Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 31 augustus 2009 Geplaatst: 31 augustus 2009 Citaat: in tegengestelde richting door de 2 secondaire windingen Sorry, ik kon het niet meer korrigeren. Het moet natuurlijk de 2 primaire wikkelingen zijn. De luidsprekerwikkeling is de secondaire wikkeling.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 31 augustus 2009 Geplaatst: 31 augustus 2009 Trouwens Sjaak(k) wat heb je toch tegen die EL34´s. Ik vind ze zelfs om te zien hardstikke mooi. De echte orginele Telefunken of Philips versie dan. Alle andere zijn optisch lang niet zo mooi. De Svetlana´s zijn ook mooi om te zien. Ik herinner me nog de schoolfuiven toen ik zo´n jaar of 16 was. Ik had net mijn eerste brommer.En toen had ik een Geloso versterker met 2 x EL34...gewoon mono. Met 2 zelfgetimmerde boxen met de Philips Bombardon luidsprekers. Dat speelde loeihard. En zover ik me herinner prima van kwaliteit...jaja...de eerste plakplaat..dans..kus...hoe heette ze ook al weer? Ik weet het nog maar zeg het lekker niet. Ze had zwart haar....
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 31 augustus 2009 Geplaatst: 31 augustus 2009 Wil je echt goede buizen aanschaffen, denk dan eens over --SVETLANA-- na. Ze komen uit Rusland en zijn van bijzonder goede kwaliteit. En speciaal voor Sjaak(k) hebben ze een verbeterde versie van de EL84, dan heet ie: SV83 Ik kan de link voor de SV83 niet plaatsen want dan kom ik op een commerciele site. Google maar even naar: Svetlana SV83 Hij kost maar US$ 6,95 dus erg goedkoop. Dan zie je ook dat een Svetlana EL34 US$ 34,95 kost dus dat is wel even een verschil. Ook een mooie lamp is de 6550...die gaat al naar de US$ 60,00 toe. De orginele General Electric gaat al richting US$ 300,00 per stuk wel te verstaan.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 31 augustus 2009 Geplaatst: 31 augustus 2009 Citaat: Zeg gebruik ne keer PMPO watts L+R, met jullie schamele 6 & 11W maken jullie geen indruk meer Ach wat Jan....ik vind dat met die buizenversterkers leuk. En ze geven een erg mooie klank...dat is wel zo, maar als ik eens vet power nodig heb, dan slinger ik mijn Luxman M03 aan met zijn 2 x 200 Whiskeys of nog meer....dan kan het halve dorp hier meegenieten.
Moderator ceesv Geplaatst: 31 augustus 2009 Moderator Geplaatst: 31 augustus 2009 Ik dacht dat je die lampen zelf wilde gaan maken. >>Klik<< Best wel een actueel filmpje, nu vanaf morgen de 100 Watt gloeilamp in de ban wordt gedaan. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Big fellow Geplaatst: 31 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2009 Origineel bericht van: ceesv Ik dacht dat je die lampen zelf wilde gaan maken.>>Klik<< Best wel een actueel filmpje, nu vanaf morgen de 100 Watt gloeilamp in de ban wordt gedaan. Schitterend om te zien hoe iemand zelf buizen maakt..! Die man moet wel erg handig zijn! Zo te zien is een groot deel van zijn machines namelijk ook zelfgemaakt... Maar ehm, nee ik koop de buizen wel ... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 1 september 2009 Geplaatst: 1 september 2009 Ik mis Sjaak(k) vandaag. Ik had er weer zo´n zin in om er eens lekker tegenaan te gaan.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 1 september 2009 Geplaatst: 1 september 2009 Ik wil namelijk weten hoe jij het voor elkaar krijgt om een balans-uitgangstransformator te magnetiseren. (met of zonder EL84)
Hellum Geplaatst: 4 september 2009 Geplaatst: 4 september 2009 Ik ben van plan om deze versterker te bouwen met de onderdelen uit de Plano. MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Gast c.c. Geplaatst: 4 september 2009 Geplaatst: 4 september 2009 Je hebt er wel 2 van nodig om sterio te krijgen. Mooi bouwpaketje. Het geluid is wel heel mooi. Van zoon buizen versterker.
Hellum Geplaatst: 4 september 2009 Geplaatst: 4 september 2009 dat snap ik Ik heb het geluk dat ik korting krijg via school op de onderdelen. het nadeel is dat deze schakeling een potmeter met terugkoppeling wil, dat moet ik nog anders zien te krijgen. MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
JohnO Geplaatst: 4 september 2009 Geplaatst: 4 september 2009 er staan ook nog twee mooie monoblokjes met de ECC83 voor nog geen 250 euro samen te koop op een ander forum waar ik geen reclame voor maak Groet, John 52,44 Noord 6,53 Oost Emmen Drenthe Nederland
Hellum Geplaatst: 4 september 2009 Geplaatst: 4 september 2009 de bedoeling is dat het goedkoop is MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 5 september 2009 Geplaatst: 5 september 2009 Dit schema is fout en deugt niet. Ik zal uitleggen waarom. De EABC80 triode zal zo niet werken. Hij heeft geen kathode weerstand en zal niet versterken. Zonder kathodeweerstand kan deze buis geen negatieve roosterspanning opbouwen. De tegenkoppeling van de luidsprekerwikkeling naar de voet van de potentiometer is in fase met het ingangssignaal. Deze schakeling is een perfekte oscillator. De potentiometer met middenaftakking is niet makkelijk te verkrijgen. Ik zou die hele toonregeling weg laten. Tenzij je er zo´n potentiometer hebt liggen, kun je hem gebruiken. De tegenkoppeling moet anders, ik denk dat er een tekenfout is gemaakt. In de kathodeleiding van de EABC80 moet die 220 ohm weerstand en de tegenkoppeling moet direct op de kathode worden aangesloten. dan werkt het. Maar....met tegenkoppeling en de toonregeling voor de hoge tonen is er te weinig versterking. Dat zal één EABC80 nooit kunnen. Dit schema is echt waardeloos. Een EL84 geef je geen 300 volt op zijn anode, dan overschrijd je de maximale dissipatie van 12 watt. Ik zou de tegenkoppeling weglaten, de toonregeling weglaten en de kathodeweerstand van de EL84 niet met een elko ontkoppelen. Door deze elko weg te laten heb je al een tegenkoppeling gekre-eerd. Die is voldoende. De kathodeweerstand van de EL84 moet 135 ohm zijn. (2 x 270 ohm parallel). Dan pas is de buis goed ingesteld. De weerstand van 47k in de signaalweg tussen beide buizen zit er voor de kat zijn k*t in en is nergens voor nodig. De aangegeven 5 watt is bij 10% vervorming. Dat moet je wel beseffen. Wil je én tegenkoppeling én toonregeling, dan is één enkele triode niet voldoende. Daar is de EL84 niet steil genoeg voor. Van de EABC 80 moet je de diode anode´s aan aarde leggen: pin 1,6,2 en de kathode ook aarden: pin 3 Waar heb je dit schema vandaan? Een slechter schema kon je niet vinden. Ik kan je iets veel beters sturen.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 5 september 2009 Geplaatst: 5 september 2009 Ik kan niet meer korrigeren. De ingangsschakeling is wel goed..het is geen tekenfout. Kathode aan aarde kan op deze manier. Ik zou het zo niet doen, maar het werkt wel. Het 5 watt uitgangsvermogen haal je alleen bij een werkelijk goede uitgangstrafo met juiste aanpassing aan de buis en luidspreker. De EL84 kan theretisch 6 watt, maar wordt door verliezen in de uitgangstrafo nooit gehaald. Als je een oude EL84 hebt, dan haal je die 6 watt niet. Je kunt dit snel meten. De anodestroom moet bij een goede EL84 36mA zijn, bij 250 volt anodespanning.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen