Dream1975 Geplaatst: 9 september 2009 Geplaatst: 9 september 2009 Ik ben uitermate tevreden over de DM8000, ik heb echter iets waar ik regelmatig tegenaan loop wat erg irritant is. Ik heb 4 tuners in mijn 8000 (2x sat en 2x kabel) en neem heel veel series op. Wat me opvalt is als om 20.29 2 opnames tegelijk starten de box blijft hangen. Hij crasht niet maar opeens reageert enigma niet meer op de afstandsbediening en na een seconde of 5 blijft het beeld hangen en is de DM helemaal dood (dus ook bijvoorbeeld niet te bereiken via het netwerk). Enige optie is om de knop aan de achterkant te gebruiken waarop hij opnieuw opstart. Na het opstarten moet ik als de donder alle timerevents van dat moment uitzetten aangezien hij anders opnieuw gaat hangen (hij probeert de events dan weer gelijktijdig te starten en hetzelfde doet zich dan uiteraard weer voor). Start ik één opname om 20.28 en de volgende om 20.29 dan is er geen probleem. Wat zou het probleem zijn (is een gelijktijdige dubbele start van een opname niet mogelijk?) en is dit niet op te lossen door bijvoorbeeld in enigma in te stellen dat als 2 opnames tegelijk willen starten hij er eerst één doet en vervolgens de 2e? Overigens gebeurt dit hangen ook wel eens als er bijvoorbeeld 3 opnames lopen en ik dan een film wil kijken via de harde schijf (de ene keer geeft dit geen probleem, de volgende keer blijkt het net teveel te zijn en hangt ie weer). Laatst zat ik ook iets te kijken op de harde schijf en startte hij een extra opname waarna de boel ook bleef hangen. Is dit niet te ondervangen in de harde schijf manager oid (zodat hij niet blijft hangen, maar als iets te veel wordt hij dit ondervangt evt met een melding). In principe is het mogelijk tot 7 opnames tegelijk te doen heb ik gelezen, dat aantal haal ik nooit maar soms is minder dus ook al teveel. Ik hoor graag jullie gedachten over dit probleem en of meer mensen er last van hebben of enkel ik.
Gast pieterg Geplaatst: 9 september 2009 Geplaatst: 9 september 2009 probeer eens serieel mee te kijken op het moment dat hij vastloopt, of er een kernel oops optreedt bijvoorbeeld. Verder kan het een voedings probleem zijn, als er opnames starten worden er tuners aangezet. Vooral S2 tuners zijn stroomvreters, maar ik zie dat je geen extra S2 tuners bijgeplaatst hebt. Maakt het nog uit of er C opnames starten of S opnames?
Kabeltje87 Geplaatst: 9 september 2009 Geplaatst: 9 september 2009 Ik heb een 7025 welke ongeveer dezelfde problemen vertoond. Wel niet in die extreme mate die hieboven beschreven worden. Ik heb ermee leren leven. Heb wel uitgevonden dat het ene image meer problemen heeft dan een ander. Het image Oozoon CVS (full of lean naar keuze) heeft naar mijn mening hier het minste problemen mee. Wat ik wel doe is als er twee opnames gelijktijdig zouden moeten starten is deze 1 minuut verschillend laten starten. Als er 3 opnames lopen, laat ik de box gerust en probeer niet ook een opname te bekijken (ik heb ook nog een DM600PVR). Alleen in geval van nood zal ik 4 opnames gelijktijdig programmeren. Dit loopt wel goed maar het is te merken dat de box het er moeilijk mee heeft. Lees: er kunnen hick-ups in de opname voorkomen. Als ik deze richtlijn volg heb ik geen problemen met de box. Het is wel eens voorgekomen dat ik bij 3 opnames (was vergeten dat er 3 liepen) toch een opname ging bekijken. En soms loopt dat goed, maar ook dat de opnames hick-ups gingen vertonen, wat ik dan enkele dagen later kon vaststellen. Een enkele keer is ie ook vastgelopen en een enkele keer is ie spontaan in een reboot gegaan, waarna alle opnames wel verder liepen. (Deze problemen waren wel toen ik nog Gemini draaide) Maar zoals gezegd met het Oozoon CVS image heb ik het minste problemen. Alhoewel hick-ups wel kunnen voorkomen vanaf 4 parallele opnames. Een DM8000 heeft natuurlijk een stekere processor en meer geheugen zodat er mnder van deze problemen zouden moeten voorkomen. Advies: probeer CVS Oozoon eens - eventueel in een multiboot omgeving zodat je gemakkelijk terug kunt gaan naar je origineel image. (zo heb ik ge-experimenteerd). Willy ~~Rytec Team~~ Mutant HD-2400 / OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler) VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS *All Rytec EPG POWERED*
Dream1975 Geplaatst: 9 september 2009 Auteur Geplaatst: 9 september 2009 Citaat: probeer eens serieel mee te kijken op het moment dat hij vastloopt, of er een kernel oops optreedt bijvoorbeeld. Hoe doe ik dit? Ik heb wel een serieele kabel maar met welk tooltje kan ik meekijken? Qua tuners maakt het niet uit. Ik neem het meeste op met de ingebouwde S2 tuners (zodat mijn C tuners vrij zijn voor zappen) maar het gebeurt ook als er 2 s2 tuners bezig zijn en er een c tuner bijspringt om op te nemen. Zal vanavond ook eens testen als er een C en S2 tuner tegelijk aanspringen of hij dan ook crasht (misschien dat de 2 interne S2 tuners toch teveel juice wegtrekken bij gelijktijdig opstarten of bijspringen van een c tuner). Overigens crasht er niets als ik 2 S2 tuners gebruik en ik ook op één van de transponders van de S2 kijk en vervolgens naar C schakel (dan zet hij dus ook een tuner aan, maar doet dus niets met de harde schijf dat trekt hij wel)
henniek Geplaatst: 9 september 2009 Geplaatst: 9 september 2009 Dream1975, Dat vastzitten heb ik ook ervaren bij opname's. Het lijkt erop dat de software vastzit in een loop. Ik merkte dat hij weer uit die loop kwam toen ik DCC_e2 opstarte. Dat lost het probleem niet op natuurlijk. DM 8000 + Dm7000s Funke 99 Cm met 13.0,19.2,23.5,28.2 LNB twins vast en draaibaar met stab HH120
Dream1975 Geplaatst: 9 september 2009 Auteur Geplaatst: 9 september 2009 Origineel bericht van: henniek Dat lost het probleem niet op natuurlijk. Nee, maar kan misschien wel helpen bij de analyse. Hij komt in ieder geval niet vanzelf uit de loop bij mij (mocht dit het zijn). Hij is 's avonds wel eens gecrasht en het beeld bleef hangen en ik heb hem toen expres niet uitgezet, 's morgens gaf hij nog steeds hetzelfde beeldje weer en was er geen leven te bekennen met de AB (dus maar weer 'het' knopje gebruikt).
Gast pieterg Geplaatst: 9 september 2009 Geplaatst: 9 september 2009 Origineel bericht van: Dream1975 Citaat: probeer eens serieel mee te kijken op het moment dat hij vastloopt, of er een kernel oops optreedt bijvoorbeeld. Hoe doe ik dit? Ik heb wel een serieele kabel maar met welk tooltje kan ik meekijken? console moet je eerst aanzettenhttp://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...she#Post1719360 Volgens mij gebruiken windows gebruikers meestal 'hyperterminal' om serieel mee te kijken.
Jakkus Geplaatst: 9 september 2009 Geplaatst: 9 september 2009 Hier hetzelfde probleem op een 7025 Volgens mij zit het in die image van PLI Heb de laatste van PLI geprobeerd waar ik regelmatig het probleem heb. Ik heb ook Newnigma en RonaldD op me box gehad en daar had ik nooit last van het probleem.
Dream1975 Geplaatst: 9 september 2009 Auteur Geplaatst: 9 september 2009 Ik ga vanavond wat testjes doen en serieel uitlezen. Misschien dat we dan de oorzaak kunnen vinden. Dat kan dan mogelijk weer gebruikt worden voor het verbeteren van de images (indien het daar aan ligt en/of als dit mogelijk is ).
Gast pieterg Geplaatst: 9 september 2009 Geplaatst: 9 september 2009 Origineel bericht van: Jakkus Volgens mij zit het in die image van PLI Een probleem zoals de topicstarter omschrijft, kan eigenlijk geen software probleem zijn (behalve als het een driver probleem is uiteraard) Wel kan het zijn dat cpu gebruik op het moment van het starten van de opnames op het wel of niet crashen van invloed kan zijn, maar ik denk dat het cpu gebruik niet zozeer afhangt van welke soort image je draait, maar meer van wat je allemaal als extras hebt draaien, en of er epg ingelezen wordt op dat moment, net een epgsearch wordt gedaan voor de autotimer, enzovoort.
Dream1975 Geplaatst: 9 september 2009 Auteur Geplaatst: 9 september 2009 Hierbij de uitkomsten van enkele testen die ik gedaan heb, alles geen HDTV om belasting zo min mogelijk te houden (en hdd is uit slaapstand): opname start 1x dvb-s2 1x dvb-c, kijken op één vd transponders die ook opgenomen wordt -> Geen probleem opname start 2x dvb-s2 kijken naar dvb-c -> probleem opname start 2x dvb-s2 kijken naar dvb-s2 op transponder welke opgenomen wordt -> geen probleem opname start 2x dvb-s2 kijken op een satelliet transponder die niet bij de opname zit (dus schakelen) -> geen probleem opname start 1x dvb-s2 1x dvb-c kijken op dvb-c (andere transponder dan opgenomen wordt) -> geen probleem opname start 2x dvb-c kijken op dvb-s -> geen probleem opname reeds 1x dvb-s2 1x dvb-s2 lopend, bekijken film vanaf hdd en vervolgens springt er nog een dvb-s2 bij -> geen probleem opname reeds 1x dvb-s2 2x dvb-c lopend, bekijken film vanaf hdd en vervolgens spingt er nog een dvb-s2 bij -> geen probleem opname reeds 1x dvb-s2, bekijken film vanaf hdd en vervolgens sringt er 1x dvb-s2 en 2x dvb-c bij -> probleem opname reeds 1x dvb-s2, vervolgens sringt er 1x dvb-s2 en 2x dvb-c bij (terwijl ik dvb-c zat te kijken) -> probleem opname reeds 1x/kijken dvb-s2, vervolgens spingt er 1x dvb-s2 en 1x dvb-c bij (terwijl ik dvb-s2 zat te kijken) -> probleem opname reeds 1x dvb-s2 opnemen/kijken vervolgens springt er 2x dvb-c bij -> probleem opname start 2x dvb-s2 na opstart (dus beide worden tegelijk aangezet) zonder gebruik te maken van dvb-c -> probleem Nu lijkt het heel erg dat er bij het opstarten van 2 tuners tegelijk (die nog niet gebruikt worden) het probleem er is. Nu was ik gisteren ook een film aan het kijken en kwam er maar één enkele tuner bij (er waren er al 2 bezig) en toen was het probleem er ook. Maar dit moet met een standaard DM8000 zonder extra tuners ook te reproduceren zijn: Neem 2 zenders tegelijk op (van 2 verschillende transponders) en herstart de DM8000 tijdens deze opname zodat hij na het opstarten deze opnames tegelijk wil (her)starten. Als het goed is hangt hij dan ook. Zou iemand dit eens willen proberen (Pieterg als dit werkt zou je het dan ook eens willen proberen om serieel mee te kijken wat er gebeurt, gaat mij niet makkelijk lukken want ik heb wel zo'n kabel maar mijn computer heeft geen seriële aansluiting meer en anders moet ik een andere computer lenen).
Happy2000 Geplaatst: 9 september 2009 Geplaatst: 9 september 2009 Ben hier ook even gaan testen hoe jij het zij, en heb daarna een test gedaan waarbij ik alle 4 tuners heb geprogrammeerd op de zelfde tijd, en kijk dan ook gewoon na een zender die in de timer staat Heb het ook geprobeerd met alleen hd zenders en gemixt sd / hd. De dreambox reageert heel gewoon hier,loopt niet vast en enigma reageert gewoon hier. Heb er 2x sat en 2x dvb-c in zitten en draai met OoZoon VU+ Ultimo 4K - DVB-C FBC - DVB-S FBC Tuners - VTI Image. Dreambox 8000HD PVR - 2x DVB-C 2x DVB-S Tuners - OpenATV, Image.Multi Focus Dish E85, 28,2E - 23,5E - 19,2E - 13E - 9E
Gast pieterg Geplaatst: 9 september 2009 Geplaatst: 9 september 2009 hij is vanavond nog ff druk met een aantal opnames (die ik niet wil verprutsen), zal het daarna ff proberen. Maar volgens mij heeft die van mij er geen last van. Hoewel ik nooit (bewust) meerdere opnames exact tegelijk laat starten, ik heb hier wel gewoon 1 extra s2 tuner geplaatst (plus een C als 4e), terwijl dat bij de meeste mensen niet goed gaat vanwege te veel stroomgebruik. Dus volgens mij heb ik eentje met een extreem goede voeding.
Gast pieterg Geplaatst: 10 september 2009 Geplaatst: 10 september 2009 even geprobeerd met 4 opnames, 1 op elke tuner, en dan een reboot. Dan loopt hij inderdaad compleet vast.
spongebob Geplaatst: 10 september 2009 Geplaatst: 10 september 2009 ik heb een early 7025 en bij gelijktijdig opstartende opnamens durft ie ook wel eens vast te lopen. Zeker als het gaat over 2 verschillende transponders waardoor dus 2 tuners worden aangesproken. Als het gaat over 2 zenders op 1 transponders gaat het nét goed, want dan zie je het beeld (op een andere zender op de andere transponder) enkele keren héél even bevriezen en reageert ie pas seconden later op een AB-commando. Heb hier ook al mee leren leven, door gelijktijdige timers telkens een minuut te laten verschillen. (20:29 en 20:30). Dan gaat het allemaal prima. Misschien moet er maar een scriptje worden geschreven waardoor de dreambox duidelijk moet worden gemaakt dat dit "gelijktijdig" nu ook wel niet tot op de seconde hoeft en dat dit wel netjes na elkaar mag worden opgestart waardoor hij niet in de problemen komt. Nu lijkt het er gewoon op dat ie veels te veel hooi op z'n vork neemt en alles in 1 moment wil regelen. Had gehoopt dat de 'snellere processor' van de DM8000 dit wel zou aankunnen (in vergelijking met de DM7025), maar vermoedelijk had de processorcapaciteit toch nog wat hoger gemogen... Ik wacht nu al zo lang op mijn DM8000, misschien moet ik nog maar even wachten op de volgende echte revisie van het apparaat. dreambox 8000 2TB | 4x dvbS2 | image LT6 v5 | LG SL9000 LED47 visiosatG4 | 4x Spaun 411 4/1 | quadALPS | 13-19-23-28 TV Vlaanderen | Canal Digitaal | Sky UK | Telesat | CanalSat
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen