Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Citaat:
KPN komt voorlopig niet met hd-televisie via Digitenne

KPN heeft voorlopig geen concrete plannen om hd-televisie via Digitenne uit te gaan zenden. Om dit mogelijk te maken zou het telecombedrijf moeten overstappen naar mpeg4-compressie, een techniek die onder de dvb-t2-standaard valt.

In toenemende mate zijn hd-televisies op de Nederlandse markt niet alleen uitgerust met een dvb-t-tuner die de huidige mpeg2-streams van Digitenne kan decoderen, maar ook met mpeg4/H.264-streams die volgens de dvb-t2-standaard ook hd-kwaliteit kunnen leveren. KPN-woordvoerder Steve Hufton bevestigt aan Tweakers.net dat KPN voorlopig geen plannen heeft om hd-televisie via dvb-t2 te gaan aanbieden. "Digitenne zal voorlopig geen hd gaan uitzenden. Het is in de markt gezet om tegen een lage prijs toch een compleet programma-aanbod aan te kunnen bieden", aldus de zegsman.

Volgens Hufton zijn er diverse redenen waarom KPN de stap naar hd-tv via Digitenne nog niet maakt. Zo wil de provider zijn klanten - die veelal nog over een decoder beschikken die uitsluitend met mpeg2 kan omgaan - niet gaan dwingen om een nieuwe settop-box te laten kopen. Daarnaast zou de overstap KPN dwingen tot het doen van hoge investeringen. De overstap naar mpeg4-encryptie zou wel als voordeel kunnen hebben dat het programma-aanbod breder wordt, omdat een tv-kanaal minder ruimte vereist.

Op de langere termijn zal er vermoedelijk wel een omslagpunt komen om hd-televisie via Digitenne te gaan verspreiden, zo stelt Hufton. KPN zou de ontwikkelingen rondom de nieuwe dvb-t2-standaard nauwgezet volgen. Daarbij kijkt het telecombedrijf onder andere naar het Verenigd Koninkrijk. In dat land heeft onder andere de BBC al een free to air-zender in de lucht op basis van mpeg4-compressie

Bron: tweakers.net

Geplaatst:

De titel van dit topic is niet helemaal juist.

KPN zal eerst MPEG4 in het ITV platform gaan uitrollen.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:
Origineel bericht van: Neptunus

Is dat zo? Wat is de bron?

Citaat:

"Digitenne zal voorlopig geen hd gaan uitzenden. Het is in de markt gezet om tegen een lage prijs toch een compleet programma-aanbod aan te kunnen bieden", aldus de zegsman.

Onder een compleet pakket vallen ook HD-kanalen, dus waarom zouden ze die niet tegen een scherpe prijs (lees: onder de kabel-TV prijs) kunnen aanbieden?
Citaat:

Daarnaast zou de overstap KPN dwingen tot het doen van hoge investeringen. De overstap naar mpeg4-encryptie zou wel als voordeel kunnen hebben dat het programma-aanbod breder wordt, omdat een tv-kanaal minder ruimte vereist.

Dit heet innoveren en investeren in nieuwe techniek.
Dat hebben ze eerder zelf al gedaan met DVB-T waarom gaan ze hier dan niet mee verder? Vreemde redenering.
Dat mensen wellicht een andere decoder nodig zullen hebben is geen reden. Die mensen zijn eerder al overgestap naar Digitenne en hadden toen ook een decoder nodig die voorheen niet bestond. Met HD krijg je weer zo'n situatie.
Citaat:

Op de langere termijn zal er vermoedelijk wel een omslagpunt komen om hd-televisie via Digitenne te gaan verspreiden, zo stelt Hufton.

En wie bepaalt dit omslagpunt? De consument, wanneer hij geld wil uitgeven aan een nieuwe decoder? Beetje vaag wel.
Naar het buitenland kijken is goed, je kunt van een ander leren. Neem dan echter wel een besluit en stel dit niet uit.
Geplaatst:
Origineel bericht van: Hoppy

Is dat zo? Wat is de bron?

Het ITV forum van KPN waar users en ook KPN zelf zitten.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:

Ik zal nog één keer heel erg mild zijn, maar de volgende keer dat iemand een artikel plaatst zonder te citeren en zonder de de wettelijk verpliche bronvermelding is deze persoon meteen 2 weken niet meer welkom op deze site!

Gast Seven_of_nine
Geplaatst:
Origineel bericht van: Hoppy

Citaat:

"Digitenne zal voorlopig geen hd gaan uitzenden. Het is in de markt gezet om tegen een lage prijs toch een compleet programma-aanbod aan te kunnen bieden", aldus de zegsman.

Onder een compleet pakket vallen ook HD-kanalen, dus waarom zouden ze die niet tegen een scherpe prijs (lees: onder de kabel-TV prijs) kunnen aanbieden?
Citaat:

Daarnaast zou de overstap KPN dwingen tot het doen van hoge investeringen. De overstap naar mpeg4-encryptie zou wel als voordeel kunnen hebben dat het programma-aanbod breder wordt, omdat een tv-kanaal minder ruimte vereist.

Dit heet innoveren en investeren in nieuwe techniek.
Dat hebben ze eerder zelf al gedaan met DVB-T waarom gaan ze hier dan niet mee verder? Vreemde redenering.
Dat mensen wellicht een andere decoder nodig zullen hebben is geen reden. Die mensen zijn eerder al overgestap naar Digitenne en hadden toen ook een decoder nodig die voorheen niet bestond. Met HD krijg je weer zo'n situatie.

Vind ik een beetje een platte beredenering. Ikzelf bijvoorbeeld, heb Digitenne omdat ik zonder fancy mogelijkheden gewoon TV wil kijken. Ik hoef geen kanalen in HD, en zo denk ik velen met mij. Wanneer ik nu toch verplicht ben om mijn prima functionerende (uit 2004 daterende) decoder te vervangen door een nieuw exemplaar, en daar alleen maar HD zenders voor terug krijg, wordt ik daar niet vrolijk van. Verplicht omdat ze waarschijnlijk ruimte voor HD zenders zullen maken door de andere kanalen op MPEG-4 uit te zenden, en daar kan mijn huidige decoder niet mee overweg.
Ik ben er zelfs van overtuigd dat er genoeg mensen zijn die het ook niet waard vinden de decoder te vervangen voor een betere beeldkwaliteit en meer zenders (mochten ze voor een niet-HD mpeg4 uitwerking gaan, waar ik zelf meer op zit te wachten ;)). De doelgroep van Digitenne is gewoon 'n hele andere dan de duo-LNB sattelietkijker!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen