Gast tcm1998 Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Ik heb bij een webwinkel (samen met mijn schotel spulletjes) een digitaal kompas gekocht. Na uitpakken bleek dit een resolutie van 5 graden te hebben. Nu is dit mijns inziens totaal nutteloos omdat het bij een schotel eerder om een 1/10 graad gaat. Dit kompas wordt aangeprijst als "Ideaal voor het uitrichten van een schotel". Toen ik bij deze webshop ging reclameren wist men mij te vertellen: "Met een Resolutie van 5 graden is dit een heel fijn hulpmiddel dus wij vinden het vreemd dat u het een nutteloos hulpmiddel vind." Stel ik nu te hoge eisen? Is dit inderdaad een goed hulpmiddel voor de schotel? Gelukkig kan ik het produkt gewoon terugsturen, maar toch zou ik het gewoon willen weten.
alx Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Ik heb twee van die dingen. De resolutie van de één is 5 graden, van de ander 1 graad. Geen verschil in werking. Hou er wel rekening mee dat we niet op 19,2 moeten uitrichten voor Astra1 (19,2 graden oost), maar op 14,2. Geen enkele (betaalbare) zal in 10en graden graden aangeven. De pieper/ledjes van de bijbehorende satfinder helpt je verder. Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
Gast sattaz Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 @tcm1998, Met een (digitaal) kompas weet je ongeveer in welke richting jouw schotel uitgericht moet staan. Echt veel heb je er verder niet aan. Voor het precieze afrstellen heb je een stafinder of iets dergelijks nodig. Met vriendelijke groeten sattaz
Psychosammie Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Mooi verhaal, maar op welke vraag is dit nu een antwoord? Beter is als tcm1998 even uitlegt waarom hij denkt dat hij tienden graden nodig heeft en vooral hoe hij die gaat toepassen op zijn schotel? Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Snurker Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Origineel bericht van: tcm1998 Ik heb bij een webwinkel een digitaal kompas gekocht. Na uitpakken bleek dit een resolutie van 5 graden te hebben. Nu is dit mijns inziens totaal nutteloos omdat het bij een schotel eerder om een 1/10 graad gaat. Dit kompas wordt aangeprijst als "Ideaal voor het uitrichten van een schotel". Stel ik nu te hoge eisen? Is dit inderdaad een goed hulpmiddel voor de schotel? Gelukkig kan ik het produkt gewoon terugsturen, maar toch zou ik het gewoon willen weten. Een kompas heeft alleen zin als je totaal ontredderd in de rimboe zit Bij het uitrichten van een schotel geeft een kompas veels te veel een afwijkende richting aan door beïnvloeding van de omgeving (materialen van gebouwen, leidingen en ijzeren contructies) ga daar dus nooit op af. Beter is de geografische richting van te voren met behulp van kaart of Google Earth te bepalen. Nog mooier is de hulp van DEZE site en in het buitenland heb je TT of een kaart of de stand van de zon hier in Nederland staat de zon tijdens zomertijd rond 14 uur op +/- 5 grd OL okay ergens op een camping midden in de bossen..zou je een stukje uit de buurt van de caravan/auto wel een kompas kunnen raadplegen. Snurker ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
alx Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Er is een verschil in magnetische invloeden bij magnetische kompassen en digitale/electronische kompassen. De variatie bij een digitaal kompas is gemakkelijk, door ter plaatse te kalibreren, te compenseren. Even ronddraaien in calibratiemodus. Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
Big fellow Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Origineel bericht van: alx Hou er wel rekening mee dat we niet op 19,2 moeten uitrichten voor Astra1 (19,2 graden oost), maar op 14,2. Dit is dus de meest voorkomende misvatting van het uitrichten. Je moet de schotel niet uitrichten op 19,2-5,0=14,2 graden. Dat geld alleen in het 2D vlak. In het 3D vlak is het een totaal ander verhaal. Even als voorbeeld 51N / 5E met 19,2E: Azimuth t.o.v. het ware noorden: 161.96 = +/- 18E Azimuth t.o.v. het magnetisch noorden: 163.02 = +/- 17E Elevatie: 30.07 graden “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
alx Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Populair geproken wordt altijd de positie van een stationaire satelliet aangegeven t.o.v. de nul-meridiaan. Dus voor Astra1 is dat op 19,2 oost daarvan boven de evenaar! Deze begrippen worden gebruikt bij ons. Dat je stelling klopt, doet daar niet aan af. Ook is het voor Hoek van Holland niet echt 't zelfde als voor 's Heerenberg. Het zijn maar indicaties. De elevatie is voor Terschelling ook iets anders dan voor Maastricht. We kunnen het wel correcter maken en tevens minder makkelijk. Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
Gast tcm1998 Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Origineel bericht van: Big fellow Origineel bericht van: alx Hou er wel rekening mee dat we niet op 19,2 moeten uitrichten voor Astra1 (19,2 graden oost), maar op 14,2. Dit is dus de meest voorkomende misvatting van het uitrichten. Je moet de schotel niet uitrichten op 19,2-5,0=14,2 graden. Dat geld alleen in het 2D vlak. In het 3D vlak is het een totaal ander verhaal. Even als voorbeeld 51N / 5E met 19,2E: Azimuth t.o.v. het ware noorden: 161.96 = +/- 18E Azimuth t.o.v. het magnetisch noorden: 163.02 = +/- 17E Elevatie: 30.07 graden Hmmm, daar snap ik dus helemaal geen hout van. Heb je links die deze wiskunde uitleggen? Ik gebruik deze site . Ik neem aan dat hier wel de juiste waarden gegeven worden? En wat is nu precies het verschil tussen azimuth magnetisch en true? en welke moet je gebruiken? Ik weet dat een satfinder beter werkt, maar hoe dichter je met een kompas kunt komen, de makkelijker kun je de schotel perfect uitrichten. Of niet soms? Edit: hmm, blijkbaar is het reclame, maar het is een site die google maps gebruikt om de azimuth en elevation van satellieten te bepalen.
Tonskidutch Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 hangt er ook wel van af welke gradenverdeling er gebruikt wordt als ex terreinmeter artillerie met definitief verlof gaat het door-zichten van zulk grove richtingen veel makkelijker in verband met uitrichten van de wok is door-zichten op een markant punt kerk / boom / hoek dakkapel / hoge bebouwing etc veel betrouwbaarder dus de satelliet richt hulp sites gebruiken en je groene lijn van de richting volgen totdat je een markant punt in de omgeving treft hetgeen je op je dak of balkon ook kunt waarnemen... dat blijkt uit mijn ervaring voor die eerste grove uitrichting al heel afdoende te zijn . ciao The Beat Is Rhythm Club des Belugas
alx Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Dit is geen slecht advies. Op diverse sites kun je je adres ingeven, waarna je je omgeving ziet. De plaats van je schotel kun je evt. nog verschuiven en de groene lijn wijst in de kijkrichting. De elevatie wordt ook aangegeven. Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
Tonskidutch Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 die site was ook eens doorgelinkt op de canalDIGITAAL site als hulp bij uitrichten waarom die plots als commerciele link geblokkeerd wordt begrijp ik niet helemaal (maar heb er vrede mee) maar er zijn ook mensen die helemaal geen 2d/3d besef kennen dus die hebben er niks aan maar voor mij werkt het prima. ciao The Beat Is Rhythm Club des Belugas
verkerkbr Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Een magnetisch kompas wijst naar het magnetische noorden in plaats van het werkelijke noorden. Deze afwijking heet variatie en is o.a. bij discfinder aangegeven. True (waar) is de echte richting en magnetic de gecorrigeerde richting voor de variatie. Is voor iedere locatie anders. Deze variatie is ook op iedere zeekaart te vinden. Met een eenvoudig handpeilkompas, zoals deze gebruikt worden in de watersport, kun je de antenne direct goed uitrichten. Je neemt de gewenste (magnetische) richting. Doe hier 90o vanaf of bij, afhankelijk van waar je staat. Je kijkt vervolgens op afstand naar de antenne totdat de zijkanten van de schotel precies over in elkaar over gaan op de gewenste peiling. Je kijkt dus haaks op de gewenste richting. Met zo'n peilkompas kun de schotel zien en tegelijk de 360o roos. Groet, Bram
alx Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Vergeet niet te zeggen dat de variatie constant veranderd! Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
Big fellow Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Origineel bericht van: tcm1998 Origineel bericht van: Big fellow Origineel bericht van: alx Hou er wel rekening mee dat we niet op 19,2 moeten uitrichten voor Astra1 (19,2 graden oost), maar op 14,2. Dit is dus de meest voorkomende misvatting van het uitrichten. Je moet de schotel niet uitrichten op 19,2-5,0=14,2 graden. Dat geld alleen in het 2D vlak. In het 3D vlak is het een totaal ander verhaal. Even als voorbeeld 51N / 5E met 19,2E: Azimuth t.o.v. het ware noorden: 161.96 = +/- 18E Azimuth t.o.v. het magnetisch noorden: 163.02 = +/- 17E Elevatie: 30.07 graden Hmmm, daar snap ik dus helemaal geen hout van. Heb je links die deze wiskunde uitleggen? Het is onderdeel van de bolmeetkunde volgens mij... Maar ik heb niet zo snel een paar links voor je voorhanden... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen