Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onze vereniging maakt met regelmaat gebruik van een geluidsinstallatie voor het versterken van een microfoon en muziek.

Ik gebruik daarvoor een mengpaneel, een oude Pioneer versterker en een CD speler. Ik heb dat spul in 5 minuten neergezet. Maar ik kan en wil niet bij iedere gelegenheid aanwezig moeten zijn.

Voor anderen is het blijkbaar net even te ingewikkeld.

Dus nu zijn we op zoek naar iets "eenvoudigers".

Ze denken aan een kist met alles erin. Speakers aansluiten, 220V erop een aanzetten.

Bestaat zoiets?

Of heeft iemand tips voor zelfbouw?

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Kom ze regelmatig tegen, een grote speaker met ingebouwde versterker. Wieltjes eronder, dus lekker makkelijk. Microfoons aansluiten en brullen maar.... CD speler is ingebouwd.

Er zijn er ook die bestaan uit 2 speakers.

Google maar even op portable sound system.

Tech. specs :

DAP PSS-10 Portable Sound System with wireless microphone

Portable Audio system with CD player and wireless microphone

Built-in self charging battery pack

Output power max. 50 Watt

CD Player included

2 wireless Microphones included

Power supply: AC 210-240 V, 50 Hz

Power consumption: 70 Watt

Frequency response: 80Hz – 14 KHz

Sound control: Low/High 8dBcut/boost at 100 Hz

Line input: 1/4” Jack, HiZ, Unbalanced

Mic input: 1/4” Jack, HiZ, Unbalanced

Line input balanced: -15dBV (175mVrms)

Mic input balanced: -58dBV (1,25mVrms)

Output unbalanced: -14dBV (200mVrms)

Output mic balanced: -52dBV (2,5mVrms)

Dimensions body pack: 260x295x480mm (LxWxH)

Weight: 16 Kg

post-683-1318260401,6486_thumb.jpg

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ach Sjaak(k) wat maakt het uit.

Wat ze nodig hebben is een biertent versterker.

Een draadloos lul-ijzer en ouwehoeren maar.

Ik heb zo´n ding vaak op beursen gebruikt bij demonstraties.

Dan heb je daarvoor van die lul-ijzertjes die je om je hoofd klemt als koptelefoon en dan heb je beide handen vrij.

Geplaatst:

Gewoon doen wat al die bouwvarkens doen.

Een paar houten kisten met wat low end audio er in en denderen maar. Zo opgezet, want meestal staat de audio op een bouwplaats te bleren vorodat er maar een hamer is opgepakt.

Lid van 10 november 2003 t/m 30 oktober 2015

Geplaatst:

Het hoeft inderdaad niet allemaal high-tech spul te zijn. Het wordt gebruikt in een zaal van pakweg 200-300 man. En soms buiten. Om die reden is enig volume over 2 speakers toch wel wenselijk.

We gebruiken de microfoon voor de aankondigingen (verstaanbaarheid is dus belangrijk) en de CD speler voor wat muziek tussendoor.

En ja, bij een vereniging mag het nooit teveel geld kosten.

• Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)

Geplaatst:

eenvoudigste wat ik daarvoor gezien heb is een soort "repat" of boeken kist, gemaakt van underlayment of multiplex op zijn kant met winkelwagenwielen eronder.

Hier gaat de apparatuur in die je al hebt.

De boxen zitten er als een soort laden in en worden met banaanstekers aan gesloten.

Spanning doormiddel van een kort snoer en een losse haspel.

Een 2e hands halfhoog 19 inch kasje of flightcase doet ook wonderen.

google eens op pa meubel

Heb ook wel zelfbouw systemen op basis van autoradio(audio en boxen) apaaratuur gezien

Geplaatst:

Voor een dergelijke zaal heb je meestal niet voldoende aan simpele huiskamer luidsprekers.

Het kan natuurlijk wel maar vaak krijg je dan dat men vooraan klaagt over het harde geluid en achteraan moeite moet doen om wat te kunnen verstaan om het maar niet over rondzingende microfoons ed. te hebben.

Voor zalen waar veel gesproken tekst voor opvoeringen ed. hoorbaar moet zijn is het veel beter om met klankzuilen of soort klankzuilen te gaan werken.

Dit zijn eigenlijk ook gewoon luidsprekers, maar dan zo gemaakt dat je wat gezegd wordt ook op 30m afstand nog feilloos verstaan kan worden. (je ziet dat soort dingen ook vaak in toneelzalen, kerken, rouwcentrums enz.)

Wij gebruiken ze ook vaak in grote hallen waar omgeroepen moet worden maar waar men toch ook wat achtergrond muziek wil.

Duur hoeft het vaak helmaal niet te zijn, wij hebben bijv. een vrij groot pand met grote magazijnen uit dit soort speakers uitgerust. Een paar magazijnen waren 30 x 40 m maar daar was slechts 1 luidspreker nodig om muziek te krijgen en een oproep te plaatsen als ze iemand zochten.

In dit geval praat je over vrij kleine 100V speakers (zo'n 30 x 20 cm) met een vermogen van maximaal 20W en zo'n speaker kost iets van 120 euro.

Toen we ook bij deze klant aankwamen was de eerste reactie "wat?", "met die kleine prutsdingen"?

Maar groot was hun verbazing dat Youp van het Hek ook op 40m probleemloos was te verstaan terwijl als je er vlak bij stond het helemaal niet zo hard klonk.

Ook de muziek klinkt hiermee nog best aardig, maar je moet natuurlijk geen dreunende bassen ed. verwachten.

Een zaal van pak hem beet 15 x 30 zou ik dan uitrusten met 4 van deze speakers allemaal gericht naar achteren, mengversterker van 60W en je zult zien dat je prima geluid hebt.

Totale kosten zo'n 700 euro.

is de zaal kleiner dan zou je ook naar 2 luidsprekers kunnen gaan en een lichtere versterker, maar met 4 kun je het geluid beter verdelen en kun je vrijwel overal een zelfde volume krijgen.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

We zoeken zoiets als die DAP die Ozzo voorstelde. Ik heb hem bekeken maar hij is het net niet. Het is maar 1 speaker en een aansluiting voor een 2e speaker zit er niet op. Verder is de genoemde CD speler een autoradio en daarmee kan je vaak niet een nummer selecteren voordat hij gaat afspelen. En dat is juist wel nodig.

Draadloze mics zijn natuurlijk luxe.

Ik denk dat we gaan uitkomen op een aanbieding powered mixer met speakers. Aangevuld met een DJ CD speler en een draadloze microfoon set. En dan blijven we ook zo rond de 450 euro.

In de vereniging zit dan wel iemand die zelf de flightcase in elkaar kan knutselen.

Geplaatst:
Een versterker met ingebouwde speakers is geen goede keuze, bij een beetje volume hapert je cd al door acoustische terugkoppeling oftewel "rondzingen". ================================================================================ CD speler die gaat rondzingen?daar heb ik nog nooit van gehoord,is technies gezien on mogelijk daar het een optische uilezing betreft.Dit kan wel met een platen speler,deze is meestal van een MD element voorzien,en kan bij te sterke trillingen Feed back veroorzaken.Neem een fatsoenlijke versterker ca. 100Watt.of meer anders is je instalatie zo naar de klote,nl een slechte verst.of een die niet tegen DC op je speaker uitgangen is beveiligd daar gaan je speakers mee naar de haaien,ook door vervorming kunnen je speakers beschadigd raken, óók profesioneele speakers kunnen hier niet tegen.Speakers gaan bijna altijd kapot door DC of vervorming van je versterker, en niet door te veel power, je kunt nl.met 150W makkelijk een 50w Max speaker heel houden,terwijl je hem met een bijv. 40W rms versterker kunt op blazen.EEn Hele goede verst. is bijv.een Bryston 3B ST, 20 jaar garantie.vervorming minder dan 0,007% 120 W bij 8 ohm 200W Bij 4 ohm.
Geplaatst:

tja dan moet het wel hele slechte apperatuur hebben,een beetje fatsoenlijk loopwerk hangt in rubber-silend bloks.maar ja die karaoke set's zijn het geld egenlijk niet waard,een hoop herie en 0 kwalitijd.

Geplaatst:

Citaat:
Gewoon doen wat al die bouwvarkens doen.

Wat is een bouwvarken?

Of is dat minachtend bedoeld voor een van de hardst werkende arbeidersklasse? Beetje vreemde uitspraak.

Geplaatst:

Zoiets kun je dus vrij eenvoudig door de componenten die ik voorstelde in een kast bouwen (wel om de ventilatie denken)

Ik heb die dingen ook zelf gemaakt voor dansscholen zodat ze de apparatuur simpel mee konden nemen op locatie.

Nadeel is wel dat die versterker flink wat weegt tel er dan nog een goede CD speler bij op samen met de kist dan ga je aardig richting de 30 Kg. (de danscholen wilden altijd een snelheidsregeling op de CD speler zodat die langzame quickstep op een wat vlotter tempo gedanst kon worden)

Luidsprekers hou je los op standaard of bevestig je vast in de zaal (de beste oplossing) en het is allemaal simpel uit te voeren nl. stekker van de speakers er in (stereo is meestal helemaal niet nodig), 230V stekker er in en meer hoeft er niet aangesloten te worden.

Schrijf bij de knoppen wat voor mic 1, mic 2, de CD speler en het totaal volume is en klaar.

Met als voordeel dat je vaak een kwalitatief veeeeeeel betere oplossing hebt dan een alles in 1 apparaat.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen