Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Citaat:
We halen niet alles door elkaar

Ik geloof inderdaad dat er hier wel een en ander verward word.

Bij de meetopstellingen en de grafieken van de fabrikanten word er steeds gewerkt met de kathode aan 0V. Ik heb de laatste tijd veel datasheets gezien en ik kan je zeggen: er word in geen enkele datasheet melding gemaakt van Vk, wel van Ik. Dit komt omdat de metingen gedaan worden TEN OPZICHTE VAN de kathode. Vg1 regelt de stroom in de anode en word steeds gegeven ten opzichte van de kathode. Het is ook logisch want de buis heeft geen ingebouwde voltmeter om de spanning van de kathode te meten, en ziet dus enkel het verschil tussen de kathode en het rooster. In de buizenboek geeft men 2 soorten schemas mee. De zuivere meetopstelling zoals bij EL83. Die geeft gegevens voor de instelling van de buis o.a. voor de buizentester. Daarin staat STEEDS de stuurroosterspanning aangeduid ten opzichte van de kathode en wel met het zwarte cirkeltje met de spanning erin, en steevast met de + aan de kathode en met de - aan het stuurrooster. Soms geeft men een meer praktisch gericht schema zoals de EL84, waarin een kathodeweerstaand verwerkt is. In dit geval staan er géén spanningen vermeld, noch voor de kathode, noch voor het stuurrooster. Want dan moet men spreken van Vg1 en Vk.

vb Pentode15.bmp = meetopstelling voor karakteristieken.

En hier wringt het schoentje. Men heeft namelijk al gebruik gemaakt van Vg1... bij de meetopstelling, en daarin is Vg1 vastgelegd als verschilspanning tussen kathode en anode.

In praktische schemas is Vg1 de spanning tussen g1 en grond en de kathodespanning Vk is de spanning tussen kathode en grond.

De spanning Vg1 is de Vg1 zoals bedoeld in de karakteristieken en het is deze spanning die de buis ZIET, nl de spanning tussen Kathode en g1.

De verwarring ontstaat doordat BEIDE dezelfde benaming hebben.

In een standaard schema met weerstand heeft Drs. Ijzerbout gelijk: Vg1 = Vg1 - Vk (= 0 - 1,3V in vb pentode9B.jpg)

In andere schemas ga je doodeenvoudig de boot in met dit systeem. Ik heb hierbij een uittreksel van een Philips A12 chassis (zwart-wit). De spanningen staan hierbij aangegeven

(beeldbuis.jpg).

Vk = +110V (pin 7)

Vg1 = tussen +20 en +100V afhankelijk van de helderheidsinstelling (pin 6).

De instelling van de buis is geen rechtstreeks gevolg van de kathodespanning Vk, want dan zou je de stroom Ia niet kunnen veranderen en dus niet de helderheid.

De stuurroosterspanning Vg1 is hier tussen de 20 en de 100V naargelang de stand van de helderheidsknop R902.

De roosterspanning Vg1 is de spanning die de buis ziet tussen kathode en stuurrooster en is de waarde die de buis kent (de Vg1 van de karakteristieken). Je moet dus zeggen dat Vg1 = Vg1 - Vk

= 100V - 110V = -10V

of

= 20V - 110V = -90V

Dus om de stroomsterkte te bepalen van de beeldbuis gebruik je -10V (max helderheid) of -90V (minimum helderheid) ofte

Vg1

Oei, toch geen olie op het vuur ?

mvg

Eddy Vl

post-32896-1318260421,3505_thumb.jpg

post-32896-1318260421,379_thumb.jpg

post-32896-1318260421,4194_thumb.jpg

• Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Dan nu de quizvraag #7

Waarvoor dient eigenlijk de roosterlekweerstand?

Geplaatst:

Een zondagmiddag gemist? Het stuurrooster moet aan massapotentiaal zodat de spanning over de kathodeweerstand tussen rooster en kathode staat. De weerstand mag niet te klein wegens teveel belasten van de voorgaane schakeling of spanningsbron. 470k tot 1meg is gebruikelijk. Er staat me ook iets bij over gaan zweven van de roosterspanning maar het fijne weet ik na ruim 40 jaar en nooit in dit vak gewerkt te hebben niet meer.

Nog even tot Eddy gesproken: Het ging mij niet over al te vergaande aanvulligen, IJzerbout noemde al gitter, maar meer over de zeer goed leesbare site over buizen die de uitleg op een andere manier aanpakt. Voor iemand die in de materie geinteresseerd is kan 1+1 vaak 3 zijn.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

De weerstand is nodig om de condensator van de voorafgaande schakeling tijdens de negatieve perioden te ontladen.

En tevens om het stuurrooster gedefineerd aan aarde te leggen.

Het stuurrooster zou anders inderdaad "zweven" en door de langsstromende electronen positief opgeladen worden. De buis zou vol "open" gaan staan.

Maar je zou ook een ingangstrafo aan kunnen sluiten. De bovenkant van de secondaire direct aan het rooster en de onderkant aan aarde. De buis is dan met een lage impedantie afgesloten en werkt net zo goed.

Citaat:
Een zondagmiddag gemist?

??

Geplaatst:

In bijvoegsel een uittreksel van het boek

Electronica - Versterkers.

Uitgegeven door JB Wolters

Auteurs:

P.J. Van Engelshoven

C. Schellens

Vierde druk 1967

Dit is de cursus zoals wij die gekregen hebben in onze opleiding. Alhoewel de docs geschreven zijn uit parate kennis (en dat blijkt nog héél veel te zijn na al die jaren inactiviteit in de buizenbouw) gebruik ik deze cursus toch om te verifiëren in geval van twijfel.

Ik heb over het onderwerp zelf nog geen specifieke metingen gedaan, zodat ik me moet baseren op de juistheid van de cursus... Het zit er ook niet direct in om zelf proeven te doen, want ik zou al moeten zoeken naar een buizentrafo.

Ik vind het momenteel véél zinniger om verder te doen aan het grafisch bepalen van de instelling en de versterking.

Ik ga me nu wat terug trekken uit de discussie en ik geef hier dus onverkort weer wat er staat op blz 201 ...

Mvg Eddy Vl

post-32896-1318260422,2543_thumb.jpg

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Leuk, ik heb het leerboek: electronica, P.J. van Engelshoven, C.Schellens. Van 1970. Wolters-Noordhof

Staat veel aan wetenswaardigheden en leerzame stof in.

Het is meer op HF gericht. Dat was de keuze van mijn richting.

En ik kijk ook regelmatig even na als ik niet zeker ben. :D

Ik zal de meting weer herhalen zoals ik al gezegd heb, dat is snel opgebouwd. En dan maak ik wat foto´s

Ik ben van plan om een AM super te bouwen en dan doe ik dit gelijk even mee.

Gast Ronaldinho-
Geplaatst:

Is inderdaad een heel oud en behulpzaam ezel bruggetje!!

• 2 maanden later...
Geplaatst:

We zijn een paar maanden buiten strijd geweest wegens het "rugske". Kreeg daardoor wat problemen met de rechterarm die een beetje in analogie met de tennis-arm een muis-arm geworden was... (of was het nu een arme-muis?)

Blijkbaar zit iederen een beetje te wachten om dit topic wat nieuw leven in te blazen.

Er was een vraag om de beeldbuis van een TV uit te leggen.

Zeker in verband met de spanningen.

Wel dit is eigenlijk het eerste deel. Het gaat over optische lampen, geleidelijk aan naar het electronenkanon (word ook gebruikt in de TV-beeldbuis, zodat je dit deel eerst moet lezen..) en daarna de (beeldbuis van de) Oscilloscoop.

Nu nog wat geduld oefenen voor het tweede deel...

Maar ondertussen al veel leesplezier.

Eddy Vl

Buizen5.doc

Buizen6.doc

• Moderator
Geplaatst:

Met plezier vlug door de bladzijden gekeken.

Mooi gedaan Eddy!

En eh.. beterschap.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

ik heb het gedownload ca.15min nodig gehad,alleen zoveel pictogrammen op mijn buroblad,de meeste naar de prullen bak op 2 na.bedankt voor de tip.Kan wel eens makkelijk zijn.voor oude apperatuur.ik heb allen nog een oude radio Saba Freiburg7 staan.mijn scoop PM3250-Philips ,maar die is met transistors.

• 1 maand later...
Geplaatst:

Eddy een mooi en duidelijk verhaal. De vraag om de werking van een crt te beschrijven kwam van mij en ik waardeer het dat je daar gehoor aan hebt gegeven.

Is het een optie om het schema van de beeldbuis eenheid uit de Philips experimenteerdoos EE2007 door te mailen. De beschrijving die ik heb is in het Duits en de vertaalslag naar het Nederlands lukt niet erg.

Geplaatst:

Rijschoq,

Ok stuur gerust een E-mailtje (Eddyvlaemynck@skynet.be) met je vragen, (zo kan je ook groter files meesturen) ik zal zien wat ik kan doen.

Ik ben trouwens nog bezig met de beeldbuis voor TV, maar er kruipt veel tijd in die ik niet altijd heb.

Ik ben voor deze doc ook bezig met een schakeling te bouwen om de synchronisatie te fotograferen. Ben er dus nog wat mee bezig...

M.v.g.

Eddy Vl

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...