Ga naar inhoud

[DM7000] blikseminslag dream7000

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

Mijn dream 7000 heeft bliksem gehad, alles werkt nog , netwerk , usb , hdd , hij start gewoon op , kan ook in het menu , alleen krijg geen signaal meer via de lnb , er zit een nieuwe lnb op de schotel, maar zal de tuner/lnb in de dream zelf stuk zijn , het signaal blijft staat op 45% wat ik ook uitricht, heb hem bij iemand anders geprobeerd achter de schotel maar geen beeld, is het duur om dit terepareren.

alvast bedankt

Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg.

Geplaatst:
Origineel bericht van: martis
Hallo

Mijn dream 7000 heeft bliksem gehad, alles werkt nog , netwerk , usb , hdd , hij start gewoon op , kan ook in het menu , alleen krijg geen signaal meer via de lnb , er zit een nieuwe lnb op de schotel, maar zal de tuner/lnb in de dream zelf stuk zijn , het signaal blijft staat op 45% wat ik ook uitricht, heb hem bij iemand anders geprobeerd achter de schotel maar geen beeld, is het duur om dit terepareren.

alvast bedankt

Nou, bliksem zal hij niet gehad hebben, anders zou je hem niet meer herkennen. Er zal wel een inslag in de buurt zijn geweest, en dan heb je schade van inductie. Wat nu nog werkt, kan morgen of over een half jaar de geest geven. Mijn advies: gauw backups maken en verzekering bellen. Is er nog andere apparatuur "gestoord" in huis?

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Geplaatst:

Dit is DE reden dat ik scheiders tussen mn tuners en LNBs heb zitten, en al mn aparatuur via netfilters (ook de telefoon en netwerk aansluitinen) heb aangesloten.

Is even een investering, maar betaald zichzelf snel terug.

Ga er idd vanuit dat er nog allerlei aparatuur 'aangeslagen' kan zijn zoals de vorige poster al meldde. Zeker als alles lekker aan elkaar zit aangesloten. Hier ook iemand gehad waarbij na 2 weken ineens een netwerk chip uitbrandde. Hierna, weer 2 weken later, zijn voeding en al zn harddisks.

Dus volg de voorgaande tip op: Maak snel een backup van al je belangrijke data!

Mvg,

Shoenix

Geplaatst:

ja de printer , computer , tv , modem , router , telefoon , enz , geen pretje , maar krijg alles wel weer van de verzekering

Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg.

Geplaatst:
Origineel bericht van: martis
ja de printer , computer , tv , modem , router , telefoon , enz , geen pretje , maar krijg alles wel weer van de verzekering

Waarschijnlijk wel een eigen risico?
Overspanningsbeveiliging is nuttig, maar geen garantie: en bij een directe inslag, kun je het echt vergeten....
Wat betreft HDD echt snel backup maken (op een nieuwe drive, zo'n externe kost toch ook geen moer meer. Kun je misschien ook opvoeren bij de verzekering als gevolgkosten.

Succes

Geplaatst:

Ik heb jaren geleden een keer directe inslag gehad in de ophanging van de schotel. Een van de keilbouten was zelfs compleet verbrand/vergruisd. De LNB's defect en zelfs de coax kabel vanbinnen compleet verbrand.

Zo ongeveer alle electrische apparatuur in huis was kapot. Hetzij van de directe inslag, danwel van de statische ontlading. Ja ook de apparatuur die was losgekoppeld van stroom, netwerk etc. waren toch allemaal kapot.

2 jaar later nog eens een inslag in een boom voor het huis (op ca. 25m) en ook toen een groot aantal apparaten stuk door statische ontlading.

De overspanningsbeveiligingen die aan alle PC's, de telefooncentrale etc. hingen, hebben me in beide gevallen niet geholpen. Misschien hebben ze wel iets gedaan voor de directe geleiding, maar de electrostatische ontlading bij een inslag op zo korte afstand is zo sterk dat de gemiddelde PC, TV, telefooncentrale, alarmcentrale etc. er niet tegen kunnen.

Mijn advies: in ieder geval de verzekeringsexpert inschakelen en uitleggen wat er gebeurd is. Zij weten echt wel dat bliksem ook vaak verborgen schade aanricht die zich pas na weken of zelfs maanden openbaart.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Duwgati
Ik heb jaren geleden een keer directe inslag gehad in de ophanging van de schotel. Een van de keilbouten was zelfs compleet verbrand/vergruisd. De LNB's defect en zelfs de coax kabel vanbinnen compleet verbrand.

Zo ongeveer alle electrische apparatuur in huis was kapot. Hetzij van de directe inslag, danwel van de statische ontlading. Ja ook de apparatuur die was losgekoppeld van stroom, netwerk etc. waren toch allemaal kapot.

2 jaar later nog eens een inslag in een boom voor het huis (op ca. 25m) en ook toen een groot aantal apparaten stuk door statische ontlading.

De overspanningsbeveiligingen die aan alle PC's, de telefooncentrale etc. hingen, hebben me in beide gevallen niet geholpen. Misschien hebben ze wel iets gedaan voor de directe geleiding, maar de electrostatische ontlading bij een inslag op zo korte afstand is zo sterk dat de gemiddelde PC, TV, telefooncentrale, alarmcentrale etc. er niet tegen kunnen.

Mijn advies: in ieder geval de verzekeringsexpert inschakelen en uitleggen wat er gebeurd is. Zij weten echt wel dat bliksem ook vaak verborgen schade aanricht die zich pas na weken of zelfs maanden openbaart.

Ik ben het helemaal met je eens, daarbij, valt er op dit gebied niets te voorspellen, kom het vanwege mijn werk ook regelmatig tegen.
Ik heb thuis overigens een soortgelijke ervaring gehad: Bliksem sloeg echt in de schuur (heb het zien gebeuren), ging via een spijker door naar de TL-buis, met een kabel naar het huis, waarvan de stekker niet in het stopcontact zat. TV kapot, telefoon vloog door de kamer, rest van de straat alle stoppen door, behalve bij ons.
De kabel voor de TL heb ik opgegraven: om de 10 cm een druppel koper naar de grond......
Het is twouwens (niet alleen) geen statische ontlading (is namelijk zeer dynamisch proces) maar de inductie op apparatuur daardoor, ook als die nergens is op aangesloten.
Je schrikt je wel de ........ Als je dat meemaakt.
Er ston ook een Populier van 20m naast, maar daar ging de bliksem niet in.
Om even wetenschappelijk te zijn: bliksem ontstaat van grond naar wolken, kan je hele discussie over opstarten.

Off Topic

Heb je nog een Pioneer? (goeie oude tijd, wat hebben ze [we] het toch makkelijk, met een droomdoos.

Grtz.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen