Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Gewoon kontaktspray erin en klaar.

Op dat radioforum...dat zijn freaks.

Die zouden zelfs zo´n staande elko-bus uit elkaar slopen en de nieuwe condensatoren er in proppen.

Alleen al om de orgineelheid te behouden.

Ik ga daar echt rigoreus aan. Soms zit er namelijk niets anders op. Nieuw is niet meer te koop.

En anders dan kraakt ie maar wat. :D

• Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

het probleem bij de oude is dat die is gebroken, en gelijmd toen ik er contactspray in spoot, loste de lijm op shocked

maar ik zal die terug zetten, en hopen dat dat wel werkt.

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Nou ja, die radio zou bij mij nog niet onder monumentenzorg staan.

Daarvan zijn er 10 van in een dozijn en ze staan hier regelmatig bij de afval en je krijgt ze nagesmeten.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Nou ja, die radio zou bij mij nog niet onder monumentenzorg staan.
Daarvan zijn er 10 van in een dozijn en ze staan hier regelmatig bij de afval en je krijgt ze nagesmeten.

Het enige wat ik wil is een goed werkende radio, origineel of niet, kan mij eigenlijk helemaal nooit schelen.

Verder is de potmeter kapot daar bij het schroefdraad (is doormidden gescheurd) en denken jullie echt dat het probleem dat ik nu heb met echt alleen maar een lichte brom (en verder geen geluid) komt doordat de nieuwe potmeter niet goed is?

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

Geplaatst:

Probeer het toestel eens te aarden aan de waterleiding (mits niet van kunststof)

Snurker

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Geplaatst:

Ik weet niet echt goed waar Sjaak het over heeft. De volumeregelaar is toch R25 (100K) en die zit toch niet met tegenkoppeling? Wel R23 maar dat is toch de toonregeling?

Je kan R25 gerust vervangen door een gewone logaritmische potmeter en de loudness pin gewoon open laten? Die kerel in de winkel had wel gelijk hoor.

Wat betreft de brom kan je enkel nog proberen om R30 kort te sluiten en dan te horen of de brom er nog op zit. (sluit niet de verkeerde kort!). Zit de brom er nog op dan komt die nog steeds van de voeding. Het enige dat ik niet goed doorheb in het schema is waar ze de +3 vandaan halen. Ik vermoed dat het de +2 is van R1/C2. In dat geval kan je eens de rimpel meten op die plaats (AC meting met de oscilloscoop). Ik vermoed dat de 50 uf elco ook zal uitgedroogd zijn... De brom komt dan via pinnetje 3 van de ECL86.

mvg

Eddy Vl

Geplaatst:

Ok, ik heb alle elco's vervangen (heb er 3 van 47uF 320 volt in gezet, 2 parallel) dus ook 50 vervangen, het punt nu is dat het lijkt alsof de radio nergens op reageert (eerst ontving ik nog iets, ga morgen kijken of ik niet per ongeluk iets geloopt heb). Ik heb trouwens ook nog geluk gehad, mijn opa heeft bij Philips gewerkt en hij heeft eerder nogal wat mee genomen, waaronder een lading buizen de splinternieuw zijn.

MVG. Gerard

-George Bernard Shaw

Geplaatst:

originele potmeter terug gezet, nog steeds alleen een lichte zachte brom.

MVG. Gerard

-George Bernard Shaw

Geplaatst:

Een zeer zachte "brom" is normaal te noemen, maar die is zéér zacht!

Zet de radio in PU stand en gebruik de truuk van de "natte vinger" om bij 1/4 open volume te tracen naar een "bromsignaal" van uw vinger... dan weet je of de laagfrekwent versterker nog werkt... dus of de +HSP nog volgens originele schakeling verloopt...

Is dit wel het geval en de brom is er als de vinger aan de ingang komt, dan is LF OK en moet je naar HF onderzoek gaan...

Dan kan je een MF(IF) signaal van 10.7 Mhz of AM-MF 455 kHz of iets in die buurt aan een niet afgeschermde maar geisoleerde draad leggen en dan hoor je of MF en detector werken...

Als ook dat het geval is ga je naar het RF signaal op zoek, liefst eerst AM vb LG( dit is veel lager in frekwentie en dus gemakkelijker)ca 200kHz enz...

Geplaatst:

Ik geef het denk ik maar op, haal het aftemkoort eruit voor mijn andere radio, net als alle andere bruikbare onderdelen, de rest gooi ik weg.

MVG. Gerard

-George Bernard Shaw

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ik ben blij dat je die radio uit zijn lijden gaat verlossen.

En heel jofel van die radio dat ie zich nog voor orgaantransplanties ter beschikking gesteld heeft.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Hellum
Ik heb trouwens ook nog geluk gehad, mijn opa heeft bij Philips gewerkt en hij heeft eerder nogal wat mee genomen, waaronder een lading buizen die splinternieuw zijn.

MVG. Gerard

Zo zo beste Gerard,

Dus hiermee verklaar jij diefstal uit de magazijnen van Philips
daarom moesten wij de produktie van die prachtige radio gaan staken
uhhh waar woont die goede man ?

Snurker van 't NATLAB

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Geplaatst:

Opgeven is de laatste optie voor een technicus of programmeur!

Hun moto is doorgaan tot op het bot, daar waar anderen stoppen!

Op zo een oud toestel kan je zonder veel schade aan te richten erg veel leren(is eenvoudige techniek)..., met weinig meetapp. en zo je kennis(hintergrund) toch opbouwen.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Hellum
Nu moet ik eigenlijk vragen: wat is het verschil tussen ruis en brom?

Geslaagd voor HAVO examen! wat leren ze je eigenlijk daar.. cry:D
Brom is een laag zoemend geluid van 50hz(de lichtnet frequentie) sick
Ruis is een zacht sissend geluid sleep

Ik zie dit topic voor het eerst vandaag en loop dus een beetje achter. Voor de oren klopt dit verschil tussen brom en ruis wel. Technisch gezien zit het anders:
Brom is een min of meer constante lage frequentie, meestal (vervormd) sinusvormig van 50 of 100 Hz. In ruis zitten meerdere frequenties, soms bijna alle, binnen een bepaald bereik. Een van de andere kenmerken van ruis is tevens, dat het faseloos is. Kijk maar op je scoop.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen