Gast tcm1998 Geplaatst: 17 augustus 2009 Geplaatst: 17 augustus 2009 Uiteraard heb ik diverse posts gelezen over uitrichten. Bovendien begrijp ik dat deze schotel niet echt geschikt is voor meerdere satelieten. Op 1 van de satelieten staat de schotel perfect uitgericht en de rest moet het moet wat minder doen. Nu lees ik overal dat de astra1 eerst moet worden uitgericht. Is dit omdat voor de meeste de astra1 (met alle normale NL zenders) het belangrijkste is? Voor mij is astra 2 veel belangrijker en ik vraag me dan ook af of het mogelijk is om de astra 2 eerst perfect uit te richten en daarna pas de andere satelieten toe te voegen. Hopelijk kan iemand hier zijn (of haar) licht over laten schijnen.
Snurker Geplaatst: 17 augustus 2009 Geplaatst: 17 augustus 2009 Om met 1 schotel via brandpunt of reflex meerdere satellieten te ontvangen is het beste deze in het midden van het gewenste bereik uit te richten tussen 13 en 28 Oost zou dit 20,5 graden moeten zijn maar handiger is om dan toch maar centraal op 19,2 graden (Astra 1) uit te richten en de rest van de LNB's apart bijstellen. dan zit er tussen het centrum 19 OL en de Hotbird op 13 OL 6 graden verschil en tussen jouw gewenste 28 OL en centrum 19 OL 9 graden verschil. Nu klopt het dat dan het geflecteerde signaal van 28 graden iets zwakker is dan dat van de Hotbird. Stel dat de zenders op de Hotbird niet zó belangrijk zijn..in jouw verhaal blijkt 28 OL wél de belangrijkste, dan zou je kunnen overwegen om de 23 OL centraal uit te richten (is ook wat zwakker, dus daardoor centraal beter werkend) dan is er slechts 5 graden verschil met de Astra-2 en 10 graden met de minder belangrijke Hotbird. Snurker ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
Gast tcm1998 Geplaatst: 17 augustus 2009 Geplaatst: 17 augustus 2009 ok, duidelijk verhaal. En inderdaad hotbird is maar optioneel. 99% van de tijd gaan we toch naar de engelse zenders kijken (vriendin is engels en ik kijk er ook liever naar).
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen