanning zwart is en bij welke spanning

wit hoort.

De video verwerker in de tv regelt hierop de versterking.

 

Dit is nog uit de tijd dat via antenne ontvangen werd en niet

bij iedere zender de zelfde video niveau's uit

de tuner kwam.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

@Big Fellow:

 

Ik weet niet hoe je dat gedaan hebt, maar theoretisch kan het niet. Dat het in jouw geval op één of andere manier met die PC wel gewerkt heeft kan ik niet verklaren maar betekent zeker niet dat het dan overal reproduceerbaar is. Ik denk eerder aan een niet conforme situatie van de PC..dus geen 75 ohm uitgang of de ingangen van de parallel geschakelde TV´s hebben geen 75 ohm ingangsimpedantie gehad.

 

Het transport van video in een 75 ohm omgeving is namelijk altijd reproduceerbaar en voorspelbaar omdat je aan bepaalde wetten voldoet. Het videosignaal is genormd met 1 volt tt. Met bepaalse waarden voor sync, burst, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
In de sync puls van het video signaal zit de info
over bij welke spanning zwart is en bij welke spanning
wit hoort.
De video verwerker in de tv regelt hierop de versterking.


pukje, dat heb ik nog geen enkele TV zien doen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
In de sync puls van het video signaal zit de info
over bij welke spanning zwart is en bij welke spanning
wit hoort.
De video verwerker in de tv regelt hierop de versterking.


pukje, dat heb ik nog geen enkele TV zien doen.


Dit weet ik wel heel zeker ,weet je nog in de filmnet tijd
dat de sync toegevoegd werd ? als je teveel sync geeft werd
het beeld zwarter tot zwart en dat op elke tv.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Bij die filmnet decoder klopte van het hele video aan het eind van de rit zowieso geen lor meer. Ik heb hem hier nog staan, in het Drs. IJzerbout museum. Ik heb er heel wat van gebouwd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...