Digipaps Geplaatst: 14 september 2009 Geplaatst: 14 september 2009 Wellicht een domme vraag maar ik stel hem toch even voor de zekerheid. Een kennis van mij heeft hier een huis gehuurd met een schotelinstallatie gericht op de Engels SKY sateliet. Kan ik gewoon deze LNB gebruiken en de schotel richten op Astra? of is hiervoor een andere LNB nodig? graag jullie reacties... digipaps "I'm not a complete idiot, some parts are missing"
Digipaps Geplaatst: 14 september 2009 Auteur Geplaatst: 14 september 2009 Dat vermoeden had ik al, maar er wordt op verschillende fora's gesproken over een z.g. SKY LNB, dus dacht ik wellicht toch een verschil.. Thanks, digipaps "I'm not a complete idiot, some parts are missing"
mifi Geplaatst: 14 september 2009 Geplaatst: 14 september 2009 Origineel bericht van: Paullo Ja, een LNB is een LNB. Maar de feedhorn niet. Hoe was het ook alweer?... Misschien heb ik alleen de klok horen luiden, maar ik meen me te herinneren dat de feedhorn van de LNB die door Sky wordt geleverd niet hetzelfde is als die op een universele LNB. Ik kan me herinneren dat ik er eens een plaatje van gezien heb. Geen idee of dit vandaag nog steeds het geval is. Zolang je hem combineerd met de bijbehorende schotel kan je hem prima op een andere satelliet richten. Wat niet wegneemt dat je met een normale universele LNB prima de SKY kanalen kunt ontvangen... m ---- Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!
Alex1970 Geplaatst: 14 september 2009 Geplaatst: 14 september 2009 OK, volgt even een lesje hoe een LNB werkt. Satellieten in de Ku-band zenden uit tussen 10.7 GHz en 12.75 GHz (=10700 MHz - 127500 MHz). Omdat deze hoge frequenties teveel verliezen zouden geven over een coax-kabel worden ze naar beneden geconverteerd door de LNB, wat zoveel betekend als Low Noise Blockconverter. Satellietontvangers ontvangen signalen van 950 MHz tot ongeveer 2150 MHz. Een LNB heeft een zg. LOF welke je van de ontvangen frequentie af moet trekken om op de frequentie uit te komen die de satellietontvanger kan ontvangen. Een LOF van 9,75 GHz converteert dus 10,7-11,9 GHz naar 950-2150 MHz, een LOF van 10,6 converteert dan weer 11,55-12,75 naar 950-2150MHz. Vroegah had je voor elke band een andere LNB, en dan liep het ontvangstbereik soms nog maar tot 1450 MHz of 1750 MHz. Je bepaalde dus van te voren welke satelliet je wilde ontvangen en kocht daarvoor de bijbehorende LNB. Voor bijv. de Astra 1A kocht je een LNB met een LOF van 10 GHz waarmee je 10.95-11.7 GHz kon ontvangen. Ook de Astra 1B en de 1C kon je ermee ontvangen en toen kwam de Astra 1D welke uitzond tussen 10,7-10,95 GHz en kon je dus een nieuwe LNB kopen (met een LOF van 9,75 GHz). Voor een DBS-satelliet had je weer een andere LNB nodig en er waren zelfs LNB's die alleen voor 12,5-12,75 GHz geschikt waren, deze werden ook wel Telecom-LNB's genoemd omdat ze vn. gekocht en gebruikt werden om naar de Telecom-satellieten te kijken die op die band de franse TV uitzond. (Nu worden deze franse zenders nog steeds analoog uitgezonden op dezelfde frequenties via de Atlantic Bird 3. Door de enorme expansie van het aantal kanalen die de satellieten uitzenden voldeed dat niet en werd een zg. Universele-LNB bedacht. Deze heeft de beide LOF's en als er een 22kHz signaal op de coax wordt gezet door de ontvanger schakelt de LNB om van lage naar hoge band. Aangezien Astra 2 uitzend tussen 10.7-12.7 GHz zal die door jouw genaamde "SKY-LNB" gewoon een universele LNB zijn en ja, daar kan je dus ook alle andere Ku-band satellieten mee ontvangen, mits je de schotel opnieuw uitricht en de desbetrefende satelliet ook te ontvangen is in jouw regio uiteraard. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Digipaps Geplaatst: 14 september 2009 Auteur Geplaatst: 14 september 2009 Nou, die les was gratis en heel leerzaam, bedankt hiervoor Gewoon de bestaande LNB gebruiken dus.. digipaps "I'm not a complete idiot, some parts are missing"
alx Geplaatst: 14 september 2009 Geplaatst: 14 september 2009 Toen we nog op Thor richten, moest dat met een "rechtscirculerende" lnb. Vraag me niet wat dat was! Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
mifi Geplaatst: 15 september 2009 Geplaatst: 15 september 2009 Origineel bericht van: Lexzie OK, volgt even een lesje hoe een LNB werkt. Prima. Maar hoe zit het nou met die feedhorn? Heeft Sky ooit LNB's laten maken met een afwijkende feedhorn (ovaal in plaats van rond) of niet? m ---- Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!
mifi Geplaatst: 15 september 2009 Geplaatst: 15 september 2009 Ik heb even gezocht waar ik de klok had horen luiden. Dat was hier: http://www.satcure.co.uk/tech/lnb.htm#oval en dit was de tekst: "Here's another comparison. The SX1019 on the left has circular scalar rings inside the feedhorn. It is designed to be used with a nearly circular dish. The SX1019/S on the right is designed specifically for a Sky minidish which is wider than its height. This type of LNB can also be used with a Raven dish of a similar shape to the Sky minidish. Both LNBs are made by Philips. The one on the right, however, is branded "Skyware"." vertaling: Hier is een andere vergelijking. De SX1019 links (op de afbeelding) heeft circulaire ringen in de feedhorn. Hij is ontworpen voor circelvormige schotels. De SX1019/S rechts is specifiek ontworpen voor de Sky minidish die breder is dan hoog. Dit type LNB kan ook worden gebruikt met een Raven schotel of een schotel zoals de minidish. Beide LNB's worden gemaakt door Philips. De rechtse wordt aangeduid als 'Skyware'. m ---- Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!
Alex1970 Geplaatst: 15 september 2009 Geplaatst: 15 september 2009 Origineel bericht van: alx Toen we nog op Thor richten, moest dat met een "rechtscirculerende" lnb. Vraag me niet wat dat was! Klopt! De Thor 1 was eerst in gebruik als Marco Polo op 30°W t.b.v. DBS-uitzendingen voor Groot Brittanië maar na de flop van BSB is de satelliet verkocht aan Telenor en naar 0,8°W verhuisd. Deze satelliet en ook de overige toenmalige DBS-Satellieten gebruikten Circulaire polarisatie (dus links- of rechtsdraaiend i.p.v. Horizontaal of Vertikaal): Op 19°W de Duitse TV-SAT 1 & 2, de Olympus (ESA) en de Franse TDF 1 & 2 en op 5°O de Scandinavische Tele-X. Ik ging in mijn verhaal uit van de nu al jaren in gebruik zijnde lineaire polarisatie, circulair komt (in Europa) alleen nog voor op de C-band op sommige satellieten. Ook ging ik uit van een LNBF, dit is een compleet geheel van feedhorn, polariser en LNB in één behuizing wat (op Ku-band) ook al jaren standaard is. Dat verhaal wat nifi gevonden hebt over de scalar rings heeft te maken voor welke schotel een LNB(F) bedoeld is: Ronde scalar rings (links op de foto) zijn voor gebruik op een "normale" schotel, en de ovale scalar rings zijn voor bij gebruik van een speciale ovale schotel die Sky minidish wordt genoemd: De schotel wordt blijkbaar zo genoemd omdat-ie in Engeland verkocht wordt om Sky (enz.) mee te ontvangen, maar zal net zo goed (of gezien zijn afmeting net zo slecht) werken op andere Ku-band-satellieten. Ik ga er ook vanuit dat Digipaps met de "Engelse SKY satelliet" de Eurobird 1 & Astra 2A/2B/2D op 28.2°O bedoeld welke niet allemaal te ontvangen zijn in Zuid Spanje, dus benieuwd hoe groot de schotel is en welke zenders er nu mee te ontvangen zijn (de Astra 2D zowieso niet). Zeker als Digipaps het geheel van schotel en LNB welke werkten op de Astra 2-positie gebruikt voor Astra 1 moet het gegarandeerd werken. Ben benieuwd naar de resultaten gezien de lokatie... Overigens: Origineel bericht van: Digipaps Wellicht een domme vraag ... Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden (komen hier gelukkig weinig voor ) Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Alex1970 Geplaatst: 22 januari 2010 Geplaatst: 22 januari 2010 Nog wat kunnen ontvangen met de "SKY-dish" in Zuid-Spanje? Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
JosFop4Sat Geplaatst: 10 april 2010 Geplaatst: 10 april 2010 Ik heb deze horizontaal ovale schotel veel in Engeland gezien en vroeg me af of deze ook in Nederland te koop is en zo ja, is deze ook bruikbaar voor de Astra satellieten? You can never solve a problem on the level on which it was createdGroeten, JosVU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3
satencom Geplaatst: 10 april 2010 Geplaatst: 10 april 2010 dit is een ovale Raven-schotelantenne met gaatjes) Er is een aparte DUO LNB voor de ovale Raven-schotelantenne en is hier gewoon te koop Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
JosFop4Sat Geplaatst: 11 april 2010 Geplaatst: 11 april 2010 Bedankt, dan kom ik inderdaad bij de ovale Raven schotel uit op de shopper, maar zoek ik dan hiermee, dan kom ik alleen op de UK site van Raven uit. Blijkbaar zijn die schoteltjes, die m.i. zeer geschikt zijn voor op een balkon of op een caravan, niet zo populair in Nederland. You can never solve a problem on the level on which it was createdGroeten, JosVU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3
columbo Geplaatst: 11 april 2010 Geplaatst: 11 april 2010 Blijkbaar zijn die schoteltjes, die m.i. zeer geschikt zijn voor op een balkon of op een caravan, niet zo populair in Nederland. ] Vind je het gek,die dingen zijn al veroest voor ze gemonteerd zijn als het ware,over de kwaliteit nog maar te zwijgen
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen