Gast gastje13 Geplaatst: 14 september 2009 Geplaatst: 14 september 2009 Ik heb pas een buizenversterkertje gebouwd en het geluid is een enorme teleurstelling Het gaat om dit verstertje: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=358&products_id=4099 Geluid? simpel, klinkt enorm blikkerig i.v.g. een normale surround receiver op dezelfde speaker op alle bronnen. Op de scoop met 8ohm weerstand is de frequentie resposse vlak, maar met een luidspreker ertussen krijg ik een enorme boost van de midden frequenties. Precies waar de impendantie boven de 8 ohm uitkomt van mijn luidspreker, die tonen versterkt hij extra. Bijvoorbeeld Tussen de 500hz en de 3000khz waar mijn speaker oploopt tot 16 Ohm. Of op 91 hz waar de speaker ook 16 ohm is. Zelfs het kleine piekje rond 500hz in de grafiek is op de scoop al waarneembaar. Hij volt dus tot in de detail precies het impendantieverloop. Ik ben met meerdere mensen al in discussie geweest maar kom er maar niet uit. De één zegt, dit hebben alle buizenversterkers (buizen klinken toch warm en niet blikkerig?) vanwege de dempingsfactor, de andere spreekt over een bouwfout(me al mottig gezoekt maar geen fouten gevonden die dit veroorzaken), de ander over een slechte uitgangstransformator. Iemand hier toevallig eenzelfde probleem gehad? of toch nog een idee na een bouwfout? De tegenkppeling werkt, als ik deze loshaal gaat de versterkingsfactor ietsjes omhoog. Deze speaker gebruik ik: http://stereo.de/index.php?id=399
Gast gastje13 Geplaatst: 15 september 2009 Geplaatst: 15 september 2009 Bedankt voor je reactie! Kunnen slechte buizen dit veroorzeken? (te hoge uitgangsimpendantie?) Shuguang(inderdaad china, deze zijn nos) zit ook o.a. op yarland versterkers die altijd goede reviews krijgen . . . Als ik buizen vervang, is JJ dan een goed merk?
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 15 september 2009 Geplaatst: 15 september 2009 Citaat: Kunnen slechte buizen dit veroorzeken? (te hoge uitgangsimpendantie?) Nee
Gast gastje13 Geplaatst: 15 september 2009 Geplaatst: 15 september 2009 oké Weet je misschien waaraan het mogelijk wel kan liggen?
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Tja, dat is niet te beantwoorden. De luidprekers komen er in de test niet zo goed uit. Ze zijn niet uitzonderlijk gevoelig, iets wat voor een buizenversterker met 6V6 wel belangrijk is. De luidprekers moeten het met een paar luttele Watt´s doen. Een single 6V6 levert 4,5 Watt. Onvervormd en in de praktijk zijn dat er hoogstens 3 Watt. Met de impedantie heeft dat niet veel te maken. Plaats hier eens het schema en een foto van de uitgangstransformator. Ook de gegevens van de uitgangstrafo intereseren mij. De luidspreker is 8 ohm. Wat is de uitgangsimpedantie van deze versterker?. Als dit met 4-8 ohm is aangegeven is er waarschijnlijk nog minder vermogen beschikbaar. Bij het uitschakelen van de tegenkoppeling gaat de versterking altijd wat omhoog, dat is normaal.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Ik heb net nog even nageken over welke versterker het precies gaat. Het is dus een push-pull: Citaat: 12W×2 /(ULTRALINEAR) CLASS AB P-P 12 watt? Dat is wel echt aan de grens. Het buisje heeft namelijk een anodedissipatie van 12 watt. Het werkelijke vermogen is dan rond de 10 watt in klasse AB. Ik dacht eerst dat het om een enkele eindbuis ging. Als de luidspreker aansluiting op de uitgangstransformator met 4-16 ohm op dezelfde aftakking aangegeven staat, dan klopt het uitgangsvermogen nooit zoals het aangegeven staat. Ik zal dat uitleggen. Maar als je het schema kan plaatsen hier, dan kan ik me er even mee bezig houden. Heb net even naar de foto van het bouwpakket gekeken. De uitgangstransformators maken zo optisch geen indruk op mij. En voor €uro 245,00 kun je niet echt veel verwachten.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 De 6V6 is de amerikaanse versie van de EL3, EL41. Deze lamp stond vroeger in de jaren 50-60 niet echt bekend als een erg goede eindpenthode. Ik heb er hier enkele van Philips liggen, nieuw. Het geluid heeft mij nooit echt gefascineerd. De buizen bepalen niet de impedantie van de versterker. Dit is uitsluitend de uitgangstransformator die dat bepaald.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Citaat: De één zegt, dit hebben alle buizenversterkers (buizen klinken toch warm en niet blikkerig?) vanwege de dempingsfactor, de andere spreekt over een bouwfout(me al mottig gezoekt maar geen fouten gevonden die dit veroorzaken), de ander over een slechte uitgangstransformator Hier zul je denk ik moeten gaan zoeken. Van Chinese makelij heb ik geen hoge dunk, radio-lampen uit China hebben doorgaans een zeer goede kwaliteit. De klank van verschillende buizen fabrikanten is bijzonder subjektief. Ik geef geen oordeel om de scharen van kommentaar niet te hoeven verdedigen.
Gast gastje13 Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Bedankt voor je uitgebreidde uitleg! De uitgangstrafo's zijn 8 ohm, de 4ohm op de datasheet is in het echt niet aanwezig . . . . . Het schema*: http://img17.imageshack.us/img17/457/vt866n9p6p6p220v.jpg De trafo: http://img195.imageshack.us/img195/8485/el84ppoutput.jpg En een foto'tje van de trafo (heb helaas even geen betere) http://img35.imageshack.us/img35/9527/img1662a.jpg * Tegenkoppeling heb ik 10K ipv van 100K en de anodeweerstand van de 6sl7 is 150K gezien ik dacht dat dit het probleem veroorzaakte. Helaas maakte dit enkel het geluid zachter en verder niets. Waar ik ook nog aan zat te denken was dat de bias van de eindbuizen fout is (te laag).
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Het schema is goed. Zeer standaardmatig, klassiek goede fasedraaier. Niks op aan te merken. Het weglaten van de tegenkoppeling veroorzaakt meer versterking. M.a.w. tegenkoppeling gaat altijd ten koste van de versterking. Dit is dus normaal. Ik zie een kleine "fout". De uitgangstransformator is voor 2 x EL 84. Die hebben een anode tot anode impedantie van 10 k-ohm. Voor 2 x 6V6 zou dit 8 k-ohm moeten zijn. Hierdoor verlies je wat vermogen. En er is een kleine misaanpassing. (Ik ga er van uit dat de secondaire aansluiting en de luidsprekers werkelijk 8 ohm zijn. Dit is met een gewone ohmmeter te meten) Ik zou me hier geen kopzorgen om maken alhoewel het niet juist is. Als je namelijk een 4 ohm luidspreker op een 8 ohm wikkeling aansluit of omgekeerd, dan veranderd de primaire impedantie drastisch en de buizen zijn onjuist aangepast. Bias met de aangegeven kathodeweerstand is goed. Je kunt de anodestroom even meten. Die zou per buis 35 mA moeten zijn. Ook als je hier een kleine afwijking hebt, zal de klank van het geheel niet noemenswaardig veranderen. Ik denk dat je teleurstelling komt omdat de luidsprekers wat meer vermogen moeten hebben om de dynamiek van de tegenwoordige CD´s aan te kunnen. De uitgangstransformatoren zullen geen prijzen winnen. Dat kan ook niet voor dat geld. De schakeling zal een rechte frequentiekarakteristik geven. Mis je laag en hoog, dan ligt het uitsluitend aan de uitgangstransormator.Je kunt de eindlampen zonder meer vervangen voor 2 x EL84. Kathodeweerstand veranderen naar 130 ohm en deze buizen hebben een andere footprint. Dan heb je een betere aanpassing op de uitgangstransformator. De EL84 is een beter klinkende lamp dan de 6V6.
Gast gastje13 Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Oké Het probleem is anders totaal niet volume afhankelijk, Zelfs heel laag volume en met geluid wat weinig vermogen vraagt (enkel stemweergave op radio bijv.) heb ik een erg blikkerig geluid. Ook meetbaar met een toongenerator en scoop met luidspreker als belasting. Met ohmse weerstand als belasting is het wel goed, maar ja, daar heb je niets aan in de praktijk Het is wel met een EQ bij te stellen (+/- 10DB) wat daarna een aardig geluid oplevert wat hard genoeg gaat. Dan misschien in de toekomst maar een KT88 push-pull maken, die leveren genoeg vermogen voor elke luidspreker
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Trek er eens één 6V6 uit..Blijft ie dan doorspelen? En doe hem er weer in en dan de andere 6V6 eruit. Ook dan moet ie doorspelen. Dan weet je dat ie op 2 poten speelt. Als het geluid echt opvallend blikkerig is, dan zijn de uitgangstranformatoren wel erg slecht. Kun je meten of ie de 12 Watt haalt? Ik betwijfel dit namelijk.
Gast gastje13 Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Op beide kanalen tegelijk ééntje? Of op één kanaal? Kan ik de versterker daarmee niet beschadigen? Hij gaat dan als ik het goed heb een single ended versterker nabootsen? Zal straks even proberen.
Gast gastje13 Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Er zat 470K in . . (R3 uit mijn hoofd)
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 Citaat: Op beide kanalen tegelijk ééntje? Of op één kanaal? Kan ik de versterker daarmee niet beschadigen? Hij gaat dan als ik het goed heb een single ended versterker nabootsen? Even per kanaal proberen. Zo´n test doe ik altijd even als ik klaar ben met bouwen. Hij gaat er niet van kapot en zal waarschijnlijk wat meer brommen. Dat komt omdat de brom die beide buizen toegevooerd krijgen in tegenfase staan en door het push-pull principe opgeheven wordt. Er gaat niks kapot...alleen kun je je poten verbranden...want die buizen worden goed heet. Je kunt dit gewoon tijdens het bedrijf doen. Het is dan inderdaad een single klasse A versterker met één buis. Ik zie trouwens niet echt het klasse AB principe. Er vind automatisch negatieve roosterspanning plaats, zo komen de buizen, ook bij hogere volumes niet in klasse B.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen