Ga naar inhoud


dualcore vs quadcore


freak

Aanbevolen berichten

hoi

ben van plan om de p4 maar eens te gaan vervangen

nou kan ik kiezen uit een dualcore of een quadcore

ik wil er windows xp en windows 7 op gaan draaien

 

maar er is zoveel keuze

wat is nou het verschil tussen een p4, dualcore, en quadcore

 

bijv hoe moet ik een p4 3ghz vergelijken met een 2x2ghz dualcore etc?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: freak
...
nou kan ik kiezen uit een dualcore of een quadcore

Moet jij je niet eerst de vraag stellen wat je allemaal met je nog te kopen nieuwe PC wilt doen.
Wordt dit 'Huis-Tuin-Keuken' gebruik of ga je b.v. HD foto`s of video`s bewerken.
In het 1e geval voldoet elke Dual Core meer dan voldoende.
In het 2e geval zou ik je een Quad Core ten sterkste aanbevelen.
Een exact advies kan je niemand geven zolang jij het gebruik niet beter specificeert.
Het is aan te bevelen om ook eens te kijken naar een zelf naar eigen keuze samengestelde PC.
Omdat ik HD video bewerk heb ik vorig jaar ook hiervoor gekozen en de componenten bij een van de bekende Internet leveranciers besteld en deze componenten daar voor het geringe bedrag van € 39,= laten assembleren.
Je bent altijd voordeliger uit en je bepaald (of laat door iemand bepalen) welke componenten het best voor jouw doeleinde geschikt zijn.
Als voorbeeld, ik heb vorig najaar de op mij persoonlijk toegesneden onderstaande componenten besteld en laten assembleren en alles met 1 jaar garantie incl. assemblage.
Wellicht zijn de prijzen inmiddels wel weer gedaald maar dan heb je toch wel een indicatie.

Hardware installatie (assemblage) € 39,00
1 Antec Big Tower Nine Hundred ATX No PSU € 87,00
1 Antec Powersupply NeoPower 650W € 99,50
1 Asus P5Q Pro iP45, SATA2 RAID, GLAN, 8CH € 108,00
1 Corsair 2x2GB DDR2 PC8500 CL5.0 DHX Dominator € 97,50
1 Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz FSB1333 Box € 275,00
1 Samsung 250GB SATA300 16MB, HD252HJ € 41,00
1 Samsung DVD-/+/RAM SH-S223F 22x/22x/12x Bulk (zwart) € 22,50
1 Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD3870 512MB 2xDVI/HDCP € 103,00
1 Verzendkosten voor verzending na vooraf betalen (iDEAL) € 13,50

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad een foutieve omschrijving.

Op de componenten zit de gebruikelijke fabrieksgarantie en op de assemblage zit één jaar garantie.

Dus mocht er iets verkeerd of slecht zijn aangesloten dan geldt de assemblagegarantie van één jaar.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dual core is in principe een dubbele CPU op 1 'netwerk' in de chip waar Quad core 2x2 cpu's zijn verdeeld dus over 2 'netwerken' binnen de chip.

 

Het grootste voordeel is dat deze technologie de chips veel efficienter gebruikt. Waardoor er meer uit kan worden gehaald dan bij de oude chips, tegen een lager verbruik.

 

Het verschil met duo en quad is dus dat een quad 2x zoveel CPU kracht/ruimte heeft om data te verwerken.

 

Je zou eens naar wat benchmark testen kunnen kijken met wat je eventueel op het oog hebt. Maar ook bij HD video bewerking is een Dual Core al meer dan voldoende. Quad core is nog steeds een beetje overdreven, imho.

 

Ik heb een Quad en een Duo core 3.0 beide met 4gig DDR3, 1 gig DDR3 vid kaarten en beide draaiend met Vista Ultimate en de Duo scoort beter dan de Quad.

 

Moet er wel bij zeggen dat de Duo een afgestemd PC'tje is welke kant en klaar is gekocht bij 1 van de grotere merken ten overstaan van de Quad welke ik zelf in elkaar heb gebouwd.

 

Wil je echter het meeste uit je PC halen, koop dan een Quad Extreme, dan heb je er ook weer L3 Cache bij.

 

Om gelijk maar over de cache te praten, je kan, in mijn ervaring, meer met een Duo 2.66 met 8mb L2 cache dan met een Duo 3.0 met 4 of 6mb L2 cache.

 

Dus ja, alles hangt af van wat je ermee wilt doen. Ikzelf haal ook nauwelijks het maximale uit mijn PC's. Maar soms is het wel leuk om 3 account tegelijk in te loggen op mijn server via remote desktop (ja dat kan wel - truckje wink ) en op alle drie bijvoorbeeld een zwaar spel te starten om te zien of hij blijft hangen. laugh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Dual core is in principe een dubbele CPU op 1 'netwerk' in de chip waar Quad core 2x2 cpu's zijn verdeeld dus over 2 'netwerken' binnen de chip.


Je hebt het nu over een Intel Quad cpu. Bij AMD is het net even anders :D

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

windows xp en of windows 7 draaid op een dualcore prima.

maar het gaat om de programma`s die je er op wilt zetten.

grote reken programma`s of cad programma`s vergen wel een quad core of zelfs een 8 core

dan nog niet gesproken over de video kaart en het geheugen.

(voor mijn 8 core systeem was de videokaart al 1000 euro)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of dat zo is. Uit veel tests blijkt dat er nauwelijks programma's zijn die efficient gebruik maken van 4 cores. Het is namelijk niet zo dat Windows de CPU load van 1 programma netjes verdeeld over de 4 cores. Dat kan namelijk helemaal niet. Het programma dient dan geschreven te zijn met paralelle threads.

 

In de praktijk zijn dat hoofdzakelijk de duurdere spelletjes.

 

En wat heeft je videokaart hier mee te maken?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige 3D/teken pakketen gebruiken functies van de videokaart om bepaalde dingen sneller uit te rekenen (via de GPU) en/of op het beeld te zetten (versnellen)!

 

Een ATI FireGL is zo'n kaart. Hier een quote van de AMD site:

Citaat:
ATI FireGL™ 3D Workstation Graphics Accelerators

Whether you're an engineer designing mechanical subassemblies or an animator creating eye-popping visual effects, the ATI FireGL™ series of PCI Express workstation graphics accelerators offers complete top-to-bottom solutions with industry leading performance, ground-breaking features, and unprecedented visual fidelity for the most demanding workstation users from entry-level to ultra high-end at prices to match any budget.

De "normale" kaarten kunnen het via een "bios hack" het mogelijk ook (ze maken er geen speciale GPU's voor) alleen de GPU's op de FireGL kaarten zijn extra getest maar daardoor zijn die kaarten wel veel duurder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Ik vraag me af of dat zo is. Uit veel tests blijkt dat er nauwelijks programma's zijn die efficient gebruik maken van 4 cores. Het is namelijk niet zo dat Windows de CPU load van 1 programma netjes verdeeld over de 4 cores. Dat kan namelijk helemaal niet. Het programma dient dan geschreven te zijn met paralelle threads.

In de praktijk zijn dat hoofdzakelijk de duurdere spelletjes.

En wat heeft je videokaart hier mee te maken?


Nooit gehoord van Adobe? Multicore heeft wel degelijk zin hoor. (en veel geheugen) net zoals diverse videorender programma's die meerdere threads gebruiken.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus de vraag blijft wat gaat meneer ermee doen.

 

HD Filmpjes bewerken?

Nieuwste games spelen?

Internetten en emailen?

Boodschappenlijstjes maken?

 

Daar hangt dus de uiteindelijke keuze af of je voor Quad of Dual moet gaan. Je bekijkt je software en of deze voorgenoemde CPUs volledig kan benutten de ja of de nee.

 

Maar ik kan je vrij zeker zeggen dat mettertijd ze meer en meer naar multi core ondersteuning zullen gaan, alle software leveranciers. Alles wordt sneller, glimmender, transparanter, groter, mooier en dus een zwaardere belasting voor je PCtje.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja

moet kunnen streamen naar de xbox, terwijl hij tegelijk ook nog photoshop kan openen, en ook het internet op kan etc

 

hij moet zeker ook nog even mee kunnen

 

dus het lijkt me dan het beste om meteen voor een quad te gaan dan

 

ik heb een beetje rondgekeken, en ik heb bij gevonden de INTEL QUADCORE Q9550

 

heb ook amd gevonden, die me nog net iets goedkoper leek

 

wat is het verschil met amd en intel?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat doe je in/met photoshop voor wat ik hier lees heb je niet meer dan een dualcore nodig. Het verschil tussen een AMD en Intel is weer afhankelijk van het type.

 

Even heel kort door de bocht is een AMD X4 Phenom 2 of 3 net zo snel of iets sneller dan een Intel Quadcore. Een i7 van Intel is sneller maar ook flink wat duurder (zeker het moederbord). Bij AMD kan je ook goedkopere moederborden krijgen. Je kan bij Intel een quad/dualcore vaak niet upgraden door alleen een CPU te kopen (naar een i7 zeker niet) bij AMD wel (Op een AM2+, ook sommige op AM2, kan je zo een AM3 cpu plaatsen). De nieuwe i7 en i5 cpu van Intel gebruiken andere sockets voor de cpu dus ook met die kan je niet even naar een betere CPU upgrade!

 

Er zijn voor en tegenstanders van de beide CPU makers maar op beide kan je goed werken. Stel gewoon een systeem samen van beide en kijken wat je er voor uit wil geven. Ik heb pas een systeem voor me broer op papier in elkaar gezet, die is ontwerper, werkt veel met photoshop heeft nu een AMD X4 (een quadcore dus) Phenom 3 systeem was er ca. 550 euro voor kwijt (alleen een systeem kast en alles wat erin zit) en heeft het gevoel dat ie vliegt wink

 

De vraag is dus wat wil je ervoor kwijt (uitgeven) en wat wil je er uiteindelijk mee doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...