Ga naar inhoud

[Defect] WD Caviar SE16 WD500AAKB 500GB Hard Drive werkt heel kort

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Uit mijn desktop-PC met WindowsXP (SP3) de WD Caviar SE16 WD500AAKB 500GB Hard Drive eruit gehaald omdat die plotseling niet meer herkend werd.

Nu heb ik ook een WD 400 GB en het printje tijdelijk omgewisseld doch zonder resultaat. Maar mogelijk dat je exact de zelfde (500GB)print moet gebruiken ??

Met de huidige (eigen) print doet deze drive het nu maar een zeer korte tijd, (ca 2 Minuten of korter) en daarna hoor je hem niet meer draaien.

In die korte tijd heb ik wel een paar belangrijke file's er vanaf kunnen kopieren, maar zou er wel meer vanaf willen kopieren met een langere tijd

Wat kan daarmee aan de hand zijn en/of wie weet er een goede raad om hem langer aan de praat te kunnen houden om er meer (liefst) alle data er vanaf te kunnen halen.

Bij voorbaat mijn dank.

Met vriendelijke groet,

SatBaron

• Moderator
Geplaatst:

wordt er niet een onderdeeltje erg heet? Mischien dat een mosfet of driverchip de geest aan het geven is.

En ja, het moet precies dezelfde print zijn.

Een dreambox500 is immers ook anders dan een dreambox600.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Hallo matchless,

Hartelijk dank voor je snelle reaktie.

Nee, er wordt geen onderdeeltje extreem heet.

Vanochtend exact het zelfde exemplaar gekocht en printje in de probleem HD over gezet, met het resultaat 0,0.

Even hoor je de HD draaien en wordt ook door XP herkend, waarna die ongeveer na een minuutje niet meer draait, dus ook niet met de nieuwe print.

Dit heb ik getest zowel in de Desktop PC als ook met een externe case.

Zelf heb ik het idee dat er iets met de lagertjes is, waardoor die stopt met draaien omdat het motortje het niet meer kan trekken.

Maar.. wie ben ik.

Nog andere ideën ?

Met vriendelijke groet,

SatBaron

Geplaatst:

Hallo iemand,

Ook vriendelijk bedank voor je raktie.

De garantie periode is al ten einde, en waar het hoofdzakelijk om gaat (dit bij de meesten) is de data die foutsie is als je een ander exemplaar er voor terug krijgt.

De data is voor mij dus het belangrijkste.

Mijn 12 Volt PC voeding is op alle aansluitingen in orde.

Tevens heb ik die HD ook met een externe USB-case (met voedings adapter) aangesloten gehad om dit te testen.

Zie verder ook het laatste schrijven naar matchless.

Met vriendelijke groet,

SatBaron

Geplaatst:

tja

een ellende als je data door zo'n hardware? fout weg blijkt te zijn

heb toevallig net van een collega data op een dvd via linux en opnieuw branden kunnen redden daar het dvd'tje op apple en op zijn bureau computer niet leesbaar was

dus dat je vertwijfelt aan een soortgelijke situatie, kan ik me goed voorstellen.

data recovery is vaker besproken en zal toch veel werk betekenen opdat het lukt (indien niet fysiek de metaal plaat of kop stuk is)

lees laatst (heb geen link of bron) een methode:

sluit de kabels (langere versie) aan de hdd

gebruik een vacuum buideltje (plastic zak)

trek vacuum met zo'n apparaat

leg weerszijde een bevroren icepack

en koppel het hdd'tje aan een PC op de juiste poort ide/ata/sata etc

daarna gebruik een recover proggie

wederom enkel als er geen drastische fysieke schade is

ciao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

• Moderator
Geplaatst:

Citaat:
Even hoor je de HD draaien en wordt ook door XP herkend, waarna die ongeveer na een minuutje niet meer draait, dus ook niet met de nieuwe print.

En wat doet hij als je alleen de voeding aansluit?

Valt hij dan ook uit of hoor/voel je de motor nog draaien?

Evt even bewegen met de schijf. Door het draaien v.d schijf werkt het als een gyroscoop. je zal dan een soort weerstand voelen.

Ook voel je hem zachtjes trillen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Hallo Tonskidutch,

Ook jij vriendelijk bedankt voor je reaktie op mijn HD probleem.

Ik zal eens aan de gang gaan met die koude toestand en kijken wat dat uithaalt.

Alleen het gebruik van een recover proggie lijkt mij overbodig omdat ik in een hele korte tijd er wel iets vanaf kan kopieren.

M.a.w. de data is niet verminkt en de FAT is ook nog goed in taktanders zou het kopieren helemaal niet kunnen.

Bedankt voor de (ice)koude tip.

Met vriendelijke groet,

SatBaron

Geplaatst:

Hallo matchless,

Citaat:

En wat doet hij als je alleen de voeding aansluit?

Ook dan hoor en voel je de HD maar héél kort draaien.

En al draai je de HD in alle richtingen dan geeft die geen krimp meer. dan moet die zeker weer een paar uur spanningloos zijn geweest eer dat die weer héél kort gaat draaien.

Verder weet ik het helaas ook niet meer en zal mij maar aan die koude toestand gaan wagen wat Tonskidutch voorstelde.

Met vriendelijke groet,

SatBaron

Geplaatst:

De HD (goed ingepakt in plastic) al een paar keer (nachten) in de vriezer te hebben gehad, heb ik er nu toch al 47GB er vanaf kunnen kopieren.

Nadat die in het vriesvak heeft gelegen draait die nu al aanmerkelijk langer, ongeveer een kwartier tot 20 min.

Als die ermee is gestopt gaat die weer in het vriesvak en de volgende dag kan ik er weer van kopieren.

Met wat geduld hoop ik alle data er vanaf te krijgen (kopieren).

De print is in elk geval nog goed en als de hele operatie is geslaagd, gooi ik de HD weg en de print zal ik bewaren om misschien een ander te kunnen plezieren met dit soort problemen.

Duimen jullie voor mij om al de data er van te kunnen krijgen?

Mijn dank is zeer groot voor al jullie reakties en hints !!

Met vriendelijke groet,

SatBaron

Geplaatst:

dan zitten de platen van je schijf dus vast, ze krimpen wat door de kou daardoor kunnen ze weer rond draaien, ik heb ook wel eens gehoord van iemand die de kabels ook in de vrieskast deed en aan de pc om zo te zorgen dat de schijf koud bleef.

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

Geplaatst:

Hallo Hellum,

Hartelijk dank voor je reaktie !

Dat zou best wel kunnen zijn dat ze vast zitten, maar ik ben er al content mee dat ik de data eraf kan krijgen.

Voorwat betreft de kabels, die gaan al die tijd al de vriezer in, dit alleen al om opwarmtijd van de HD weer in tekorten.

Daarna sluit ik de HD aan via USB op het printboardje van een externe "Pleomax".

Maar eer ik de 500 GB op die manier weer terug heb, dan is de HD al vele keren in de kou geweest.

Vriendelijke groet,

SatBaron

Geplaatst:

Ik bedoelde dat die in de vriezer werd aangesloten op de pc, om hem koud te houden.

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

Geplaatst:

SatBaron "zit met PC en verbindingskabels aan de vriezer"

mevrouw > wat doe je SatBaron?

SatBaron > ik ben data aan het redden!

mevrouw > ooooh die, maar dat is toch een cybernatic lifeform

SatBaron > vrouw je begrijpt er ook niks van!

mevrouw > hoezo ik kijk net zoveel enterprise als jij?

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Hallo Gerard,

Aha, nu heb ik het door, eerst niet goed gelezen door mij.

Nou dat komt dan zeer goed uit, want a.s. Dinsdag komt er een tafelmodel vrieskast erbij omdat het vriesgedeelte in de koelkast niet toe-rijkelijk meer is.

Kan ik mooi met de laptop op de kast en de HD erin de operatie voortzetten in de bijkeuken.

Eens kijken wat dat uit zal halen. (wordt vervolgd...)

Met vriendelijke groet,

Cees

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen