Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Origineel bericht van: chablis

Oja, buizen in serie, kan dat ook? Is dat een soort Darlington voor buizen ofzo?

Heeft ie nou een goed idee.

Hadden ze het 40 jaar geleden ook. (LOL)
Stak toen in een groot deel van de televisies...

mvg

Eddy VL

post-32896-1318260403,861_thumb.jpg

• Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:
Origineel bericht van: Eddy VL
Origineel bericht van: chablis

Oja, buizen in serie, kan dat ook? Is dat een soort Darlington voor buizen ofzo?

Heeft ie nou een goed idee.

Hadden ze het 40 jaar geleden ook. (LOL)
Stak toen in een groot deel van de televisies...

Ja maar dit is Push-Pull, ik bedoelde meer iets wat lijkt op een emittervolger...

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Je kunt buizen heel goed parallel zetten.

Hierdoor verdubbel je het uitgangsvermogen.

Het nadeel is dat de uitgangsimpedantie dan nog maar de helft is. Dan wordt het moeilijk om er en uitgangstransformator voor te vinden.

In klasse A is dit ook interessant om wat meer uitgangsvermogen te krijgen.

Maar ook hier een nog groter probleem: de iA is 2 x zo hoog en ook dus ook de voormagnetisatie van de ijzerkern van de uitgangstransformator. Deze trafo´s hebben dan een luchtspleet en moeten dik in het ijzer zitten. Dus duur.

Beter is het om de buizen 2 aan 2 parallel in balans te zetten, in klasse AB. Dan heb je het nadeel van de voormagnetisatie niet.

Ook duur.

En ja er is een schakeling die heette serie-parallel. Met 2 x EL86. Maar kan ook met andere buizen worden toegepast.

De uitgangsimpedantie is ca 800 ohm en hier werden speciaal luidsprekers voor gemaakt die hoogohmig waren. Zodoende had je dan geen uitgangstrafo meer nodig.

Hier zit ik nog met veel ideen te werken. Als voorbeeld:

Een serie-parallel schakeling met bijvoorbeeld 2 x 4 PL519 dus 2 x 4 van deze buizen parallel en in dan in de serie-parallel schakeling. Dat zou dan heel laagohmig worden, ca. 100 ohm.

Je kunt dan bijvoorbeeld hele mooie luidprekers zelf maken naar het Bose principe dus met veel kleine luidprekertjes die je dan in serie zet. Met 12 luidsprekertje van 8 ohm kom je dan op ca. 100 ohm uit en ik zal je zeggen...dan heb je werkelijk iets moois gebouwd.

Het nadeel van dit idee is de hoge gloeistroom. Beter is het dan de gloeidraden in serie te zetten en ze rechtstreeks op het lichtnet aan te sluiten. Vandaar dat ik voor de P serie zou kiezen.

Ik weet niet of dit kan. Je moet voor stereo 16 van deze buizen van gloeistroom voorzien.

Dan moet je rekening houden met de isolatie weerstand tussen de gloeidraad en de kathode, kortom het wordt wel erg onpraktisch en vooral duur. Maar je hebt dan niet het probleem van een peperdure uitgangstransformator. Die valt weg.

Maar dat geeft niet. De freaks jeukt het geld in de handen en betalen maar al te graag. :D

Geplaatst:

Citaat:
Ja maar dit is Push-Pull, ik bedoelde meer iets wat lijkt op een emittervolger...

Citaat:
Da's dan een kathodevolger?

Is het deze misschien? (Google Cathode follower)

Er was geloof ik ook een DC versie van, ik geloof in de buisvoltmeter. Vind er wel geen schema meer van. Toestel is trouwens al lang ...

In de versterker zit trouwens een fasedraaier, (2de ECC40).

Is trouwens 1 weerstandje verwijderd van de fasedraaier

(R11 verwijderen en kortsluiten).

mvg Eddy Vl

post-32896-1318260410,0053_thumb.jpg

post-32896-1318260410,0415_thumb.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen