Ga naar inhoud


Blikseminslag, afkicken geblazen....


prutsie

Aanbevolen berichten

Afgelopen donderdag heb ik het dan dus zelf meegemaakt. Blikseminslag. Indirect gelukkig, maar toch het een en ander definitief kapot.

Omdat het me nog nooit was overkomen stond mijn computer dus gewoon aan, tv stond uit. En toen knal, boem, plof, flits, en een dike rookwolk. Daar kon zelfs ik met m'n zware van Nelle even niet tegen op. Het hele huis was ook direct donker omdat de aardlek er uit was gesprongen. En die durfde ik pas weer aan te zetten toen ik de stekkers van m'n pc er uit had getrokken. Wat een knal gaf die inslag.

 

Alla, modem overleden, voeding pc overleden, server overleden, 2 monitoren gefrituurd, analoge telefoon definitief kaduuk.

Vanavond weer een nieuw modem gekregen (pc's tijdens weekend gerepareerd) en nu ben ik dus weer voorzien van alle moderne ongemakken. Ik ga eens lekker bijlezen. Geen tv is lastig, geen internet is vele malen vervelender.

Net m'n server een slinger gegeven, ga snel eens kijken of die weer in de lucht is. Hoop niet dat er meer satters zijn getroffen.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik hoop voor je dat jouw inboedel verzekering indirecte inslag vergoed... Gelukkig hebben er zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan.

 

Maar ehm, pruts ze met het repareren van alles laugh ...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook tweemaal een indirecte inslag gehad. En beroepshalve, heb ik hier ook vele malen mee te maken gehad.

 

De schade is meestal ernstiger, dan het zich op eerste aanblik laat aanzien. Je denkt wat gerepareerd te hebben of laten repareren en vrij kort erna, heb je weer andere storingen. Zou de diverse spullen, die defect zijn geraakt maar bij voorbaat vervangen.

 

Pogingen toch maar reparaties uit te voeren, kosten op termijn veelal meer dan direct vervangen.

 

En ook later kunnen er nog allerlei vervelende storingen ontstaan in zaken die nog goed leken te werken.

 

Bovendien is je verzekering dan meestal al uit beeld, nadat de schade is afgehandeld. Soms is men bereid nog een aanvullende claim te honoreren.

 

Een fenol geur uit een apparaat is meestal een slecht teken.

 

Sterkte ermee,

 

 

Bram

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Heb het hier ook vorig jaar juli meegemaakt, ook een (in)directe inslag, de bliksem bleek elders in het flatgebouw ingeslagen te zijn en heeft zich hoogstwaarschijnlijk via de wapening in het beton zich voortgeplant door het gebouw.

Daar kwam de bliksem mijn zonnescherm tegen die waarschijnlijk met een bout in het betonijzer zat. De bout was zwartgeblakerd

ivfszk.jpg

Vervolgens is in het zonnescherm de motor om zeep geholpen, de zon- en windautomaat en vervolgens binnen het bedieningspaneel (volledig de kamer in gelanceerd) 121g56t.jpg

Via het elektriciteitsnet zijn verder nog gesneuveld mijn adsl-modem (alleen de lan-poort werkte niet meer), de netwerkkaart van mijn PC, Senseo, homecinemaset en Inverto satellietontvanger.

 

Alle schade is gelukkig helemaal vergoed maar je wordt er niet wijzer van en het kost je veel tijd.

 

Wat ik het ergste achteraf van die inslag vind is dat de hond nu helemaal panisch is als het onweert, de hond lag net onder het bedieningspaneel van het zonnescherm dus die heeft misschien ook wel een oplawaai gehad.

 

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wouw...

 

ik ben er altijd ook bang voor geweest,vooral omdat ik ook die satellieten op het dak van de schuur heb en het in almere af en toe best hevig eraan toe kan gaan.

bijna iedere keer had ik voorheen de stekkers eruit als het erg tekeer ging maar met de tijd doe je dat niet meer.

nu hoor je dan dat het dus wel met regelmaat gebeurt.

 

ik hoop dat verder de schade voor alle andere ook mee zal vallen en niet zelf voor de kosten zal moeten opdraaien of erger nog lichamelijke schade zal opdraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk type?

Er zijn verschillende mogelijkheden, maar met de juiste installatie kunnen ze goed werken. Maar dan wordt de aardaansluiting wel heel erg belangrijk, en moet er volgens mij zelfs een aparte aardpuls (pen) geslagen worden om de bliksem onderdrukkers op aan te sluiten...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Ik hoop voor je dat jouw inboedel verzekering indirecte inslag vergoed... Gelukkig hebben er zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan.

Geen idee van de situatie in Belgie, maar in NL is het meestal verzekerd als 'inductieschade', voor zover ik weet.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wouw...

 

ik ben er altijd ook bang voor geweest,vooral omdat ik ook die satellieten op het dak van de schuur heb en het in almere af en toe best hevig eraan toe kan gaan.

Je zult wel een erg grote schuur hebben,om er 3 sattelieten op geplaatst te hebben, die dingen hangen normaal in de Ruimte zo'n 36000 km boven de evenaar,maar ik neem aan dat je de schotels bedoeld.

post-33806-1318260400,7447_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij valt het allemaal reuze mee. Alles werkt weer behalve mijn server. die lijkt echt dood. Maar alla, ergens maar weer een oude pc opsnorren en een dagje knutselen.

 

Bij Pedro is het allemaal even een slagje erger geweest zo te zien. Het lijkt wel of ze aan het lassen zijn geweest aan de bout van het zonnescherm. Arme hond, ik kan me voorstellen dat zo'n beest panisch wordt bij onweer.

 

Het enige wat trouwens helpen kan bij blikseminslag zijn bliksemafleiders in samenwerking met een aardvereffeningssysteem. (rode blokken in de meterkast die aan een zijde aan aarde zijn aangesloten, en aan de andere zijde aan de phases).

Alle "rommel" die ze in de winkel verkopen als oplossing tegen blikseminslag is kansloze zooi.

Tegen een directe inslag helpt trouwens helemaal niets, dan is echt al je technische computerapparatuur kapot ongeacht de beveiliging. Ook ik heb hier diverse keren professioneel mee te maken gehad.

 

groeten,

Peter

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi. misschien vinden sommigen het overdreven , maar zo heb ik het gedaan , het stalen rek waar de schotels (6 stuks) op/aan bevestigd zijn is geaard met een 6 meter diepe aardpen , vervolgens waar de coax kabels het huis binnenkomen gaan ze in een aardblok die ook met stoompiekbeveiligers in de kabels(mantel) aan de geaard is,en ook het stroomnet is met stekkerdozen met de bekende filters en overspannings beveiliging uitgerust. het zal wel niet tegen directe inslag beschermen maar wel als het verderop op schrikdraad of id inslaat. tevens heb je geen statische stroom problemen en de boxen werken volgens mij beter met de diseqc en andere schakelingen 22khz enz , omdat de massa veel beter is, mantel van de coax ligt nml aan de aarde . In duitsland is bovenstaande verplicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: The Iron Maiden
Wie heeft er ervaring met die satelliet overspanningsbeveiliging die je tussen lnb en coax kabel schroeft.
En werkt het ook??

mmm, plaatje invoegen werkt niet... frown

mvg,
The Iron Maiden


Ja, ik heb er ervaring mee.
Na een eerste (directe) inslag was hier in huis zo ongeveer alles kapot wat electrisch is. Toen was maar een deel van de apparatuur beveiligd met zo'n overspanningsbeveiliging, maar wel of geen beveiliging, alles was defect, zelfs apparaten die op dat moment helemaal niet ingeplugd waren!!!

Ik twijfelde toen of het misschien te maken kon hebben met het feit dat veel apparaten op e.o.a. manier wel onderling met een kabel verbonden waren. Dus heb ik toen aan alle PC's, telefoons, alarmcentrale etc. etc. zo'n beveiliging gehangen.

2 jaar later een indirecte inslag zo ongeveer in mijn voortuin en tadaaa, weer vrijwel alles kapot. Niet door directe geleiding dus, maar door de ontlading (of inductie zoals iemand zei).

Het enige verschil was dat nu de robuuste apparaten zoals jacuzi, koelkast e.d. het nu wel overleefd hadden. Maar die waren juist weer niet voorzien van een beveiliging.

Ik denk, door eigen ervaring, dat al die beveiligingen niet helpen bij blikseminslag.
Link naar reactie
Delen op andere sites

als de inslag op de schotel of antenne komt en er is geen directe afleiding (aarde) dan kan de bliksem zich een weg via de coax. naar/ in huis zoeken en dat moet je verkomen. tegen de EMP kan je niet veel doen ,zonder dat het veel moeite kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...