Ga naar inhoud


Nieuwe HD zenders?


radio man

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: GHP
Ik lees net op de CDS site dat er een nieuwe HD zender bijkomt per 14 september.

http://www.canaldigitaal.nl/klantenservice/nieuws/introductie-Servus-TV.aspx

Citaat:

Nieuwe HD-zender bij CanalDigitaal

Vanaf 14 september kan men in Europa kijken naar een nieuw HD-kanaal. Servus TV gaat uitzenden via de Astra1-satelliet op 19,2 graden oost. De zender is onderdeel van de mediatak van energiedrankproducent Red Bull.

Servus TV is een nieuwe Oostenrijkse commerciële omroep die naast HD ook in SD via de Astra1-satelliet gaat uitzenden. De zender, eigendom van Red Bull-eigenaar Dieter Mateschitz, die naast de energiedrank ook in sport en media zegt te willen expanderen, wil zich richten op televisiekijkers in Duits sprekende landen. Servus TV gaat de plaats innemen van het lokale televisiekanaal Salzburg TV. Deze is al enige tijd in SD-kwaliteit via de Astra1-satelliet te ontvangen.

De nieuwe naam moet de aspiraties om een grotere commerciële omroep te worden in Duits sprekende landen verder onderstrepen. Naast veel aandacht voor de sportactiviteiten van Red Bull is op Servus TV ook veel kunst en cultuur te verwachten. Hierbij kan worden gedacht aan opera en muziekconcerten.

Op dit moment is al een testkaart van Servus TV HD te zien via de frequentie 11.303 GHz H – 22000 – 2/3. Servus TV SD gaat automatisch over in het huidige Salzburg TV dat op 12.663 GHz H – 22000 – 5/6.


Ik heb dit bericht al elders enkele weken geleden gelezen en heb toen die zender ingelezen. Daar stond ook dat hij FTA wordt doorgegeven en dat er al een testbeeld te zien is.

Tot de dag van vandaag heb ik er echter het coderingsteken opstaan en heb alleen nog maar een zwart beeld zonder geluid.

Is er iemand die dit kanaal wel FTA heeft? Lijkt me namelijk vrij stug.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Alfons Verbiest
Origineel bericht van: GHP
Ik lees net op de CDS site dat er een nieuwe HD zender bijkomt per 14 september.

http://www.canaldigitaal.nl/klantenservice/nieuws/introductie-Servus-TV.aspx

Citaat:

Nieuwe HD-zender bij CanalDigitaal

Vanaf 14 september kan men in Europa kijken naar een nieuw HD-kanaal. Servus TV gaat uitzenden via de Astra1-satelliet op 19,2 graden oost. De zender is onderdeel van de mediatak van energiedrankproducent Red Bull.

Servus TV is een nieuwe Oostenrijkse commerciële omroep die naast HD ook in SD via de Astra1-satelliet gaat uitzenden. De zender, eigendom van Red Bull-eigenaar Dieter Mateschitz, die naast de energiedrank ook in sport en media zegt te willen expanderen, wil zich richten op televisiekijkers in Duits sprekende landen. Servus TV gaat de plaats innemen van het lokale televisiekanaal Salzburg TV. Deze is al enige tijd in SD-kwaliteit via de Astra1-satelliet te ontvangen.

De nieuwe naam moet de aspiraties om een grotere commerciële omroep te worden in Duits sprekende landen verder onderstrepen. Naast veel aandacht voor de sportactiviteiten van Red Bull is op Servus TV ook veel kunst en cultuur te verwachten. Hierbij kan worden gedacht aan opera en muziekconcerten.

Op dit moment is al een testkaart van Servus TV HD te zien via de frequentie 11.303 GHz H – 22000 – 2/3. Servus TV SD gaat automatisch over in het huidige Salzburg TV dat op 12.663 GHz H – 22000 – 5/6.


Ik heb dit bericht al elders enkele weken geleden gelezen en heb toen die zender ingelezen. Daar stond ook dat hij FTA wordt doorgegeven en dat er al een testbeeld te zien is.

Tot de dag van vandaag heb ik er echter het coderingsteken opstaan en heb alleen nog maar een zwart beeld zonder geluid.

Is er iemand die dit kanaal wel FTA heeft? Lijkt me namelijk vrij stug.


gezien de eigenaar van deze zender zal je dan wel flink wakker blijven laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Het maakt heel veel verschil, hoe je HDTV signalen transporteert.

MPEG-2 heeft veel meer transportruimte nodig als MPEG-4
DVB-S2 heeft ongeveer 30% meer signaaloverdracht dan DVB-S

Daardoor kan je de bitrate van de kabel niet 1 op 1 vergelijken met de bitrate op de Canaldigitaal transponder.
Je hebt op de kabel dus een hogere bitrate nodig, om dezelfde kwaliteit te verkrijgen als op de Satelliet.


Op de kabel gebruikt men ook MPEG4.

10Mbit/s MPEG4 = 10Mbit/s MPEG4, of je dit nu via DVB-C / DVB-S / DVB-S2 of voor mij part via ADSL2 verstuurt maakt geen verschil. 100 kilometer per uur over een bospad is echt net zo snel als 100 kilometer per uur
over een snelweg. wink

En over DVB-S versus DVB-S2: laatstgenoemde type transponder kan in haar geheel meer data verstouwen, je kunt op zo'n transponder dus in totaliteit meer zenders kwijt, maar ook hier geldt weer; een stream van 10mbit/s = 10mbit/s, zolang je maar dezelfde encoder gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik besef, dat ik mij wat ongelukkig heb uitgedrukt.

Ik bedoelde te zeggen, dan een HDTV programma in dvb-s en MPEG-2 ongeveer de dubbele bitstream nodig heeft t.o.v. datzelfde programma in dvb-s2 en mpeg-4

Dus ruwweg 15 Mb. t.o.v. 7-8 Mb.

In het algemeen stelt men, dat met 2 keer zoveel programma's kan transporteren met dvb-s2 / MPEG-4 als met dvb-s en MPEG-2.

 

Ik heb lopen zoeken naar de specificaties van de kabel, maar kon alleen terugvinden, dat tenminste een kabel HD ontvanger MPEG-2 was.

 

Kan je aangeven, waar ik de gebruikte norm bij de kabel kan terugvinden?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 Mbit/MPEG4 <> 10 Mbit/MPEG4... want dit is ook nog afhankelijk van de gebruikte encoders. Uiteraard is de bitrate wel een bruikbare indicator betreffende de beeldkwaliteit.

 

Met de TDF bedoel ik de Tour de France. Die werd door CDS ook uitgezonden in de bovengenoemde 12 Mbit/sec. Echter als Nederland 1 HD upscaled dan gaat de bitrate omlaag wat resulteert in nog altijd een beter beeld dan de SD versie. CDS werkt met variabele bitrates en de kabelaars met een Constante bitrate. Tijdens upscale SD uitzendingen gaat daarom de bitrate bij CDS omlaag.

 

Ik ben wel ff verbaasd. Ik dacht dat ze op de kabel Nederland 1-HD uitzonden in 15 Mbit/sec???

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Littlesat

Ik ben wel ff verbaasd. Ik dacht dat ze op de kabel Nederland 1-HD uitzonden in 15 Mbit/sec???


Hetgeen erop zou duiden, dat het MPEG-2 zou zijn.
Maar ik kan nergens technische specs. terugvinden van de kabelaars.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Hetgeen erop zou duiden, dat het MPEG-2 zou zijn.
Maar ik kan nergens technische specs. terugvinden van de kabelaars.


Nu ben ik ook eens aan het zoeken gegaan en kan het ook nergens vinden misschien dat @Apple740 dan kan aangeven waar hij de info vandaan heeft.

Op een Zweeds forum beweren ze dat DVB-C in MPEG4 helemaal niet bestaat.
Citaat:
DVB-T/C MPEG4 Ja
DVB-T (MPEG2) Ja
DVB-C (MPEG2) Ja
DVB-T (MPEG4) Ja
DVB-C (MPEG4) Nej

Bron: Zweeds Forum


Als het inderdaad MPEG2 is verklaart het veel met die hoge bitrages van de kabel. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv

In het algemeen stelt men, dat met 2 keer zoveel programma's kan transporteren met dvb-s2 / MPEG-4 als met dvb-s en MPEG-2.


Even voor de duidelijkheid; MPEG4 is niet onlosmakelijk verbonden aan DVB-S2, MPEG4 kan ook gewoon op een DVB-S transponder uitgezonden worden (bijv. bij BBC-HD is dat het geval).

Een zender die in 10Mbit/s MPEG4 wordt uitgezonden via een DVB-S transponder is exact gelijk van kwaliteit aan een zender die in 10Mbit/s MPEG4 wordt uitgezonden via een DVB-S2 transponder. Het type transponder doet er niet toe, enkel de codering (MPEG 2 of 4) is van belang in deze.
Waar een DVB-S2 transponder zich wel in onderscheidt t.o.v. een DVB-S transponder is dat er in totaliteit (alle aanwezige zenders bij elkaar opgeteld) meer bandbreedte verstouwd kan worden (dus je kunt er meer zenders op kwijt).

Dus nogmaals, een zender die in 10Mbit/s MPEG4 wordt uitgezonden levert in principe op alle platforms (DVB-C/DVB-T2/DVB-S/DVB-S2 etcetera) hetzelfde plaatje op.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De bandbreedte bij DVB-S2 wordt gewonen doordat het FEC-algoritme effectiever is en/of dat men gebruik kan maken van 8PSK.

 

Dat wil zeggen dat een FEC van 3/4 bij DVB-S ongeveer overeenkomt met een FEC van 9/10 bij bij DVB-S2. In het eerste geval is 25% nodig voor bit correctie en in het tweede geval 10%... een winst van zo'n 15%...

 

Bij 8 PSK kun je ipv 2 bits per symbol 3 bit per symbol uitxenden. Uiteraard is het signaal dan wel gevoeliger voor storingen zodat een FEC van 3/4 ongeveer overeenkomt met 2/3, maar doordat er per symbol meer bits worden uitgezonden levert dat ietsje meer winst op tov QPSK. Echter de transponder moet dan wel moderner (fase verschuiving vaster) zijn dan bij QPSK.

 

Het verschil van MPEG4 en MPEG2 zit anders in elkaar en het kwaliteitsverschil is ook sterk afhankelijk van de gebruikte bitrate. Over het algemeen is het effect van verbetering bij MPEG4 vooral het geval bij lagere bitrates. Normaal gesproken bij SD zenders levert MPEG4 zo'n 50% besparing op. Dus een SD zender die uitzendt met 3000 Kbit/sec heeft zonder (zichtbaar) kwaliteitsverlies (als we al kunnen spreken over kwaliteitsverlies) zo'n 2000 Kbit/sec nodig bij MPEG4.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
10 Mbit/MPEG4 <> 10 Mbit/MPEG4... want dit is ook nog afhankelijk van de gebruikte encoders. Uiteraard is de bitrate wel een bruikbare indicator betreffende de beeldkwaliteit.

Met de TDF bedoel ik de Tour de France. Die werd door CDS ook uitgezonden in de bovengenoemde 12 Mbit/sec. Echter als Nederland 1 HD upscaled dan gaat de bitrate omlaag wat resulteert in nog altijd een beter beeld dan de SD versie. CDS werkt met variabele bitrates en de kabelaars met een Constante bitrate. Tijdens upscale SD uitzendingen gaat daarom de bitrate bij CDS omlaag.

Ik ben wel ff verbaasd. Ik dacht dat ze op de kabel Nederland 1-HD uitzonden in 15 Mbit/sec???


Die 15 Mb was bij de introductie, nadien is het teruggebracht naar 12 Mb voor zowel ned 1/2/3 hd.

Gert.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

UPC zend HDTV uit in Mpeg4 en dus niet in Mpeg2, denk dat de andere kabelaars zoals ziggo precies het zelfde doen.

 

Op de kabel is HDTV echt HDTV en geen veredelde blokkendoos zoals bij CDS.

Op iedere HD zender die CDS uitzend zitten er blokjes op het water.

 

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even buiten al die cijfertjes om: ik was van de week bij Sjaak(k) en hij liet me het verschil zien tussen HD op de kabel (Ziggo) en HD op satelliet.

 

Dat verschil is visueel zo duidelijk, dat hoef je echt niet te meten hoor!

 

Schijnt ermee te maken te hebben dat op de kabel de bitrate permanent is en op de satelliet variabel maar het fijne weet ik er niet van.

 

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Citaat:

Die 15 Mb was bij de introductie, nadien is het teruggebracht naar 12 Mb voor zowel ned 1/2/3 hd.

???


Wat is er niet duidelijk dan?

Gert.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...