Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Misschien een wat vreemde vraag,maar het volgende is het geval:

ik heb zojuist bij mijn nieuwe huis de schotel afgesteld en na veel draaien en kantelen heb ik beeld op Astra 1.

Ik heb eerst de schotel met een kompas uitgericht op 19,2 graden oost, dus 160,8 graden. De fijnafstelling heb ik met een satfinder en de interne signaalmeter van de dreambox 7025+ gedaan.

Nu heb ik een SNR van 82% en een AGC van 64%. De BER is 0.

Omdat ik vrij lang bezig geweest ben om de schotel uit te richten heb ik besloten om de definitieve afstellingen nog eens te controleren. Met mijn kompas (Recta DP6 van 60 euri) kom ik er achter dan mijn schotel op ongeveer 166 graden staat met een elevatie van 30 graden. Ik vraag me af waarom dit zo veel scheelt van de 'theoretische' 160,2 graden.

Of is het zo dat 160,2 graden alleen geldt voor bijvoorbeeld Londen, en hebben andere plaatsen ook een andere afstelling.

En hoe heb ik mijn schotel afgesteld met een SNR van 82% en SNR van 64%??

Ik vindt een AGC van 64% wat laag, maar om eerlijk te zijn weet ik eigenlijk niet precies wat AGC (Automatic Gain Control, zo ver kom ik wel wink ) precies zegt over de kwaliteit van je signaal.

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Geplaatst:

Heb ik zeer recent nog een antwoordje op gegeven: << KLIK >>

Ik heb in het verleden ook een aantal keren proberen uit te leggen waarom het zo is, het is simpel gezegt alleen op 0.00N / 0.00E precies 19.2E.... Op elke willekeurige andere plaats op de aarde moet je gaan rekenen in 3D...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

@The Iron Maiden,

In dit topic kun je meer lezen over uitrichten met behulp van een kompas.

De AGC gaat over de versterking van het binnengekomen signaal en de waarde is niet zo belangrijk.

De SNR gaat over de sterkte van het binnengekomen signaal en is minder belangrijk dan de kwaliteit.

Kort door de bocht is de BER bij de Dreambox het metertje voor de kwaliteit van het signaal.

De BER moet zo laag mogelijk zijn (in normale gevallen eigenlijk altijd 0).

Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Geplaatst:

Zal ik nu eens een echt antwoord geven op deze vraag?

De magnetische noordpool wijkt 3 komma-nog-wat graden af van de geografische noordpool, die onder andere GPS hanteert en waar de satellietposities op gebaseerd zijn.

Je kan dus nooit met een kompas een satelliet uitrichten, tenzij je rekening houd met de afwijking.

Die afwijking geld uiteraard alleen voor de mensen aan onze kant van de aardbol, en die van de mensen precies aan de andere kant van de aardbol.

In amerika wijst de naald wel het noorden aan, net als in de sovjet unie en bijvoorbeeld china.

Daar kan ik nog een klein beetje verder op in gaan en is in fieite een heel andere discussie....

De aardpolen zijn namelijk bezig met een omwenteling, wat wil zeggen dat we over een tijdje een andere noord en zuidpool hebben.

Dus de noordpool word zuidpool en visa versa.

Ondertussen wobbelen de polen een beetje langs de aardas, dus ze verschuiven van tijd tot tijd een beetje..

Maar maak je geen zorgen verder, eer dat het zover is dan zijn we weer een paar honderd duizend jaar verder en is er waarschijnlijk geen landleven meer op aarde tijdens die switch.

Het magnetisch veld verdwijnt dan voor een tijdje, wat er dus voor gaat zorgen dat 80% van het aardse leven laat verdwijnen door de schadelijke straling van de zon die vrij spel gaat hebben..

En ja, dat gaat gebeuren, het is namelijk al een paar keer eerder gebeurd in het bestaan van deze aardkloot. smile

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

• Moderator
Geplaatst:

Dat "onze" Astra satelliet op 19,2 graden hangt, betekent niet meer en minder, dat op de evenaar hij op een punt hangt, loodrecht boven de evenaar, 19,2 graden ten oosten van de 0-meridiaan.

Ga vanuit Utrecht ongeveer 1100 km naar het oosten en je bent in Budapest. Budapest ligt op 19 graden oost t.o.v. de Greenwich 0-meridiaan.

Wanneer je de schotel in Budapest op Astra wilt uitrichten, zul je zien dat hij pal zuid kijkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
Origineel bericht van: drz

De magnetische noordpool wijkt 3 komma-nog-wat graden af van de geografische noordpool, die onder andere GPS hanteert en waar de satellietposities op gebaseerd zijn.
Je kan dus nooit met een kompas een satelliet uitrichten, tenzij je rekening houd met de afwijking.

Zal ik dan nog wat meer roet in het eten gooien?

Het magnetische noorden is geen vast punt, maar verschuift continu wink

Geplaatst:
Origineel bericht van: ron1872
Origineel bericht van: drz

Zal ik dan nog wat meer roet in het eten gooien?

Het magnetische noorden is geen vast punt, maar verschuift continu wink

...dat schreef ik inderdaad een klein stukje verder in mijn pleidooi.. :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Geplaatst:

Zal ik dan maar het juiste antwoord geven?? :D

Je moet als je het helemaal goed wil doen de aarde denkbeeldig bij de evenaar in tweeën splitsen

zodat je onderstaande tekening krijgt en dan vanuit het middelpunt die 19.2 berekenen.

Het resultaat is dat Astra1 in Alkmaar op ongeveer 15 graden oost zit t.o.v. het (kompas) zuiden

astra%20positie.JPG

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Geplaatst:
Citaat:
De magnetische noordpool wijkt 3 komma-nog-wat graden af van de geografische noordpool

Dit heet declinatie en mijn kompas kan daar voor corrigeren. Daar heb ik dus geen last van wink

mvg,
The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Geplaatst:

Citaat:
Die afwijking geld uiteraard alleen voor de mensen aan onze kant van de aardbol, en die van de mensen precies aan de andere kant van de aardbol.

In amerika wijst de naald wel het noorden aan, net als in de sovjet unie en bijvoorbeeld china.

Dit is onzin. Ga maar eens op zoek naar een isogonenkaart. Alleen de plaatsen op aarde die op de 0 graden declinatie lijn liggen wijst een kompas naar het geografisch noorden.

Deze kaart heb je ook nodig om de correctie van je kompas te kunnen bepalen.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:
Origineel bericht van: Psychosammie
Citaat:

Dit is onzin. Ga maar eens op zoek naar een isogonenkaart. Alleen de plaatsen op aarde die op de 0 graden declinatie lijn liggen wijst een kompas naar het geografisch noorden.

Deze kaart heb je ook nodig om de correctie van je kompas te kunnen bepalen.

Quote uit Wikipedia:

Citaat:
Magnetische declinatie

Magnetische declinatie.
De magnetische declinatie of variatie van een kompas is het verschil in richting dat veroorzaakt wordt doordat het ware noorden, dat samenvalt met de draaiingsas van de Aarde, niet samenvalt met de zuidpool van het aardmagnetisch veld. De magnetische declinatie is niet overal ter wereld hetzelfde, maar hangt af van waar ter wereld men zich bevindt.
De declinatie veroorzaakt een zijdelingse afwijking van de kompasnaald en moet niet verward worden met de magnetische inclinatie die een verticale afwijking veroorzaakt.
Een andere benaming is "variatie". De variatie heeft een eigen waarde en een eigen teken. In navigatie is geen sprake van + of - teken maar gebruiken de beroepsmensen, maar ook bijvoorbeeld de pleziervaarders, de indicatie O (oost) of E (east) voor het plus teken en de indicatie W (west) voor het min teken. De waarde vinden we terug op variatiekaarten of in de kompasrozen van zeekaarten. De waarde is veranderlijk als functie van de plaats en de tijd.
Op Engelse zeekaarten staat bijvoorbeeld: var 5°24 W (2002) increasing 6' annually.
Door het langzaam verplaatsen van de magnetische polen is de declinatie door de tijd heen aan verandering onderhevig.

...hoezo "onzin"??? smile

Geplaatst:

Ik denk dat jij niet goed kan lezen.

De quote uit Wiki is correct. Daar staat dat de variatie overal ter wereld anders is. Dus kan je ook niet zeggen dat in Amerika of China het kompas wel naar het geografisch noorden wijst.

Om te weten wat de declinatie op jouw positie is dien je een isogonenkaart te hebben. En dan kan je gelijk zien dat slechts op een beperkt aantal plaatsen te wereld het kompas het geografische noorden aangeeft. En zeker niet in heel Amerika.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:
Origineel bericht van: Psychosammie
Ik denk dat jij niet goed kan lezen.

De quote uit Wiki is correct. Daar staat dat de variatie overal ter wereld anders is. Dus kan je ook niet zeggen dat in Amerika of China het kompas wel naar het geografisch noorden wijst.

Om te weten wat de declinatie op jouw positie is dien je een isogonenkaart te hebben. En dan kan je gelijk zien dat slechts op een beperkt aantal plaatsen te wereld het kompas het geografische noorden aangeeft. En zeker niet in heel Amerika.

Psst, lees eens goed??

Citaat:
De magnetische declinatie is niet overal ter wereld hetzelfde, maar hangt af van waar ter wereld men zich bevindt.

Juist, wanneer je je op bepaalde plaatsen bevindt op de aardbol, dan vallen de geografische en het magnetische noorden samen in een richting en wijst je naald de juiste kant op.
Naar schatting doe ik er als voorbeeld Amerika en China bij, maar kan afwijken.
Het is dus een voorbeeld, omdat wij er in elk geval aan de zijkant van de afwijking zitten.

Verder ga ik er maar niet op in...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen