riji Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 Nu er eindelijk Nederlandstalige audio is bij Eurosport HD zou ik dit ook de standaard willen maken zodat ik dit niet bij iedere heropstart opnieuw moet doen. Via het Dreambox menu heb ik geen mogelijkheid gevonden; dit zou het makkelijkst geweest zijn. (blijkbaar wordt er ook geen rekening gehouden met de globale taalkeuze instelling van de Dreambox) Ik gebruik de editor Dreamset (2.22) en zo kan ik tot het gebruik van PIDS dwingen, maar ik kan er enkel 3 ingeven (Video 4001, Audio 4641 en PCR 4001) echter met als resultaat klank noch beeld. Ik vermoed dat ik de PMT waarde 4081 ook zou moeten kunnen ingeven, maar ik zie niet hoe dit kan met Dreamset. Ik heb overigens een gelijkaardig probleem met History HD en Zone Reality. Moet ik dan weer een andere editor gebruiken?
guppje29 Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 welke image gebruik je? sommige image onder steunen 2lang. Die instaleren en dan via ftd naar de etc/ . Daar staat het bestandje 2lang.config deze openen met crimson editor en eerste taal op dut zetten en 2de bv op wat jij wilt. Ik heb die op eng. staan. Fff keer rebooten. nu pakt hij altijd indien beschikbaar de nederlandse taal of anders de engelse taal indien beschikbaar. suc6. DM920 2x S2+1xDVB-C/T - Apple TV 4K - DM8000 2x S2 + 2x DVB-C
riji Geplaatst: 20 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2009 Ik gebruik MiLo. Je uitleg is heel interessant, ga ik meteen proberen. hartelijk dank
riji Geplaatst: 20 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2009 Ik vind het bestand 2lang.config niet. Ik zal het eens vragen bij het MiLo-draadje.
guppje29 Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 bij gemini en nablio is dat te downloaden. Bij milo weet ik niet of die in zijn download zit. DM920 2x S2+1xDVB-C/T - Apple TV 4K - DM8000 2x S2 + 2x DVB-C
riji Geplaatst: 20 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2009 Ik zie nu juist dat de versie 2.25 van Dreamset meer instelmogelijkheden van PIDS heeft. Ik ga dit nu eerst proberen. Dit ziet er niet beter uit. Misschien is er mogelijkheid om in lamedb de string van de zender rechtsteeks te bewerken met een teksteditor, zo staat daar nu (met video, audio en pcr pid ingevuld): Eurosport HD p:CANALDIGITAAL,f:0004,c:000fa1,c:011221,c:030fa1 Misschien kan ik daar nuttig pmt-pid waarde rechtstreeks invullen?
riji Geplaatst: 24 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 24 augustus 2009 Ik heb het bestand 2Lang_2.09.06.ipk samen met 2Sub_2.09.02.ipk gevonden. Ik neem aan dat ik dit met telnet kan installeren met de opdracht: ipkg install 2Lang_2.09.06.ipk Voor in dit uitvoer zit ik echter meer meerdere vraagtekens. Om te beginnen zou ik dit extra programma eigenlijk niet nodig hebben, omdat de DB toch de laatst gekozen instelling (taal) onthoudt (daartoe heb ik in de editor Dreamset mijn standaard instelling gewijzigd, dwz "Untouched by STD" uitgezet voor deze kanalen = Eurosport-HD en History-HD). Toch kiest de DB na een heropstart opnieuw voor respectievelijk Engels en Tsjechisch op deze kanalen. Ik leid daaruit af dat mijn menu-instelling Standaard AC3 = aan, voorrang heeft op de taalkeuze (ik vind dit niet logisch: de meeste mensen zullen toch in de eerste plaats de taal willen begrijpen en pas daarna de geluidskwaliteit belangrijk vinden). Ik kan moeilijk AC3 standaard UIT zetten omdat dit dan voor ALLE zenders met AC3-voorziening geldt en ik een behoorlijke geluidsinstallatie heb. Ik zou het probleem met de taalvoorkeur bij Eurosport-HD en History-HD dus specifiek voor deze kanalen moeten kunnen instellen, via PIDS neem ik aan. Ik heb echter "Clear PIDs values" moeten toepassen op alle HD-kanalen om het probleem op te lossen van het heen en weer moeten zappen om beeld te hebben... Tenslotte heb ik met de editor Dreamset geen mogelijkheid om alle PIDS in te stellen, hetgeen waarschijnlijk de oorzaak is van het feit dat ik met PIDS beeld noch klank kreeg op die zenders. Misschien zou ik dit kunnen oplossen door de instelstring te wijzigen in lamedb of misschien eenvoudiger door Dreamboxedit te gebruiken. Ik vraag mij af of niemand dan een probleem heeft met het telkens moeten instellen van het Nederlands wanneer hij voor de overige zenders AC3 verkiest.
hemertje Geplaatst: 24 augustus 2009 Geplaatst: 24 augustus 2009 al deze extras is niet nodig dit werkt standaard al in Enigma2 ga naar je zender kies met de audio knop voor de 7025 en 800 of de gele knop op de 8000 het geluidskeuzemenu kies de gewenste audio stream reboot netjes je box deze instelling wordt nu standaard per zender opgeslagen zodat je bij het opnieuw zappen naar deze zender op je gewenste stream geluid hebt dit werkt ook zo met de DVB / Teletext ondertiteling succes... DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs Hemertje.Dreambox Webmaster Sat-nerds Moderator Plinux Member
riji Geplaatst: 24 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 24 augustus 2009 Dit had ik uiteraard eerst geprobeerd, maar dit lukt bij mij althans niet. (DM-800, MiLo image).
riji Geplaatst: 25 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2009 Ik heb tegen beter weten in toch nog eens geprobeerd de DB het juiste audiospoor te laten onthouden: tevergeefs. Is er iemand die AC3-standaard AAN heeft staan en er in slaagt om de DB het juiste (niet-AC3 klankspoor: NLD bij Eurosport-HD en ENG bij History-HD) te laten onthouden ook na een reboot?
Littlesat Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Mij lukt dat met PLI Jade3 dat als je AC-3 prefer geeft en een kanaal eenmaal manueel Dutch gekozen heeft dat hij toch terug komt op Dutch ondanks de prefer AC-3. Al eens een upgrade gedaan? Dat kan gewoon via het menu(!) Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
riji Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2009 Dank. Ik heb het MiLo-image nog eens extra ge-update en ook nog eens de transponder ingelezen... alles tevergeefs. Zou het dan toch specifiek met het MiLo image te maken hebben?
Neptunus Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Origineel bericht van: hemertje al deze extras is niet nodig dit werkt standaard al in Enigma2 ga naar je zender kies met de audio knop voor de 7025 en 800 of de gele knop op de 8000 het geluidskeuzemenu kies de gewenste audio stream reboot netjes je box deze instelling wordt nu standaard per zender opgeslagen zodat je bij het opnieuw zappen naar deze zender op je gewenste stream geluid hebt dit werkt ook zo met de DVB / Teletext ondertiteling succes... Bedankt voor deze tip! Ik wist dat niet, ik heb het zo uitgevoerd en het werkt. Ik kan nu dus Eurosport SD vervangen door de HD versie, nu nog een goede EPG op Nederland 1 HD, dan ik die ook zetten in de plaats van de SD versie, teletekst is er al. Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
Gast MiLo Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Hmm, taalkeuze en ondertitelkeuze (ik zet op de BBC nog wel eens de ondertitels aan om minder last van kauwgeluiden te hebben) lijkt hij toch prima te onthouden. Heb geen AC3, dus daar nooit mee getest, maar als ik Hemertje enzo goed begrijp is daar ook in PLi net zomin iets aan veranderd t.o.v. de standaard Enigma2 als in MiLo.
riji Geplaatst: 10 september 2009 Auteur Geplaatst: 10 september 2009 Origineel bericht van: MiLo Hmm, taalkeuze en ondertitelkeuze (ik zet op de BBC nog wel eens de ondertitels aan om minder last van kauwgeluiden te hebben) lijkt hij toch prima te onthouden. Heb geen AC3, dus daar nooit mee getest, maar als ik Hemertje enzo goed begrijp is daar ook in PLi net zomin iets aan veranderd t.o.v. de standaard Enigma2 als in MiLo. @MiLo In de specifieke draad over je image heeft een andere gebruiker bevestigd dat ook hij met AC3 standaard AAN telkens opnieuw het niet-AC3 klankspoor (NLD bij Eurosport HD en ENG bij History HD) dat hij verkiest moet selecteren. Wat denk je, is er iets aan te doen of moet ik terugkeren naar PLI (waar ze intussen de mogelijkheid tot het uitzetten van background kanaal scannen hebben voorzien)? Ik ben niet het type dat om de haverklap van image verander en ik heb geduld, maar ja...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen