JeWeetWelWie Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 Hallo, Ik heb een Triax 78cm schotel met een LNB gericht op de Hellas 39. Ik heb ongeveer 80 meter kabel tussen de LNB en de ontvanger. Daarom heb ik een inline versterkertje gemonteerd. Ik heb gemiddeld ongeveer 50% ontvangst bij 11dB. Het werkt eigenlijk gewoon perfect. Alleen wanneer er zwaardere wolken (met behoorlijke regen en eventueel gedonder) over drijven, dan is het beeld weg. Zodra de wolken weer weg zijn, dan is het beeld weer terug. Het is dus een soort zeer primitieve buienradar. Wat voor maatregelen kan ik nemen om dit probleem te verhelpen? Ik kan de schotel niet verhuizen omdat ik dan tussen de bomen zit en als zodanig de kabel niet inkorten.
Obi Wan Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 Als je de kabel niet kan inkorten zou ik je adviseren om een Triax 110 te nemen met Inverto Black Ultra LNB. Dat is het meeste wat je kunt doen. Uitval heeft bijna elke schotel daar is op zich weinig aan te doen maar ik zou als ik jouw was dit opvolgen, houd je iig langer met beeld. Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E
JeWeetWelWie Geplaatst: 20 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2009 Dank je voor de tip. I wacht eerst even de herfst af. De schotel hangt er nu een maand of 4 en ik heb behalve een paar zware onweersbuien nog geen echte referenties. Het is immers een prachtzomer.
Gast wageral Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 Terwijl ik dit stukje lees dendert er net een enorme regenbui over Zuid-Limburg. Ik kan je verzekeren dat ik met m'n 60cm schoteltje (zie m'n website) nauwelijks uitval ken op 39 oost. Let er wel op dat het bij de ontvangst van 39 oost van essentieel belang is dat je skew goed staat afgesteld. Hier lees je er meer over. Ger
Mr DVB Geplaatst: 20 augustus 2009 Geplaatst: 20 augustus 2009 @wageral Off (this) topic; ik heb jouw site toegevoegd aan mijn satelliet favorieten! Origineel bericht van: wageral Terwijl ik dit stukje lees dendert er net een enorme regenbui over Zuid-Limburg. Ik kan je verzekeren dat ik met m'n 60cm schoteltje (zie m'n website) nauwelijks uitval ken op 39 oost. Let er wel op dat het bij de ontvangst van 39 oost van essentieel belang is dat je skew goed staat afgesteld. Hier lees je er meer over. Ger LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)
JeWeetWelWie Geplaatst: 20 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2009 Mijn Skew staat ook volgens de regeltjes. Wanneer de kabel van mijn LNB recht naar beneden staat, heb ik geen beeld. De Skew staat zodanig dat ik een maximale ontvangst heb. Overigens heb ik zonder inline versterkertje een sterkte van ongeveer 27% en 12.6dB. Nu ligt Zuid Limburg hemelsbreed wel 275km bij me vandaan, maar ik heb dan ook een 78cm schotel.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 De ene regenbui is de andere niet. Dus om hier ontvangstresultaten met verschillende schotels te gaan vergelijken op grond van het wegvallen bij regen, lijkt me niet op enige vorm van referentie te berusten. Als je je schotel goed hebt uitgericht, de skew hebt gemaximaliseerd, dan moet je vrede hebben met het resultaat. Er is met gote waarschijnlijkheid niet meer uit te halen. Ik kan je één ding zeggen en wel dat ik een 1,20 mtr. schotel heb en als die op Astra 19,2° oost staat, en er is zwaar weer op komst, dan komt het wel eens voor dat de ontvangst wegvalt ook al regent het nog niet eens. Je weet niet wat er in de atmosfeer allemaal aan de hand is, hoe dik de wolken zijn, etc. En ook bij de kabelbedrijven met nog grotere schotels gebeurd het uitvallen af en toe. En wat dacht je van de uplinks? Laatst zat ik naar RTL Television te kijken bij mooi weer. En het beeld begon te blokken, viel weg en wel op de hele RTL zender familie. Wat was er aan de hand? In Köln was het noodweer. Dus de weg naar de satelliet was gestoord. Ik zou me er geen zorgen over maken. De ontvangststerkte met je inlineversterker is niet relevant. Het is de BER en de signal quality die een indicatie is van de werkelijke ontvangst parameters. En als je dan bedenkt dat je ontvangst hebt tijdens bijvoorbeeld 99% van de tijd, dan vraag ik me echt af of het allemaal zo belangrijk is dat het beeld er altijd moet zijn. Hoe vaak komt het nou werkelijk voor dat de ontvangst op een cruciaal moment uitvalt. En so what? Ga koffie zetten, naar de plee of kijk naar de regen en donder bui als afwisseling. Dat doe ik ook.
Gast wageral Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 Tuurlijk Drs. Ijzerbout heb je gelijk. Er zijn zo veel factoren afhankelijk van wel of geen goed signaal en de ene bui is de andere niet. Maar ik wilde alleen de aandacht vestigen op het "skew"-fenomeen dat m.i. door velen wordt onderschat of zelfs onbekend is. Als Griekenland-liefhebber had ik een tijdje geleden een extra schoteltje op 39 oost gericht maar het wilde maar niet lukken. Richten, richten en nog eens richten, maar zonder resultaat. Totdat ik ergens op een forum over de skew las. Even aangepast en voilá, daar waren ze ineens, de Grieken, en zelfs op een 60cm schoteltje. Vaak worden verhalen over die skew als "onzin" bestempeld maar ik kan uit ervaring vertellen dat het juist afstellen ervan het verschil kan maken tussen beeld of géén beeld. Temninste bij de HellasSat-2 dan. Of dat bij andere sat's ook zo'n verschil opleverd kan ik niet zeggen. Ger
GeniusX Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 Skew heeft altijd zin, alleen minder effect na mate je dichter richting de Sirius komt (het zuiden vanuit onze locatie). Voor de Astra1 en de Hotbird is de verdraaing zo weinig, dat het heel weinig uit maakt. De Hellasat en bijv. Hispasat zijn gewoon niet te ontvangen zonder de juiste skew, of in ieder geval een verdraaing in de goede richting. Met een gemotoriseerde schotel is dat effect mooi te zien.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen