Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:
Citaat:
Op zo een oud toestel kan je zonder veel schade aan te richten erg veel leren(is eenvoudige techniek)..., met weinig meetapp. en zo je kennis(hintergrund) toch opbouwen.

Zonder een minimale vooropleiding elektronika is dit eigenlijk niet aan te bevelen.
Het is natuurlijk makkelijk op een forum als dit een posting te plaatsten: "jongens en meisjes, ik heb hier een radio met lampen. Hij ruist en bromt en wat is er fout".
Zonder enig benul van kennis wordt dit dus niks.
(Ik wil hier zeker niet de topicstarter kwetsen)
Ik ken me toevallig met buizentechniek goed uit omdat het ook een hobby van me is. Dus het probleem zou bij mij snel opgelost zijn.
Maar om nu zo even een diagnose te stellen en een oplossing, dat is niet makkelijk.
Blijft het een feit dat er ook nog gevaarlijke spanningen heersen in zo´n radio.

• Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Dit laatste snap ik wink Ik ga volgende week maandag beginnen met het HBO electrotechniek laugh

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

Geplaatst:

Wat off topic maar als commentaar op Drs Ijzerbout 20-8:

"De EZ80 zal inderdaad wel versleten zijn want die lamp krijgt het zwaar voor zijn kiezen. Daardoor komt die brom niet.

Als je het een worst is dat ie orgineel blijft, dan kun je er net zo goed 2 diodes voor in de plaats zetten. 2 x BY227 of iets dergelijks."

Volgens mij is dit laatste geen goed idee. Een gelijkrichtbuis vervangen door dioden geeft direct na het inschakelen hoogspanning op de anodes van de andere buizen die nog via hun gloeidraad warm moeten worden. De emitterende laag van de kathodes krijgt dan op z'n mieter met snellere slijtage.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjaak(k)
HBO Elektrotechniek is wat anders als Elektronica , in zo´n opleiding leer je niets meer over buizentechniek eek
Dan kun je beter een extra cursus "zendamateur" volgen daar wordt nog wel veel buizentechniek toegepast laugh

Aangezien ik de opleiding HBO Electrotechniek al lang geleden heb afgerond: Welke cursus zendamateur is aan te bevelen?

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:
Citaat:
"De EZ80 zal inderdaad wel versleten zijn want die lamp krijgt het zwaar voor zijn kiezen. Daardoor komt die brom niet.
Als je het een worst is dat ie orgineel blijft, dan kun je er net zo goed 2 diodes voor in de plaats zetten. 2 x BY227 of iets dergelijks."

Volgens mij is dit laatste geen goed idee. Een gelijkrichtbuis vervangen door dioden geeft direct na het inschakelen hoogspanning op de anodes van de andere buizen die nog via hun gloeidraad warm moeten worden. De emitterende laag van de kathodes krijgt dan op z'n mieter met snellere slijtage.

Dat is allemaal Highend ge-ouwehoer van freaks. De meeste daarvan zijn niet met radio-buizen opgegroeid en lullen maar wat raak.

Als een radiobuis al de hoogspanning op zijn anodes krijgt, en de kathode nog niet zijn bedrijfstemperatuur bereikt heeft, dan loopt er geen stroom door die buis. De kathodes gaan daar niet kapot van.
Verder gaat het hier om spotgoedkope lampen.
Toen de seleengelijkrichter zijn intrede deed, werden die ook in radio´s en versterkers met buizen toegepast en dat ging ook prima. dat waren de voorlopers van de bruggelijkrichters.
Geplaatst:
Origineel bericht van: chablis
Origineel bericht van: Hellum
Nu moet ik eigenlijk vragen: wat is het verschil tussen ruis en brom?

Geslaagd voor HAVO examen! wat leren ze je eigenlijk daar.. cry:D
Brom is een laag zoemend geluid van 50hz(de lichtnet frequentie) sick
Ruis is een zacht sissend geluid sleep

Ik zie dit topic voor het eerst vandaag en loop dus een beetje achter. Voor de oren klopt dit verschil tussen brom en ruis wel. Technisch gezien zit het anders:
Brom is een min of meer constante lage frequentie, meestal (vervormd) sinusvormig van 50 of 100 Hz. In ruis zitten meerdere frequenties, soms bijna alle, binnen een bepaald bereik. Een van de andere kenmerken van ruis is tevens, dat het faseloos is. Kijk maar op je scoop.

Zei ik wat anders dan wink
Het moet voor een leek ook nog te begrijpen zijn hé smirk
En btw ruis bevat alle frequenties , maar ook in ruis heb je nog verschillen, bv al eens van witte, blauwe of rose ruis gehoord confusedwhistle

@whistle

Nee joh, ik vulde het technisch even in grove lijnen aan. Ruis is een heel complex gegeven. Ja, ik ken white pink black- noise... Dat is allemaal heel complex. Brom is vrij simpel en komt meestal uit het lichtnet, dus 50 Hz en ook 100 Hz als het is gelijkgericht. Of de frequentie van een gloeilamp bijvoorbeeld, waarvan veel mensen denken dat het 50 Hz is.......
Ik heb toch ook al gezegd, dat ruis (vaak) alle frequenties bevat, binnen een bepaald bereik? Dat bepaalt o.a. de "kleur" White, Pink, Black, etc.

Het was zoals ik zei geen correctie, maar een aanvulling.....

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Geplaatst:

Quote Drs IJzerbout: Dat is allemaal Highend ge-ouwehoer van freaks. De meeste daarvan zijn niet met radio-buizen opgegroeid en lullen maar wat raak.

Ik ben geen highend freak die niet met buizen opgegroeid is.

Mijn opleiding HTS-electronica bij Rens en Rens was geheel in de buizen tijd. Van de heren Dusamos, Visser en van Zanten het buizenvak geleerd. Die waarschuwden voor diodes i.p.v. gelijkrichterbuis om genoemde reden van stukjes uit de kathode trekken bij een niet opgewarmde buis met slijtage tot gevolg. Als ik lieg is dat in commissie.

Werk overigens regelmatig aan oude Marshall 50/100W gitaarversterkers. Eerste dat ik doe is de diodes er weer uitslopen. Heb een grote voorraad composiet weerstanden om de boel origineel te maken.

TS heeft hier allemaal niets aan. Stop er daarom ook hier mee.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Inderdaad, buizen gaan nooit kapot door het te vroeg aanwezig zijn van de hoogspanning, voordat de kathodes op temperatuur zijn.

Dat is namelijk absoluut gods-onmogelijk.

Geen hete kathode: geen stroom.

Bij die Marschall biertent versterkers, daar staan de EL34´s in klasse B met 800 volt anodespanning. Geeft een enorme rotherrie met veel vervorming bij laag vermogen.

Bij de maximaal mogelijke 100 Whiskey´s is de vervorming geringer.

Geplaatst:
Origineel bericht van: gladys
Quote Drs IJzerbout: Dat is allemaal Highend ge-ouwehoer van freaks. De meeste daarvan zijn niet met radio-buizen opgegroeid en lullen maar wat raak.

Ik ben geen highend freak die niet met buizen opgegroeid is.
Mijn opleiding HTS-electronica bij Rens en Rens was geheel in de buizen tijd. Van de heren Dusamos, Visser en van Zanten het buizenvak geleerd. Die waarschuwden voor diodes i.p.v. gelijkrichterbuis om genoemde reden van stukjes uit de kathode trekken bij een niet opgewarmde buis met slijtage tot gevolg. Als ik lieg is dat in commissie.
Werk overigens regelmatig aan oude Marshall 50/100W gitaarversterkers. Eerste dat ik doe is de diodes er weer uitslopen. Heb een grote voorraad composiet weerstanden om de boel origineel te maken.
TS heeft hier allemaal niets aan. Stop er daarom ook hier mee.

Haha, het wordt erg off-topic, maar ik lach me kapot.
Ik ben zelf Hilversummer van oorsprong en heb ook Rens gedaan, maar dan via Santbergen.
High-End zit een hoop gelul bij, maar ik heb het gevoel dat de starter van dit Topic gewoon dat ding aan de gang wilde hebben, maakt niet uit hoe. Zo'n gedrevenheid moedig alleen maar aan!

P.S.

Hebben jullie ook les gehad van die man, die het over een DKV had? DoodKlapVoeding. Ik kan even niet op zijn naam komen...

Geplaatst:

Zeker niet te lang op die school gezeten. Wiskunde gaf Rens, zijn zwager Leeflang en van Kleef. Visser heeft mij klassikaal amplitudemodulatie laten uitleggen. De stencils waren inderdaad vergeeld en sloten niet aan op de stagepraktijk in jaar3. De rest van de wereld was de torren al voorbij en bezig met ic's. De leerstof was wel adequaat v.w.b. de buizentijd. Vindt maar iemand die een triodevergelijking met in seriegeschakelde buizen kan oplossen. Dat was een hobby van van Zanten. Het gerucht dat hij Dr. Blan was van Radio Bulletin is n.m.w.nooit bevestigd. Overigens ben ik blij dat er nog mensen met buizenkennis zijn.

Geplaatst:
Origineel bericht van: gladys
Zeker niet te lang op die school gezeten. Wiskunde gaf Rens, zijn zwager Leeflang en van Kleef. Visser heeft mij klassikaal amplitudemodulatie laten uitleggen. De stencils waren inderdaad vergeeld en sloten niet aan op de stagepraktijk in jaar3. De rest van de wereld was de torren al voorbij en bezig met ic's. De leerstof was wel adequaat v.w.b. de buizentijd. Vindt maar iemand die een triodevergelijking met in seriegeschakelde buizen kan oplossen. Dat was een hobby van van Zanten. Het gerucht dat hij Dr. Blan was van Radio Bulletin is n.m.w.nooit bevestigd. Overigens ben ik blij dat er nog mensen met buizenkennis zijn.

Radio Bulletin: Muiderkring. Nooit meer wat van gehoord.
Ik zei al: ik heb een door Rens2 opleiding gehad die vanuit Santbergen ging, dat wat het opleidingsinstituut van NOS/NOB.
Toen ik op school zal op de Emmastraat, zat R&R daar net om de hoek in hun nieuwbouw. Daarna was het volgens mij snel afgelopen met ze.
Jammer, bijna niemand kent die naam weer, ze waren zeer gerenommeerd.
Oja, buizen in serie, kan dat ook? Is dat een soort Darlington voor buizen ofzo?

On Topic:
Is de Poster nog bezig of staat de buizenbak bij het grofvuil?

Grtz.

Geplaatst:

Nou ik hoop niet bij het grof vuil...dat is zonde!!!!

Ik heb zelf ook wel een kleine verzameling va die buizenradio's en Tv's(plaats is het probleem...vooral Ktv's)

Hier is in iedergeval het schema van de radio:

ftp://lemmingsbeesten.dyndns.org/Leminstallcd/Schema%20Radio/Philips/22RB463/

En voor de geintersseerden in radio blan zie hier:

ftp://lemmingsbeesten.dyndns.org/Leminstallcd/Radio%20Blan/

Geplaatst:

Mijn eerste investering in m'n leven was een Amroh 402 spoel!

Daar heb ik als 12j lang moeten voor sparen...

En de lectuur uit de bib was Jongens & Wetenschap...

Wat later de MG zender met 6L6 enz... ergens rond de 1.6Mhz (160mBd) waar Vlissingen Meteo uitzond...

Geplaatst:
Origineel bericht van: Jan Ambers
Mijn eerste investering in m'n leven was een Amroh 402 spoel!
Daar heb ik als 12j lang moeten voor sparen...
En de lectuur uit de bib was Jongens & Wetenschap...
Wat later de MG zender met 6L6 enz... ergens rond de 1.6Mhz (160mBd) waar Vlissingen Meteo uitzond...

Voor de jongeren onder ons :

post-368-1318260400,5384_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen