Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Citaat:

Term ‘LED TV’ is misleidend

Een tv die gebruik maakt van LED’s maakt nog geen LED TV - en daarom moet Samsung in Groot Brittannië stoppen met het adverteren op deze term.

De Advertising Standards Authority heeft bepaald dat Samsung de consument misleidt met de term LED TV. Samsung maakt gebruik van deze term in haar advertenties alsof het gaat om een compleet nieuw soort televisies, hoewel het niet meer zijn dan lcd tv’s met een ander soort backlight.
Met name omdat de advertentie de indruk wekt dat de tv schermen volledig zijn opgebouwd uit LED’s - zoals sommige grootbeeld outdoor-schermen - schoot de ASA in het verkeerde keelgat.

De advertenties moeten aangepast worden, zodat de ‘verwarring’ niet meer kan ontstaan. Samsung heeft al laten weten nog steeds de term ‘LED TV’ te blijven voeren, maar zal hierbij uitleggen dat deze tv’s LED backlighting toepast. Omdat de ASA een nationaal orgaan is zal Samsung de advertenties in andere landen niet aanpassen.

LG, Philips en andere merken hebben eerder al geklaagd op de “misleiding” van de consument. De term ‘LED LCD TV’ wordt onder ander genoemd - iets wat bijvoorbeeld Sharp subtiel in haar logo’s heeft verwerkt.

Of het aan de reclame-campagne ligt of niet, het is wel duidelijk dat Samsung een zeer groot marktaandeel heeft opgebouwd voor “LCD televisies met een LED backlight”.

Bron: AVblog.nl
Auteur: Johan de Groot
Datum: 8 sept 2009

Naar mij idee zou de reclame voor dit soort LED TV's ook in Nederland moeten stoppen. De verwarring is namelijk evengroot als in de UK.

Dat wil niet zeggen dat Samsung slechte TV's maakt, helemaal niet. Maar ze moeten wel eerlijk blijven. Een LCD TV met LED's backlight blijft immers een LCD-TV.

Geplaatst:

Een goede zaak om de fabrikanten te dwingen de juiste benamingen te gebruiken.

Overigens, is de term LCD overigens niet ook misleidend, daar het bij de hedendaagse schermen eigenlijk om TFT gaat?

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Geplaatst:

Nee, de lcd techniek werkt namelijk met TFT techniek, Thin Film Transistor.

Hierbij worden de vloeibare kristallen aangestuurd door micro kleine transistortjes...

Het is gewoon LCD met TFT.. smile

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Geplaatst:

Term ‘LED TV’ is misleidend

Is enkel misleidend omdat je edge led hebt en full backlight

led. Het laatste heeft alle voordelen. De samsungs zijn enkel edge led....

Geplaatst:
Origineel bericht van: HDvideo
samsung heeft ook full led's !

Welke dan? (type/model?)

Als ik op de website van Samsung kijk staan daar LED TV's en LCD TV's. De LED TV's beginnen met de model nummers UExxxxxx.
Dit zijn echter gewoon LCD's met LED backlights.

Het kan best zijn dat Samsung full LED TV's maakt maar dan nog is de term LED TV's bij het gebruik van LCD TV's misleidend.

De link mag ik niet plaatsen maar ga gewoon naar de Samsung site en kies als product TV's.
Geplaatst:

Ik ben het eens dat het misleiding is en dat is niks nieuws. Fabrikanten zijn ware meesters in het misleiden van potentiele kopers.

Mooie voorbeelden

U weet wel de Philips VCR "met het beste systeem"

Dat klopte wel maar ze vergaten erbij te zeggen

"EN HET SLECHTSTE BEELD " dat was nl ook waar.

Ook leuk "MP3 compressie" en de suggestie wekken dat het om compressie gaat, het gaat in werkelijkheid om

REDUCTIE EN COMPRESSIE, en reductie geeft kwaliteits verlies compressie niet. MPX dus wel :-)

De wereld zit vol met deze streken en ze lijken niet verboden in nederland, dus.....

Edmund

Geplaatst:

die contrast wordt met de active led gehaald . dan staat achter een zwart gebied ook de leds niet meer aan. daarom konden plasma beter met zwart overweg, en wie zei dat de philipsvcr het slechtste beeld had , dan bedoel je toch niet het v-2000

• Moderator
Geplaatst:

Off topic: V-2000 had het beste beeld (dynamic tracking), alleen de plastic tandwieltjes in die dingen hielden het maar gemiddeld 4 uur uit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Zo zie je maar waartoe een professionele misleiding met een team juristen toe kan leiden.

De Philips VCS had het slechtste beeld van alle systemen maar een heel goed tracking systeem waarvoor ze reclame maakte en de indruk wekte dat ook het beeld goed was.

Ik heb menig verkoper het schaamrood op de kaken gebracht door ze een testbeeld op te laten nemen.

DE philips viel heel hard door de mand en de verkopers wisten niet hoe ze het hadden.

Ja ik heb het dus niet over de streeplooshied bij stilstaand beeld maar over bewegende beelden :-)

Edmund

Geplaatst:
Origineel bericht van: Edmund
Ik ben het eens dat het misleiding is en dat is niks nieuws. Fabrikanten zijn ware meesters in het misleiden van potentiele kopers.
Mooie voorbeelden
U weet wel de Philips VCR "met het beste systeem"
Dat klopte wel maar ze vergaten erbij te zeggen
"EN HET SLECHTSTE BEELD " dat was nl ook waar.

Ook leuk "MP3 compressie" en de suggestie wekken dat het om compressie gaat, het gaat in werkelijkheid om
REDUCTIE EN COMPRESSIE, en reductie geeft kwaliteits verlies compressie niet. MPX dus wel :-)

De wereld zit vol met deze streken en ze lijken niet verboden in nederland, dus.....

Edmund

Vroeger kwamen de reclamemakers er nog wel eens goed mee weg door misleidende reclame te maken. Tegenwoordig gaat het steeds moeilijker. De reden? Er wordt gelukkig steeds meer echte informatie via internet verstrekt.
Hoewel ik zelf wel weet dat de kreet LED-TV onterecht gebruikt wordt weet niet iedereen dat. Door via internet aandacht aan dit soort misleiding te besteden zal het toch bij de consument gaan doordringen.

Ik verwacht dat ook in Nederland er meer rechtzaken gevoerd zullen gaan worden zodat dit soort reclame verboden wordt. Het hoeft niet altijd een rechtzaak te worden. Genoeg (negatieve) publiciteit doet ook al zijn werk.
Persoonlijk vind ik het een blunder van Samsung door zo met zijn klanten om te gaan. Samsung maakt best goede TV's en heeft geen misleidende reclame nodig. Gewoon eerlijk blijven, dat loont.
Geplaatst:
Origineel bericht van: Fatfreddy
Is niet heel veel reclame misleidend ? Ik vraag mij wel eens af hoe het mogelijk is dat Tell Sell nog steeds bestaat. Er zijn blijkbaar hele volksstammen die die rommel blijven kopen.

Het gaat (zoals altijd) om geld. Wie veel geld heeft kan alles kopen. Dus ook TV zendtijd.

Veel reclame is dan misschien niet volledig of vaag. ("dit wasmiddel wast nog schoner en witter..."). Maar het bewust misleiden door verkeerde termen te gebruiken is wel iets anders.
Een LED TV is niet hetzelfde als een LCD-TV met LED backlight.

Een auto met benzinemotor verkopen als een dieselmotor doe je toch ook niet?
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Ik snap die ophef niet om dit led verhaal. Als je een beetje over tv's leest, weet je wel wat een led tv is. Als je niets over tv's leest, wil je waarschijnlijk ook geen led.

En, is dit dan echt de eerste keer dat de marketing afdeling kreten verzint die nergens op slaan? Volgens mij doen ze niet anders, dat is hun taak, dingen mooier voorstellen dan ze zijn.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen