bramj Geplaatst: 12 september 2009 Geplaatst: 12 september 2009 Hoi, Iemand een idee hoe ik mijn DM8000 sneller de NFS-share kan laten mounten, ik zie in de log dat ie door 4 Timeouts heen moet. De mount werkt wel. alleen een herstart koost wat tijd :-( DM8000 is client stukkie log <knip> mount: nfsmount failednfs warning: mount version newer than kernel : Bad file descriptor portmap: server localhost not responding, timed out RPC: failed to contact portmap (errno -5). portmap: server localhost not responding, timed out RPC: failed to contact portmap (errno -5). lockd_up: makesock failed, error=-5 portmap: server localhost not responding, timed out RPC: failed to contact portmap (errno -5). RPC: sendmsg returned error 124 nfs: RPC call returned error 124 lockd_down: no lockd running. mount: Mounting 192.168.001.50:/Volumes/DreamDown/Dreambox-share on /media/hdd/ failed: Address family not supported by protocol run-parts: /etc/network/if-up.d/02netmount exited with return code 1: Success nfs warning: mount version older than kernel </knip>
dAF2000 Geplaatst: 12 september 2009 Geplaatst: 12 september 2009 Ik ken de 8000 niet zo goed... maar kun je in de mount de optie "nolock" meegeven? Dat zou 't wel 'ns kunnen oplossen.
bramj Geplaatst: 12 september 2009 Auteur Geplaatst: 12 september 2009 Gevonden, Portmap draait niet, Portmap wordt geinstalleerd als je NFS-server download alleen jammer dat de portmap gestart wordt na het in lezen van fstab. dat schiet niet op :-) ik gebruik nu de mountmanager dat gaat ook. die heeft trouwens de portmap niet nodig , die mount wel snel zonder timeouts.. Bram
Gast pieterg Geplaatst: 12 september 2009 Geplaatst: 12 september 2009 portmap moet draaien op de server, niet op de client.
bramj Geplaatst: 12 september 2009 Auteur Geplaatst: 12 september 2009 Dacht ik ook De Macmini is NFS-server de dm8000 client dan vraag ik me af welke portmap hier bedoelt wordt "portmap: server localhost not responding" portmap op macmini of DM8000 Bram
Tonskidutch Geplaatst: 13 september 2009 Geplaatst: 13 september 2009 hier de mapage vooral daar waar er verschillende versies gebruikt worden server<>client moet je de versie in je mountregel meenemen dan geeft de server geen RPC error ciao RPC: failed to contact portmap (errno -5). RPC: sendmsg returned error 124 nfs: RPC call returned error 124 m.a.w. de verschillende versies praten langs elkaar heen normaal zou een gelijke versie kunnen antwoorden de server weet echter niet wie wilt mounten dus vraagt zaken aan de dream die de dream niet kan beantwoorden Our Darkness Anne Clark
bramj Geplaatst: 13 september 2009 Auteur Geplaatst: 13 september 2009 Denk dat het een bugje je is, zo gauw ik de volgende optie mee geef in de fstab : nolock,rw,rsize=8192,wsize=8192,tcp,soft gaat het mis ": Bad file descriptor" geen enkele optie wordt meegenomen dus de nolock ook niet dat veroorzaakt weer de timeouts laat ik de soft weg dan gaat het mounten probleemloos geen timeouts.Het lijkt er op dat hij zich verslikt in de soft, het zelfde gebeurt ook bij hard kan de soft / hard optie niet in fstab..? Groet Bram
Tonskidutch Geplaatst: 13 september 2009 Geplaatst: 13 september 2009 fstab de nieuwe NFSversies onderhandelen zelf met de client, dus soft of hard (volgens manpage) wordt dan tijdens booten van de dreambox een timeout of I/O error issue en kan a)het booten heel lang laten duren b)het zelfstandig onderhandelen belemmeren en ook de rw is in automount procedure niet nodig, daar de server zelf de rechten kent. dus hoe minder options des te beter als je per automount wel succes hebt, maak dan eens een telnet output van het commando "mount" vaak zie je dan welke options de server zelf geaccepteert heeft ciao Our Darkness Anne Clark
bramj Geplaatst: 13 september 2009 Auteur Geplaatst: 13 september 2009 Dank, maar het blijft raar dat hij zich verslikt in de soft/hard option.. Bram
Erik Slagter Geplaatst: 15 september 2009 Geplaatst: 15 september 2009 Origineel bericht van: bramj nfs warning: mount version newer than kernel Deze melding is normaal bij dreamboxen, omdat men zo'n ontzettend oude kernel gebruikt (een jaar of vijf/zes oud...) Een groot deel van de "opties" bij NFS worden door de server verwerkt. Dat betekent dat de syntax en semantiek ervan worden bepaald door de server (in dit geval jouw NAS en niet de dreambox). Het kan dus zijn dat jouw NAS bepaalde opties niet ondersteunt en daardoor weigert te laten mounten. De "hard" en "soft" opties zijn op zich wel lokale opties, maar ik vermoed dat altijd de hele optiestring naar de server gestuurd wordt. Met dreamboxen moet je altijd zowiezo "nolock" doen, anders kun je een eeuwigheid wachten. DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
bramj Geplaatst: 16 september 2009 Auteur Geplaatst: 16 september 2009 Hoi Erik, Als ik het mount commando gebruik via de command line wordt de optie soft en hard wel geslikt, het gaat mis met de optie soft / hard als deze in fstab staat. Het gaat dus mis bij het verwerken van de fstab regel waarin soft of hard staat. er wordt dan geen enkele optie gebruikt , dus ook niet de nolock, en die nolock is nodig om timeout te voorkomen Groet Bram
Gast MiLo Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Je zou de nfs optie "bg" kunnen proberen, dan hangt het opstarten niet als de server niet thuis is. Mits onze ouwe kernel dat ondersteunt natuurlijk. Mounten vanuit de Enigma2 mount manager is eigenlijk net zo handig, waarom zou je persé fstab willen gebruiken?
bramj Geplaatst: 16 september 2009 Auteur Geplaatst: 16 september 2009 Origineel bericht van: MiLo Mounten vanuit de Enigma2 mount manager is eigenlijk net zo handig, waarom zou je persé fstab willen gebruiken? Hoi Milo, Omdat er vorig jaar tijdens het Beta-testen geen mount manager was :-) en ik wil begrijpen hoe het 1 en andere in elkaar steekt onder de motorkap. Groet Bram
Erik Slagter Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Origineel bericht van: bramj Hoi Erik, Als ik het mount commando gebruik via de command line wordt de optie soft en hard wel geslikt, het gaat mis met de optie soft / hard als deze in fstab staat. Het gaat dus mis bij het verwerken van de fstab regel waarin soft of hard staat. er wordt dan geen enkele optie gebruikt , dus ook niet de nolock, en die nolock is nodig om timeout te voorkomen Dat is wel apart. Ik doe namelijk precies hetzelfde (zowel nolock als soft als opties), maar dan naar een linux server, vanaf zowel een dm7000 en een dm800. Dus of het ligt op de een of andere manier toch aan je NAS of je maakt een tiepfout ofzo? Kun je de regel in je fstab eens copy'en en pasten? DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
Erik Slagter Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Origineel bericht van: MiLo Mounten vanuit de Enigma2 mount manager is eigenlijk net zo handig, waarom zou je persé fstab willen gebruiken? Het is mij nog nooit gelukt met de "mount manager". Ik moet zeggen dat het alweer een tijdje geleden is dat ik het heb geprobeerd, maar ik kreeg èn altijd groene schermen èn ik kan geen slash invoeren in de naam van de share en aangezien dat /export is op mijn server, wordt het lastig... Het lijkt erop dat degene die de mount manager geschreven heeft geen linux/unix server als NFS server heeft. DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen