Gast gastje13 Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 Hij speelt gewoon door, met totaal geen verandering in geluid (normaal volume) op beide kanalen. Brom heeft hij eigenlijk totaal niet . . . Wel gedaan wanneer de buizen nog niet heet waren maar na 15 sec na inschakelen veranderd het geluid eigenlijk totaal niet meer. Beetje snel lijkt me eigenlijk voor een buis, vele zeggen dat dit veel langer hoort te duren.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 Dan is er niets aan de hand..de versterker lijkt mij in orde. De opwarmtijd is ook normaal.
Gast gastje13 Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 oké, jammer Ik zal nog eens een keer een JJ buis uit proberen. Die zouden erg goed zijn. Al betwijfel ik het of dat anders klinkt, het is en blijft eenzelfde stroom die je beinvloed met een eenzelfde signaal, en geen klankregeling. EL84 ga ik er van z'n lang zal ze leven nooit in krijgen (ook niet met geweld) want die zijn 9 potig en de voetjes zijn 8 potig. Dan moet ik de versterker tot de grond toe afbreken. Je vertelde over dat de el84 beter zou klinken, wat is er technisch beter aan een el84 dan een 6v6? Ik dacht (met beperkte kennis) dat de versterker de geluidskwaliteit bepaald en de buis het vermogen bepaalde (ervan uitgaande dat het max vermogen van de buis mogelijk is in het ontwerp) Als ik ooit nog een versterker zou bouwen, zit ik dan goed met transformators van Amplino? (60 euro model) het moet uiteraard wel leuk blijven 250 euro had ik eigenlijk wel veel meer van verwacht(iedergeval niet een erg blikkerig geluid).
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 De oude 8 pin Octal buisvoet eruit en de nieuwe 9 pin Noval erin. Je moet wel handig zijn. Een beetje buizentechnicus draait er zijn hand niet voor om. Of je maakt zelf 4 adapter voeten. Dat is niet mooi, maar om te proberen gaat het een stuk sneller. Of een EL84 beter klinkt?...ik vind van wel. Maar ieder zijn mening. Hij geeft wat meer vermogen af. Past wat beter op de trafo aan. Als je nog een paar dagen kan wachten, dan heb ik nog een paar tips. Heb nu weinig tijd.
Gast gastje13 Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 Even een correctie (niet goed opgelet) maar het rechte kanaal speelt niet door wanneer 1 buis eruit gehaald.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 Dan heb je een fatale (bouw)fout. Als één der beide eindbuizen ontbreekt, maakt niet uit welke, moet de versterker gewoon doorspelen. Met verminderd vermogen wel te verstaan.
Gast gastje13 Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 Klopt, kheb nu de andere buis van het kanaal eruit getrokken (gister had ik precies de andere) en beide kanalen idd. Met alle buizen eruit (gemeten op dummy load) loopt de B+/B1+ 100V op ongeveer.
Gast gastje13 Geplaatst: 10 november 2009 Geplaatst: 10 november 2009 Heb ondertussen beide buizen werkend, de anodeweerstand van de voorbuis was te laag waardoor de fase draaier scheef trok, vraag me niet waarom. dit gemeten met scoop bij de koppelC's Het vermogen is nu dus bijna 2x zoveel, alleen het geluid is er enkel nog slechter op geworden Jammer
columbo Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 ik heb hier een hele oude SABA Freiburg automatik 7 staan met 2 EL84 klingt goed maar is geen vergelijking met mijn trasistor verst.Bryston 3B deze leverd 2x 150W continu.onvervormd,25 jaar garantie ja ja dat is wat .
Gast gastje13 Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 Probleem is niet dat het geluid vervormd is, maar dat de versterker niet met impedantiepieken om kan gaan. Met ohmse weerstand meet de versterker wel heel zuiver. Als het gemiddelde 8 ohm is, en bij 1000hz heeft de speaker een piek van 16 ohm, krijg ik daar ongeveer 8 à 10 DB te veel van die tonen. Dippen kan de versterker vreemd genoeg wel perfect mee omgaan, daalt de impedantie naar 4ohm, meet ik niet dat de versterking zachter wordt (vanaf een bepaalde waarde en daaronder blijft hij stabiel) . . . . Ik kan die tonen terug draaien met een EQ, en dan klinkt de versterker opzich niet slecht. Maar zonder EQ ren je gillend de kamer uit. Met die 2x12 is wel hard genoeg, blaas ik hier heel de tent mee op.
columbo Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 . Krijg je dan geen last met de buren met continu 2x 150wat En heb je ook speakers die dat kunnen verdragen :Ik heb 2 Infiniti QB deze kunnen ca 150W RMS verwerken,geen probleem met de buuren als je maar niet te hard zet. maar deze klinken ondanks de leeftijd perfekt.deze heb ik in 1978 gekocht ,toen malige stuk prijs HFL.698,-freqentie berijk 42 tot 32,000 HZ+-3 DB.ik heb van de versterker geen prijs lijst meer kunnen vinden.gewicht 14 kg.
columbo Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 deel 2.Ik had trouwens maar 20 jaar garantie,maar toch een hele lange tijd.Nog wat techn.gegevens.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 13 november 2009 Geplaatst: 13 november 2009 Citaat: Ik zie trouwens niet echt het klasse AB principe. Er vind automatisch negatieve roosterspanning plaats, zo komen de buizen, ook bij hogere volumes niet in klasse B. Dit klopt niet wat ik daar schreef. De versterker speelt bij laag volume in klasse A en "glijdt" bij hoger volume langzaam naar klasse B. Ik heb het schema nogmaals bestudeerd en kom tot het volgende resultaat: Het is een prima schema. Als de versterker precies volgens dit schema is gebouwd, dus geen bouwfouten en veranderen van componenten-waardes dan moet het probleemloos funktioneren. In je aanhef schreef je: Citaat: Hebben buizen moeite met impedantiepieken? Daarop is het antwoord: nee! Buizen niet. Buizen hebben een enorme bandbreedte en zijn zeker in het AF bereik recht. De schakeling is zodanig opgebouwd dat er een minimum aan koppelcondensatoren nodig is. In dit schema gaat de hele audio-weg maar door 2 koppelcondensatoren. Dat is wel het minimum. Verder heeft de uitgangstrafo een effect op de geluidskwaliteit. Dat heeft te maken met de wikkelmethode, de verschachtelung (de E en de I blikken) en de hoeveelheid ijzer. Trafo´s met een aftakking voor schermroosters zijn doorgaans goed van kwaliteit en op de foto geeft de grootte van de trafo bij mij een goede indruk. Daarom is het voor mij onbegrijpelijk dat je zo ontevreden bent over de uiteindelijke geluidskwaliteit. Ook al zou je een misaanpassing hebben wat betreft de impedantie van de luidspreker, gaat in de praktijk de geluidskwaliteit niet zo snel aan de haal. Kom ik alleen nog maar tot de conclusie dat je luidsprekers erg slecht moeten zijn. Heb je al eens andere luidsprekers geprobeerd?
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 13 november 2009 Geplaatst: 13 november 2009 Daar schiet me nog wat te binnen. Kan het zijn dat deze versterker oscilleerd? Dat zou namelijk het "blikkerige" geluid verklaren waarover je het eerder had. Dit is te kontroleren met een oscilloscoop. Maar een echte buizenexpert merkt dit al heel gauw aan het gedrag van de versterker, anodestroom etc. Oscilleren kan worden veroorzaakt door slordige opbouw, fout/slecht schema, bouwfout. Heb je de schermrooster aansluitingen op de uitgangstransformator niet verwisseld. Dit zou heel goed kunnen zijn dat daardoor het slechte geluid veroorzaakt wordt. Als de versterking oploopt met het verwijderen van de tegenkoppelweerstand, heb je geen meekoppeling dus dat is wel OK.
Gast gastje13 Geplaatst: 13 november 2009 Geplaatst: 13 november 2009 Op de scoop (blokgolf)kan ik geen oscillatie ontdekken. Sinus van testtonen zijn zuiver. Ook met luidspreker als belasting. Enigste wat ik op de scoop kan waarnemen wat niet hoort is dat de versterking rond de 1000 KHZ veel hoger ligt dan de rest van de tonen. Dat enkel mét luidsprekers al belasting en niet met weerstand. De speakers klinken op een gewone versterker prima
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen