Ga naar inhoud


IPBOX 9000 geheugen uitbreiden mogelijk?


lodie

Aanbevolen berichten

Heren,

 

Ik merk dat als je wat plugins wilt toevoegen (IPBOX9000) met e2 je geheugen vrij vol komt te zitten. Is dit uit te breiden heeft iemand dat al gedaan?

 

Kan ook booten van usb maar voorkeur heeft flash.

 

Heeft iemand geprobeerd om /var/rw_rootfs te symlinken naar een interne harde schijf of USB stick?

 

 

Lodie

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Kan je helaas alleen met het geheugen helpen:

 

Het geheugen in de Ipbox 9000 (128Mb) is gesoldeerd, en is overigens de hoeveelheid die standaard op het bord (doorgaans een ST7109 of St7101) hoort. Ik zou "fysiek" uitbreiden vergeten.

 

Wel kan je Swap geheugen aanzetten (via een telnet sessie met het commando "free" te controleren). Alhoewel het geheugen in de Ipbox 9000 goed gebruik wordt, heb ik overigens nog niet meegemaakt dat er niets aan werkgeheugen overblijft: Ook al zet ik de Swap aan, heb ik nog nooit gezien dat er ook mat een byte van gebruikt wordt.

 

Een laatste mogelijkheid is om b.v. de Samba en telnet servers (als die al aanstaan) uit te zetten, dat levert een beetje besparing op.

 

Ik hoop dat dit wat helpt, groet,

Pajarin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach ja, lezen.. ook een vak op zich laugh

 

Ik gebruik geen E2, dus geen idee. Met E1 op de relook was het geen probleem (tenminste op de harddisk, had geen usb host poort). Ik denk dat het handigste een usb stick is, dan kun je tijdens het booten van je box de usb stick mounten op /var (het kan natuurlijk ook met een harddisk, maar dan moet je dus een symlink maken, als je echter iets nodig hebt van /var voordat je hdd gemount is en je de symlink gemaakt hebt, dan heb je een probleem, als de symlink zelf dan al niet op de RO partitie moet komen te staan wat waarschijnlijk wel het geval is, want dan houdt het op).

 

De manier die ik zo bedenk om het aan te pakken is als volgt:

Formateer een usbstick, mount deze ergens op je FS, vervolgens kopieer je de inhoud (wel kopieren, voor het geval je iets nodig hebt van /var voordat je usbstick gemount is). Na het kopieren deze weer unmounten. Vervolgens het bootscript aanpassen dat je de usbstick (/dev/sdbX X is je partitie) mount op je /var (dat kan gewoon ook al staat er iets in). De vraag is het exacte tijdstip waarop je dit kunt doen, maar dat is dus experimenteren.

 

Als de /var van enigma2 inderdaad op /var/rw_rootfs gemount is, dan kun je zonder eerst /var/rw_rootfs te unmounten je usbstick mounten op /var dmv mount -t ext2 /dev/sdbX /var

vanaf dat moment gebruik je je usb stick. Als hij dan nog steeds de oorspronkelijke /var/rw_rootfs gebruikt, dan kun je die als nog unmounten.

 

Succes, mogelijk hebben anderen hier ook wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...