Ga naar inhoud

[CD CAM] dvb-s streaming i.c.m. cardserver

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Sinds kort heb ik me gestort op mijn nieuwe hobby: satelliet-TV.

Vooralsnog kijk ik alleen nog op mijn PC naar sat-TV via een Skystar 1 CI met een originele CD-mediaguard-CAM en een originele CD-smartcard (op dit moment nog de oude: seca2 kaart).

Om TV te kijken op de machine waar de sat-kaart in zit gebruik ik MyTheathre, deze kan goed overweg met de CD-CAM en CD-Smartcard. Ik kan de gecodeerde zenders op deze pc goed bekijken. Ook wordt de CD-smartcard geupdate met nieuwe codes.

Nu wilde ik ook op andere pc's in mijn eigen lokale netwerk genieten van DVB-S ontvangst. ik heb hiervoor de oplossing gevonden in ALT-DVB i.c.m. ALT-SRV. ALT-SRV draait op de 'server' en ALT-DVB op de client. Dit werkt allemaal prima, maar alleen met FTA-zenders. niet met de gecodeerde (CD) zenders. Ik neem aan dat ALT-SRV direct de stream (TS) op het netwerk zet zodat een andere client er gebruik van kan maken.

Nu heb ik nog een CASTLES EZ100PU Smart Card Reader liggen en aangesloten op de pc. De Card Reader kan de CD kaart lezen (althans, dat denk ik, een test programma geeft het serienummer van de CD kaart weer).

Nu ben ik zover dat ik 'denk' dat ik een 'card-server' programma nodig heb, en een plugin voor ALT-DVB waarmee ik kan 'verbinden' met de 'card-server'.

Ik heb al eens met PMCAM zitten stoeien, maar ik kom er niet uit. PMCAM ziet de SC/PC reader, maar hoe lang ik het programma ook op SBS laat staan, en de PMCAM laat 'scannen', ik krijg geen beeld.

Mij bekruipt het gevoel dat ik een paar stappen mis, of dat ik iets helemaal niet goed doe.

Even voor de duidelijkheid, ik wil mijn CD-abbo met niemand anders sharen dan mezelf. Het is meer dat ik niet bij de server hoef te zitten, en fijn de laptop kan pakken en daar overal mee van Sat-TV kan genieten.

beetje info over hardware:

schotel: 78cm triax

lnb: CD-duo-lnb-twin

receiver: Skystar 1 CI

CAM: Origineel CD Mediaguard

SC: CD (seca2, zwart witte kaart)

server: Core2Quad Q8200 / 4gb ram / 3TB storage / OS: Windows home server (=W2K3-cloon met backup-extra's)

client(s): meerdere, maar allemaal met winXP als OS

Mijn voorkeur gaat uit naar windows oplossingen, echter als de cardserver met een *nix-OS dient te werken, VMWare Server is aanwezig op de server.

Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik wil bereiken, heb hiervoor al menig avond/nacht op het internet doorgebracht, maar kan of niet zo goed zoeken/vinden, of ik ken de terminologie om dit voor elkaar te krijgen niet goed genoeg.

Alle hulp is welkom !!

mvg,

Raas

Geplaatst:

Is er hier niemand die me een zetje in de juiste richting kan geven? Alle begin is moeilijk, maar een handvat zou handig zijn. Alvast bedankt.

m.v.g.

Raas

Geplaatst:

Volgens mij is het geheel niet mogelijk. Je hebt maar 1 DVB-S kaart dus je kunt in feite ook maar 1 kanaal kijken of deze moet zich toevallig in dezelfde TS bevinden.

Ik ken ALT-DVB niet maar weet je zeker dat deze niet gewoon een simpele IP stream op je netwerk zet en niet de volledige TS.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:
Origineel bericht van: raas
Alle hulp is welkom !!

Misschien had het al geholpen om de vraag in het juiste subforum te plaatsen.
Dat is bedoeld voor TV via de pc te kijken hier in common interface kijkt natuurlijk niet iedereen.

Over het algemeen is het via de pc kijken niet probleemloos maar goed er staat een handleiding op het net van Zep Man en de titel is "Zepman Ziggo Digitale TV op de PC" als je daar op even Google op los laat vind je het blog met de handleiding.
Nu weet ik dat je niet op DVB-C wil kijken maar DVB-S satelliet dus maar pas het even aan misschien kom je dingen tegen in de handleiding dat je zegt dat is het. laugh
Geplaatst:

Beste Codx en Aart44, ten eerste bedankt voor jullie antwoorden.

Codx, idd. ik heb maar 1 kaart, en er zal ook maar 1 client verbonden zijn (ik) alleen kan dat vanaf verschillende machines gebeuren (laptop in de kamer, pc in studeerkamer, etc.) ALT-DVB zet naar mijn weten niet de complete TransponderStream (TS) op het netwerk, enkel alles van de zender die ik op dat moment bekijk in de client.. Een voorbeeld ik kijk naar de zender: DMAX, altdvb geeft aan dat deze zender een bitrate van 15Mbit/s heeft. Dit kan wel aardig kloppen aangezien de netwerkbelasting vanuit dat programma ongeveer 1 MByte/Seconde is (ligt dan ergens tussen de 1000-1400Kbyte/s) dus volgens mij is het niet de complete TS stream, maar wel de complete stream van die Zender waar op dat moment naar gekeken wordt. (CNN heeft bv. maar 2Mbit/s) Ik kan er ook voor kiezen om de complete TS stream te laten verzenden, maar dan heb ik (afhankelijk per transponder, 40-60 MBit/seconde netwerk belasting.)

Aart44

Mijn excuses als dit het verkeerde forum is, ik las hierin vanalles over CAS/CI dus deed de aanname dat dit het goede forum was.

Bedankt voor de tip naar de handleiding van Zep Man, hier ga ik zeker naar zoeken. Ben benieuwd of daar m'n 'cardserver' vraag ook in staat.

Wellicht dat dit voor de doorgewinterde SAT4ALL bezoeker allemaal gesneden koek is, maar ik moet de koek nog vinden en dan leren hoe ik 'm moet snijden.. Ik weet alleen zeker dat ik koek wil eten. smile

Bedankt voor de info, vervolgvragen zal ik beter in de betreffende forums proberen te plaatsen.

gr.

Raas

EDIT: Heb die tutorial van Zepman even doorgenomen. Ik zal vanavond eens aan de slag gaan met NewCS (altijd gedacht dat dit alleen linux was, daarom niet meer naar omgekeken) en ACamd. Dan heb ik volgens mij genoeg ingredienten om e.e.a. te realiseren. Ben alleen wel beniewd of in NewCS een USB-cardreader in te stellen is, anders dien ik die te vervangen door een 'echte' phoenix die een (virtuele) COM-poort genereerd. Want voor zover ik nu kan zien, heb ik er bij het installeren van die Castles EZ100PU PC/SC reader geen extra COM poort bijgekregen.

Geplaatst:

Nou Zepman heeft het over een Smargo dat is dus een usb kaartlezer dus volgens mij moet dat werkend te krijgen zijn. laugh

Geplaatst:

Ik heb je verhaal doorgelezen maar er zijn toch een aantal onduidelijkheden.

Waarom wil je cardsharing gebruiken? Er valt toch niks te decrypten? Je wil gewoon wat beeld/geluid streamen van pc1 naar pc2. Gebruik gewoon een media encoder software als je alt-dvb niet aan de praat krijgt.

Je verhaal over die bitrates klopt niet. Er is geen kanaal wat met 15 mbit uitzendt. Je mag al heel blij zijn als het tegenwoordig boven de 5 mbit uitkomt. En ik weet vrij zeker dat een fatsoenlijk stukkie software gewoon het ongecodeerde video/audio streamt. Als het crypted is kun je er niks mee dus ik vermoed dat je niet helemaal weet hoe het werkt en daarom aanneemt dat het zo hoort.

RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:

Beste aart44 en Codx, Bedankt voor jullie reactie en tijd, 'k waardeer het ten zeerste.

Aart44:

Idd. die smargo reader is USB, echter deze 'creeert' een (virtuele) COM poort op je machine. De PC/SC reader die ik heb doet dat niet.

(Alhoewel PMCAM de PC/SC reader wel ziet en kan lezen, maar op e.o.a. manier niet werkt.

Codx:

Mijn excuses omtrent de onduidelijkheden, ik zal ze hieronder proberen te verduidelijken:

Ik heb wb. streaming inderdaad een aantal andere zaken geprobeerd:

-vlc (werkt, maar geen / weinig controle over de sat)

-windows media encoder (zelfde probleem als hierboven)

-mytheatre (werkt, ook controle via een ander programma', maar 10-15% cpu belasting op server, ook al is er geen enkele client verbonden)

bovendien leg ik hiermee een 'last' op de server.

Normaliter zou dat prima zijn, maar ondanks dat het een 'dikke' server is, heeft'ie flink wat andere taken (virtuele machines) te draaien.

het mooie van de ALT-DVB i.c.m. ALT-SRV is dat het 'geen' cpu en geheugen verstookt. ook al stress ik de machine tot de max. de stream blijft gegarandeerd op het netwerk staan. Daarnaast draai je op de client hetzelfde programma als dat je normaliter op de pc waarop de SAT-feed binnenkomt doet. Met alle controle over de kanalen, opnamen, diseqc, PIP. alles wat je normaal op de pc met sat-kaart-device kunt, kun je dan ook op de client, en aangezien naar mijn mening de streams helemaal intact blijven, nul kwaliteitsverlies. Ik vind deze controle wel fijn, fijner dan dat ik met een ander programma een stream moet opzetten. ALT-DVB ondersteunt ook plugins. vandaar dat ik dacht daar e.o.a. CAM plugin te draaien i.c.m. een CardServer op de Server-machine.

WB. Bitrates van zenders, ik snap je scepsis, ik kon het eerst ook niet geloven dat er zoveel data over ons 'uitgestrooid' wordt, maar heb nog eens wat tests gedaan welke ik hieronder met wat afbeeldingen probeer te verduidelijken: (in de screenshots is het beeld van de zender niet te zien omdat dit met een 'hardware-overlay' op het scherm getoond wordt. die informatie zit niet in de screenshot, wanneer ik nog een PIP venster toon, wordt daar wel beeld getoond aangezien de hardware-overlay maar 1 stream ondersteunt, wordt de PIP door de processor en GPU getoond waardoor dat er daarin wel beeld te zien is)

Afbeelding 1:

Dit is een screenshot van de ALT-DVB Client, verbonden met ALT-SRV, afgesteld op Tr:12109 op 19.2

Bovenaan in het scherm zie je een 'statusbalk' staan. hierin staat de transponder, in welk formaat het signaal binnenkomt, resolutie, bitrates van video en audio. Nu neem ik aan, dat de stream ingesteld wordt op een rate van 15000Kbps (is toch echt 15Mbps).

a>

Afbeelding 2:

Dit is een screenshot van de ALT-SRV applicatie welke op de server staat.

Op de afbeelding wordt de interface van ALTDVB::Server getoond, samen met de Task-manager wat het geheugen en CPU verbruik toont.

In ALT-SRV wordt info m.b.t. CPU en Netwerk belasting gegeven. Nu is de CPU belasting het totale van de machine, niet wat ALT-SRV gebruikt. (zie het verschil in de taskmanager en in ALT-SRV.) De Netwerkbelasting is echter wel juist. Hier zien we dat voor de ARD-Test zender dat er ca 1200 KBps verzonden worden. Dit komt weer overeen met de 15Mbps rate die je in de Client applicatie ziet.

a>

Afbeelding 3:

Dit is een screenshot van de Client, maar nu met 2 zenders getoond. (1 via PIP waardoor er wel beeld is),

Ook wordt de taskmanager van deze client getoond, hierin staat de netwerk belasting. De kaart is een 100mbit, die nu 18% belasting toont.

(2 zenders op 15Mbps)

a>

Afbeelding 4:

Dit is de server op het moment dat er 2 zenders gestreamd worden.

Dit bitrate is verdubbeld. Zie de grafiek. de hoge burst van 2899KB/s wordt veroorzaakt door even te zappen naar een andere zender waardoor er een burst ontstond. Ook zie je bij statistics 'Received' en 'Sent'. dit is wat het programma aan data ontvangt van de Sat, en wordt verzonden op het netwerk.

a>

Wat ik hier uiteindelijk mee wil bereiken is, is dat ik de sat-feed ongewijzigd op mijn interne ip-netwerk wil zetten, en hiermee van iedere computer (die staan er immers meer in huis dan tv's) een sat-ontvanger maak met een stukje software. er zal ook altijd maar 1 gelijktijdige gebruiker zijn, dus 1 kaartje (codeer, en satontvanger) moet genoeg zijn..

Gr.

Raas

Geplaatst:

Allereerst je plaatjes werken NIET. Misschien kun je dat aanpassen. De rest reageer ik later wel op

Geplaatst:

ik kan het bericht niet meer bewerken, daarom hier maar even de afbeeldingen

• 1

49878137.jpg

• 2

96861571.jpg

• 3

41014685.jpg

• 4

16985293.jpg

Geplaatst:

Die 15 Mbps klopt niks van. Dat programma zegt maar wat. Je kunt duidelijk zien dat het bitrate in dit voorbeeld rond de 9 Mbps zit en dat klopt ook wel. De Duiters gebruiken als 1 van de weinige een zeer hoog video bitrate. Dat zal voor de meeste zenders een stuk lager liggen. (3-5 mbit) In mijn optiek stuurt ALT-SRV gewoon een unencrypted video en audio streampje door en niks anders. Of liever gezegd je logt in met de ALT-DVB client op de server en dan pas wordt het streamen gestart, niet eerder. Dat zou dus uitstekend met je Canal Digitaal CI en kaart moeten samenwerken omdat het decrypten op de server en niet op de client gebeurd denk ik. Het zou ook lastig worden want dan heb je de ECM stream ook nodig op de client. Het is een kwestie van goed instellen of het is nog niet mogelijk omdat decoding niet geimplementeerd is in de server app want die is er later bijgekomen kan ik me vaag herinneren. (ik heb wel is getest met dit pakketje in 2006 meen ik.

Dan die 2e stream, dat kan alleen met een zender die in dezelfde mux zit of je moet een DVB-S kaart hebben die een dubbel tuner heeft.

Die CPU waarden in de app zijn gebasseerd op een single core dus als jij 4 cores hebt zit je maar op 3% werkelijke belasting inderdaad.

Cardsharing is meer bedoeld wanneer je meerdere pc's hebt met eigen DVB-S kaarten en dan je smartcard in een 1 externe cardreader stopt (zonder CI) die wordt dan door een EMU (NewCS bijv)gelezen. De ECM pulsjes kun je dan sharen naar andere machines die dezelfde emu software gebruiken om te decrypten. Maar dat kan alleen wanneer je volledig DVB-S signaal hebt.

ALT-DVB schijnt niet meer ontwikkeld te worden. De website van de maker is offline. Ik kan geen manual vinden helaas en mijn DVB-S kaart is al 2 jaar uit mijn PC dus ik kan het niet uittesten voor je. Misschien kan iemand anders je verder helpen met andere software want er zal vast wel iets zijn wat kan streamen en een frontend heeft voor de makkelijke bediening. En anders gewoon ALT-DVB op de WHS installeren en bedienen via een RDP sessie.

Geplaatst:

het zal toch wel een waarde zijn die het programma uit de stream haalt, echter een VBR met een (veel) lagere bitrate wordt werkelijk gebruikt.

Ik heb inmiddels heb streamen van CD-gecodeerde zenders over mijn eigen netwerk voor elkaar.

via mytheathre en Bcast plugin.

veel minder controle, maar vooralsnog werkt het.

Overigens niet via de PC/SC reader, maar netjes via de mediagard CD CAM en kaart (ook weer fijn de kaartupdates).

Bij MyThreatre zit een 'remote-control' programma, hier moet ik nog even naar kijken. wellicht dast ik daarmee via een externe client controle kan/ga krijgen.

Nu eens even kijken of het stabiel blijft draaien.

Gr.

Raas.

Geplaatst:
Origineel bericht van: raas
Bij MyThreatre zit een 'remote-control' programma, hier moet ik nog even naar kijken. wellicht dast ik daarmee via een externe client controle kan/ga krijgen.

Vergeet "Remote View", is er ooit door Saar als experiment ingezet.

Seanster heeft een aangepaste versie van av broadcaster gemaakt, met toegevoegde epg functie.

Mijn favoriet is HyperEPG van Puffer: in een browser op de client kun je hiermee de EPG zien en enkele MyTheatre functies besturen.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Geplaatst:

Moonchild, bedankt voor je reactie.

Ik bedoelde het 'remote-control-programma', maar dit is voor IR-remotes i.c.m. met (win)lirc.

Niet het 'remote-view' gebeuren wat erin zit, dit heb ik maar 1x keer aan het werk gehad (ondanks dat er staat dat hiet niet geschikt is voor SkyStar 1, schijnt dat er 2 'skystar 1' zijn, eentje met HW-decoding en 1 zonder. ik heb zonder, maar met CI, hierop heeft het 1x gewerkt)

het schijnt dat MyTheatre wel CLI commando's ondersteund.

Ik hoeft niet de complete controle over het programma te hebben, enkel zappen tussen kanalen is voldoende. Hiervoor eens een programma'tje in elkaar zetten of nog eens goed op de MT plugin pagina's kijken.

Nu ik MyTheatre goed geconfigureerd heb valt me de belasting reuze mee, ongeveer net zo veel belasting als ALT-SRV, alleen is de stream niet zo stabiel, maar hier valt wellicht nog wat aan te tweaken.

gr.

Raas

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen