Ga naar inhoud

afstand lnb op BigBigsat en WaveFrontier T90

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi guys,

er word enorm veel hier gesproken zowel over de BigBigsat en de T90.

nu heb ik een pak van jullie foto's ook bekeken bij de voorbeelden en een ding heb ik nu toch wel opgemerkt.

op de BigBigsat staan de lnb's van 19.2 en 23.5 kompleet tegen elkaar. Terwijl ik de indruk heb dat bij de T90 er meer ruimte tussen komt.

Ik heb nu lnb's van het type chessII en de kop zelf is toch zo'n 59.5 mm. dus dacht ik : ik steek op die twee plaatsen een ALPS, maar blijkt nu dat je daar al weer geen super resultaat bij haalt qua signaal sterkte.

Ik denk er ook aan om die nieuwe Inverto Blacks te nemen.

maar die lnb's zijn dus ook 59.5 mm in diameter.

Kan iemand mij die een T90 het verhaal bevestigen dat je met zo'n lnb's effectief niet tegen elkaar geplakt bent en op deze manier dan ook plaats hebt om het perfecte signaal te krijgen?

ps: en nu ik het er toch over heb.

Is er iemand van de streek west-vlaanderen die toevallig wil helpen met het perfect uitlijnen van mijn nieuwe schotel met zo'n satmeter? :-)

ik zou de schotel uiteraard al volledig monteren en met de hand regelen, zodat er niet teveel tijd verloren gaat.

khoor het wel hé LOL

SatMann

Geplaatst:

Hoi Satmann,

Op de foto de uitlijning zoals deze is na behandeld te zijn door een satlook cool. De meest linkse LNB op de foto is 28.2E. Daarna zijn het de 23.5E en 19.2E. Tussen deze twee is nog redelijk wat ruimte zoals je kan zien.

Belangrijker is dat je goed let op waar je begint met je "0"-LNB omdat de LNB's zo groot zijn dat je bij de twee rails die je subreflector vasthouden ze niet kan plaatsen. Bij de Astra 1 heb ik daarom nu een haakse connector moeten plaatsen.

Succes met je project Satmann!

Groet, Dave

post-47831-1318260417,3379_thumb.jpg

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Geplaatst:

Hi Dave,

als ik het goed begrijp zou je mij dus aanraden om de 0 lnb zeker geen 23 of 19 te nemen?

want ik ga nu beginnen met de 28/23/19/13

dus als ik dan die 23 of 19 op 0 zet, zit ik in de puree...is het dat wat jij bedoelt?

de vraag is, hoe doe ik het best dan?

misschien zoals jij de hotbird 13 iop het nulpunt zetten?

verder is jouw foto dus overduidelijk :-)

enkel vraag ik mij nog af of je -indien je de lnb's meer naar het midden zet- dan ook niet minder plaats krijgt tussen de lnb's gezien de kromming van je rail?

ps. zit er in de verpakking ook een muurbeugel?

want ik zou proberen die op de muurbeugel te plaatsen van mijn triax 88 cm, enkel vrees ik dat mijn beugel te laag hangt boven mijn plat dak, want zoals ik het zie is er nog een serieus stuk schotel vanaf de muurbeugel tot beneden, bijna 3/4 van de hoogte komt onder de muurbeugel te hangen...

klopt dit?

khoor het wel, alvast bedankt voor je inspanningen.

SatMann

Geplaatst:

ja zoals ik dacht, jij gebruik ook alps.

dus je hebt dat probleem bijna niet dat ze tegen elkaar zitten.

Ik vraag mij zelfs of afgaande op Dave zijn commentaar dat ik dan niet beter -indien ik een T90 neem- misschien beter af ben om de lnb van hotbird 13 niet compleet tegen de linker gelijder van de rail te zetten waar nu zijn 19 zijn.

om deze manier heb ik wel alle andere 3 lnb's rechts zitten op de schotel...misschien een raar zicht, maar misschien wel de oplossing om niet hetzelfde te krijgen zodat ik niet weg kan met die twee dwarsgelijders.

SatMann

Geplaatst:
Origineel bericht van: SatMann
ja zoals ik dacht, jij gebruik ook alps.
dus je hebt dat probleem bijna niet dat ze tegen elkaar zitten.

Ik vraag mij zelfs of afgaande op Dave zijn commentaar dat ik dan niet beter -indien ik een T90 neem- misschien beter af ben om de lnb van hotbird 13 niet compleet tegen de linker gelijder van de rail te zetten waar nu zijn 19 zijn.
om deze manier heb ik wel alle andere 3 lnb's rechts zitten op de schotel...misschien een raar zicht, maar misschien wel de oplossing om niet hetzelfde te krijgen zodat ik niet weg kan met die twee dwarsgelijders.

SatMann

precies, daarom ga ik nu ook voor een T90, daarom staat deze ook in de Gevraagd topic.

2 x Gigablue UHD Bigsat

42e,28e,23e,19e,13e,1w

Geplaatst:

Hoi Satmann,

Je komt gewoon niet uit met een Inverto Black Ultra met 4 uitgangen als je gedeeltelijk met je LNB over 1 van die 2 rails zit.

Op zich maakt het niet uit want je kan er rekening mee houden als je het weet wink. Hieronder een tabel wat je zou kunnen doen qua opstelling op de rail. De eerste kolom is volgens het sheet van Holles en kom je uit bij 6,4 en da's niet fijn met die Inverto's. De tweede kolom en derde kolom zijn naar mijn mening het meest ideaal.

Astra 2 (28,2E) -10,2 -8,0 -8,3

Astra 3A (23,5E) -4,4 -2,2 -2,5

Astra 1 (19,2E) -0,1 +2,1 +1,8

HotBird (13,0E) +6,4 +8,6 +8,3

Als ik jou was zou ik gewoon is beginnen met de 4 door jou gekozen satellieten. Alle vier hebben ze een lekker sterk signaal en je zal dan in de praktijk gaan zien wat ik bedoel met die rails van de subreflector. Dat je niet op 0 begint is helemaal niet erg namelijk.

Groet, Dave

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Geplaatst:

ps;

ik lees ook her en der dat het beter is de bouten direct te vervangen door Inox bouten.

Blijkbaar zijn het gewoon stalen en die gaan dus roesten na x tijd. Zouden ze dat al veranderd hebben of zijn het nog altijd gewone ijzeren bouten en geen inox?

@ Daveys

heb jij je schotel met de hand kunnen afregelen?

Want ik heb de indruk dat dit ding zich niet laat afregelen als een triaxske :-)

en ik heb dus een wederhelft, en het zal zijn 'smorgen het dak op, alles vervangen en ervoor zorgen dat ik 'savonds weer tv heb..of het is billekoek :-)

en ik heb je cijfers gezien ivm de plaatsing, ik veronderstel dat dit dus de schaalverdeling is van de rail, en dat je inderdaad niet op 0 moet beginnen.

maar als je niet op 0 begint zal de heling en skew dus ook anders moeten zijn.

kga effen kijken of ik die excell ook kan vinden en proberen te begrijpen :-)

ps welke diameter moet de beugel hebben waar de schotel opkomt?

kan jij dat effen voor mij meten?

en is het zo dat de muurbeugel er standaard niet bijzit?

SatMann

Geplaatst:

Ik heb het afstellen altijd met een tv'tje en de DM800 gedaan. Alleen de eerste satelliet is effe zoeken. De rest gaat haast vanzelf

Geplaatst:

Hi davyes,

ik ga zeker een tv'tje erbij zetten, anders is het gewoon niet te doen :-)

ps : de diameter van de buis waar je schotel opstaat, hoeveel is dat? iemand vertelde mij dat dit 6 cm is, is dat zo?

ps2 : heb jij je bouten vervangen in je schotel?

volgens bepaalde mensen is geen enkele bout of vijs in inox met het gevolg dat ze gaan roesten?

thx

SatMann

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen