Hellum Geplaatst: 19 augustus 2009 Geplaatst: 19 augustus 2009 Philips Plano 3BAND buizenradio type 22RB463 bromt steeds en heeft ook een slechte ontvangst (heeft ook geen interne antenne, maar als ik die van een andere buizenradio aansluit hetzelfde probleem). Verder gaan wel gewoon alle buizen gloeien en zijn de potmeters ook redelijk in orde. MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Hellum Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2009 Met het volume dicht is er geen ruis. ps. kun je die touwtjes nog krijgen tegenwoordig? (heb nog een ander radio met kapot touwtje staan) MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Hellum Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2009 ik probeerde te editten maar ik was net een paar seconden te laat met bevestigen. edit: met een staafje metaal van 75 cm (eerder op het forum gelezen ) heb ik wel een redelijk bereik maar weer met ruis en heel zacht. MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Hellum Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2009 Nu moet ik eigenlijk vragen: wat is het verschil tussen ruis en brom? Verder Dankje MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
trust Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Brom is een laag zoemend geluid van 50hz(de lichtnet frequentie) kathode lek ? Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Hellum Geplaatst: 20 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2009 ALs je het zo bedoelt, op FM frequentie een brom, die ook door de zenders heen komt (ongeacht storing.) MVg. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Jan Ambers Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 check met een scope je Hsp(+200V) op rimpel! Zet 'm op stand P.U., noch brom? Ja= ligt in AF deel...
Hellum Geplaatst: 20 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2009 In PU stand is het zelfs nog veel erger maar wat bedoel je met AF gedeelte? @Sjaak K ik weet nog wel wat een oscilloscoop is hoor. MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
metropar Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 vroeger uit de buizen zendertijd verwijderde we de brom door o.a. de gloeispanning van de buis cq buizen te voeden met gelijk sroom i.p.v. wissel spanning ook een paar c tjes over de diode s van de diodebrug of ez80 helpt veel maar dat geeft geen betere ontvangst gr metropar VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500, nokia9600 ,dbox2
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 Jongens toch...hier moet Drs. IJzerbout aan te pas komen. Om te beginnen moet je niet maar lukraak buizen gaan vervangen. De ECH81 is de AM menglamp. Die heeft met de FM ontvangst niets te maken. Ook de ECC85 is eigenlijk onverwoestbaar. Dat is de menglamp voor FM ontvangst op het FM frontend. Het brommen is waarschijnlijk een defecte elko van ca. 50 + 50 µF in het voedingsgedeelte. Dat is een hooge staande bus. Die zijn zo goed als niet meer te koop en zijn nu tegenwoordig veel kleiner. De EZ80 zal inderdaad wel versleten zijn want die lamp krijgt het zwaar voor zijn kiezen. Daardoor komt die brom niet. Als je het een worst is dat ie orgineel blijft, dan kun je er net zo goed 2 diodes voor in de plaats zetten. 2 x BY227 of iets dergelijks. Een brugcel gaat niet want de voedingstrafo heeft een middenaftakking. dus 2 x 250 volt, zou met een brugcel 500 volt opleveren. Veel te veel. Gloeidraad-kathode sluiting vind je door de lampen aan te tikken met een schroevedraaier. Als je vuurwerk in de lamp ziet, dan weet je dat ie naar de kl*ten is. En wie gaat er nou de gloeidraden met gelijkspanning voeden. Dat ding heeft het vroeger toch ook goed gedaan. Gewoon 6,3 volt AC en dat werkt gewoon. Sluit er een fatsoenlijke antenne op aan en je hebt een prima ontvanger. Voor AM zit er een ferroceptor in Sjaak(k)! Die is veel beter dan een stuk draad.
Steve Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 waarom koop je geen goed toestel voor 15 euro op mar.pla.ts
Jan Ambers Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 AF is audio frekwentie deel dus laagfrekwent. (RF radiofrekwent IF intermediate midden frekwent) Dit is het eerste deel dat moet bromvrij zijn. Ik weet niet of je een scope hebt? Meestal drogen de elco's uit en gaat de capaciteit achteruit en doen ze hun werk niet meer... Als je een elco van 20 à 50µF hebt, kan je die gerust over de bestaande plaatsen en hoor je rap het verschil. Bromt het nog, dan de gelijkrichter vervangen en als je de scope hebt, de DC spanningsrimpel meten... Is brom volume afhankelijk?
Hellum Geplaatst: 20 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2009 @steve, ik heb wel al een goed toestel staan. verder is de EZ80 al vervangen, is ook nog goed werkend. die condensator, daar kan toch ook gewoon een vergelijkbare nieuwe in? MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 Citaat: die condensator, daar kan toch ook gewoon een vergelijkbare nieuwe in? Dat soort condensatoren is moeilijk te verkrijgen. Ze zijn nu veel kleiner. Je moet de nieuwe er aan de onderkant tegenaan monteren. Maar let er wel op dat de oude geen contact meer maakt. Om te controleren of hij werkelijk kapot is, kun je er gewoon met de hand een nieuwe tegenaan drukken. Wordt het brommen minder, dan is de oude kapot. Je moet ze echter niet parallel laten staan. De oude moet er elektrisch gezien uit. In deze bus zitten 2 condensatoren in de orde van grootte van 50 µF. De beide plus polen aan de onderkant en de gemeenschappelijke min is het huis. Bij het proberen moet je goed opletten want er staat ca. 270 volt op. Daar kun je een behoorlijke opneuker van krijgen.
Hellum Geplaatst: 20 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2009 Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Citaat: die condensator, daar kan toch ook gewoon een vergelijkbare nieuwe in? De oude moet er elektrisch gezien uit. Wat is daar dan de beste oplossing voor? ik dacht gewoon dat het 1 condensator was die als ik die eruit zal halen makkelijk kon vervangen door een nieuwe. maar als ik het goed begrijp moet ik die printbanen doorsnijden en er 2 nieuwe condensators opzetten in serie? , ik wil zeker weten dat ik geen fouten maak, snappie? MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen