Gast joost1963 Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Origineel bericht van: tcm1998 Ik heb bij een webwinkel (samen met mijn schotel spulletjes) een digitaal kompas gekocht. Na uitpakken bleek dit een resolutie van 5 graden te hebben. Nu is dit mijns inziens totaal nutteloos omdat het bij een schotel eerder om een 1/10 graad gaat. Dit kompas wordt aangeprijst als "Ideaal voor het uitrichten van een schotel". Toen ik bij deze webshop ging reclameren wist men mij te vertellen: "Met een Resolutie van 5 graden is dit een heel fijn hulpmiddel dus wij vinden het vreemd dat u het een nutteloos hulpmiddel vind." Stel ik nu te hoge eisen? Is dit inderdaad een goed hulpmiddel voor de schotel? Gelukkig kan ik het produkt gewoon terugsturen, maar toch zou ik het gewoon willen weten. Een digitaal kompas met 5 graden is bijna standaard en heel goed te gebruiken. In het algemeen zijn de vaak de analoge meters met naaldje juist slecht en zenuwachtig en niet zo makkelijk als de digitale meter. Uiteraard speelt ook het merk een rol. De grotere digitale merken die wij tot nu toe hebben gebruikt hadden allemaal een resolutie van 5 graden.(Of er digitale meters zijn met 1 graden weet ik niet) Mogelijk kan de chip dit niet bij houden en loop je constant te kalibreren. Uiteraard moet je de schotel altijd juist uitrichten. Een digitaal kompas is voor een installateur een onmisbaar hulpstuk. Eerst even kijken voor je de muurbeugel gaat boren. De site is leuk maar ik heb niet constant een laptop bij. Een digitaal kompas met 5 graden is bijna standaard en heel goed te gebruiken. In het algemeen zijn de vaak de analoge meters met naaldje juist slecht en zenuwachtig en niet zo makkelijk als de digitale meter. Uiteraard speelt ook het merk een rol. De grotere digitale merken die wij tot nu toe hebben gebruikt hadden allemaal een resolutie van 5 graden.(Of er digitale meters zijn met 1 graden weet ik niet) Mogelijk kan de chip dit niet bij houden en loop je constant te kalibreren. Uiteraard moet je de schotel altijd juist uitrichten. Een digitaal kompas is voor een installateur een onmisbaar hulpstuk. Eerst even kijken voor je de muurbeugel gaat boren. De site is leuk maar ik heb niet constant een laptop bij.
alx Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 /quote Ik heb twee van die dingen. De resolutie van de één is 5 graden, van de ander 1 graad' /unquote Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
verkerkbr Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 En verder zijn er ook nog bepaalde gebieden met verstoringen van het magnetisme. O.a. in de buurt van de Waddenzee. Hier schijnt nog een restant aanwezig te zijn van een vulkaan met een grote hoeveelheid ijzerhoudende massa. Je kunt je dat moeilijk voorstellen. Het aangegeven peilkompas voor jachten geeft een schaalverdeling van 360o en door de zijkanten van de schotel te gebruiken geeft dit in normale situaties een zeer nauwkeurige instelling. Groet, Bram
alx Geplaatst: 27 augustus 2009 Geplaatst: 27 augustus 2009 Ik vraag me af wat topicstarter doet met z'n kompas? Houden of terugbrengen? Ik vraag me ook af of topicstarter iets had aan alle adviezen? Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
Psychosammie Geplaatst: 27 augustus 2009 Geplaatst: 27 augustus 2009 Als je iets van bolmeetkunde wilt begrijpen, dan moet je je voorstellen dat je een mooie papieren aardbol thuis hebt. Prachtig ding, maar hij past niet in je binnenzak. Dus ga je op zoek naar een manier om die bol "plat" te slaan. Als je dat letterlijk doet is hij niet meer leesbaar. Dus ga je met een schaar aan de gang en je probeert hem zodanig open te knippen dat je het papier plat op tafel kan leggen. Voorbeelden daarvan vindt je denk ik wel in je oude Bosatlas. Het geeft nog steeds geen bruikbare kaart. Daarom heeft men projecties uitgevonden waarbij de 3D aardbol wordt afgebeeld op een 2D vlak (je kaart). Als je daar meer over wilt weten zoek je naar kaartprojecties. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 27 augustus 2009 Geplaatst: 27 augustus 2009 Citaat: Toen ik bij deze webshop ging reclameren wist men mij te vertellen: "Met een Resolutie van 5 graden is dit een heel fijn hulpmiddel dus wij vinden het vreemd dat u het een nutteloos hulpmiddel vind." Stel ik nu te hoge eisen? Is dit inderdaad een goed hulpmiddel voor de schotel? Je stelt te hoge eisen. Een kompas is goed om de grove richting te bepalen. Verder kan ik me niet voorstellen wat ze je daar voor een kompas gegeven hebben, maar ik heb er een gekocht voor ca DM 60,00. De wijzer ligt in een oliebad. Toch is ie niet echt nauwkeurig. Met behulp van e zonnestand en de tijd kom je net zover.
Gast tcm1998 Geplaatst: 27 augustus 2009 Geplaatst: 27 augustus 2009 Dat kompas gaat gewoon terug. Daar heb ik dus gewoon helemaal niets aan. De tips (vooral die van googlemaps en markante/hoge punten) zijn inderdaad nuttig. Helaas kan ik er nog niets mee doen, omdat ik vanavond pas ga beginnen aan de coax kabels (32 stekkers aanzetten ). En het verhaal over bolmeetkunde interreseert me gewoon. Slot van het liedje: Volgens googlemaps moet de schotel wijzen naar het midden van het dak van 4 huizen naast mij. Daar zal ik zo goed mogelijk op richten (volgens mij zit ik dan al binnen die 5 graden) en het verder met mijn satfinder (die ik gelukkig ook gekocht had) oplossen.
Ubik Geplaatst: 29 augustus 2009 Geplaatst: 29 augustus 2009 Er wordt hier veel te ingewikkeld gedaan. 19° betekent dat de sateliet op de 19° meridiaan exact boven de evenaar hangt. Dat heeft dus niets te maken met naar waar jij moet richten. Om het gemakkelijk te houden, neem je een wereldkaart met Mercatorprojectie want die behoudt de hoeken (= waar Groenland even groot lijkt als Afrika) en duid je het snijpunt aan "op de evenaar" met de de 19 E meridiaan (daar hangt de sateliet). Wanneer je dat punt verbindt met jouw locatie (in Ned bvb) dan is dat de richting van je kompas (of google earth). Leg gewoon de kaart met de bovenkant naar het noorden en kijk langs die getrokken lijn. Ik doe dat hier gewoon "op zicht" en dan uitrichten dmv signaalsterkte. VU+Solo², DM-800HD, T90
alx Geplaatst: 29 augustus 2009 Geplaatst: 29 augustus 2009 Het wordt steeds ingewikkelder. Vooral ook omdat je vergeet waarnaar te kijken "op zicht". OK, langs de LNB-arm! Trouwens: als je de bovenzijde van de kaart naar het noorden (ware of magnetisch); wat heb je dan nodig? Een kompas? Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
Gast satchmo Geplaatst: 29 augustus 2009 Geplaatst: 29 augustus 2009 Allemaal heel ingewikkeld. gewoon de volgende applicatie op je iphone laden en een kind kan de was doen
RVP Geplaatst: 29 augustus 2009 Geplaatst: 29 augustus 2009 Leuk filmpje, maar niemand heeft toch een IPhone.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen