Ga naar inhoud


Regen en schotel


Gast gerdie

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Rudi., een ontvanger heeft een drempel, waarboven het signaal moet komen, om beeld te geven.

Elke ontvanger heeft zo zijn eigen drempel.

Je schotel afstelling of je lnb heeft dus een probleem bij regenval.

Je zou kunnen proberen die schotel beter uit te richten, of een lnb zoeken, die minder gevoelig is voor waterdruppels.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

je kunt alleen reageren via het mail adres verder is hij niet bereik baar, van daar geen reactie van zijn kant

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een dubbelkop, ofwel een twin-lnb is altijd een compromis.

Zo'n lnb werkt niet op elke paraboolschotel optimaal.

Je kunt zo'n LNB op 2 manieren monteren, of optimaal voor 19 of optimaal voor 23 graden oost.

Je zou kunnen overwegen de kop op de andere hals te monteren en dan de schotel opnieuw uit te richten.

Je hebt dan meer signaal op de regionalen.

 

Als test kan je de ontvangers van plaats wisselen, en kijken of ze dan nog met regen uitvallen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Oeps, je hebt gelijk, ik heb de zaak door elkaar geschud.

Ik bedoelde inderdaad de duo of monoblock.

 

Maar het betoog blijft verder staan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar aan ons nieuwe huis voor het gemak een Technisat Multitenne Duo geinstalleerd.

Wij hebben ook bij (zware) regenval beelduitval: het 1e bij de RTL'en, NED-1/2/3 doen het bijna altijd nog dan, evenals de SBS'en.

Zit RTL op het randje ofzo?

Ik weet dat de Multitenne best klein is, 45 cm doorsnede. In het vorige huis had ik de Visiosat Bisat (de gewone) en had ik ook wel eens beelduitval.

Hoe groot moet ik gaan om geen beelduitval meer te krijgen?

Daarnaast gebruik in Hotbird nooit en Astra-2 (BBC) zeer zelden, dus zou ik misschien beter kunnen overstappen op een (veel) grotere schotel met alleen een kop voor Astra-1 en 3 (voor HD)?

En welk merk dan?

Goedkope Triax of toch voor de Visiosat Bigsat gaan?

 

Gr. Paul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De transponder waar RTL op zit, heeft een iets lager vermogen, waardoor die bij marginale condities als eerste zal uitvallen.

 

Een kleine schotel heeft voor en nadelen.

Nadeel van de Multytenne is, dat je hem niet kunt aanpassen aan de opstel locatie. Hij is gemaakt voor de duitse markt en is voor die geografische lokatie geoptimaliseerd.

 

Dit weekeinde ga ik bij een kennis ook een Multytenne vervangen voor een grotere schotel met een hogere slechtweer reserve. De Multytenne was eerst gekozen, vanwege zijn kleine afmetingen, maar of er tegenwoordig vaker slecht weer is?

Bedenk wel, dat uitval bij extreem weer nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Zelfs bij de uplink in Luxemburg gaat het gemiddeld een keer per jaar nog mis.

 

Er zijn verschillende alternatieven voor het ontvangen van meerdere satelliet posities.

Daarover is hier op dit forum genoeg te lezen.

Zoek maar eens naar onder meer Visiosat Bi-sattelite, Archsat of Wavefrontier.

 

Ook een eenvoudige grotere schotel met een Duo-block LNB behoort tot de oplossingen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ceesv,

 

Duidelijk dat dus idd de RTL'en het eerst het loodje leggen.

Ik wist niet dat de Multytenne speciaal voor de Duitse markt gemaakt is. En dat hij het hier in NL dus blijkbaar iets minder goed doet?

 

Ik weet van een DUO-LNB, maar is dat juist niet gevoeliger voor regen/slecht weer?

Anders koop ik gewoon een grote Triax met een DUO-LNB, ben ik het goedkoopste en denk ik ook wel het beste uit als het me met name gaat om de NL-zenders in SD en HD, toch?

 

Gr. Paul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad ik zelf heb een 88cm schotel deze is op een 50mm paal gemonteerd en uit de regen en wind.Ik durf te stellen dat mijn beeld niet wegvalt op een zeer enkele keer na misschien 3 keer per jaar voor ongeveer 10minuten.Dus je opmerking een goedkope goede schotel van 78 of 88 cm is voor de nederlandse zenders inderdaad een zeer goede keus. De bekende lnb van cd voor astra 1 en 3 is een goede met best een hoge signaal en kwaliteit van het signaal dus genoeg voor probleemloos beeld op een 78 triax.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat maakt zeker wel uit, maar het afstellen moet nog nauwkeuriger ivm met kleiner openingshoek (minder marge)

Met grotere schotels heb je een sterker signaal, dus minder

last van dikke onweers wolken, maar nog steeds geen garantie.

Maar vóór alles gaat het perfect uitrichten en deugtelijk bekabelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...