Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 13 november 2009 Geplaatst: 13 november 2009 Dan weet ik het ook niet. Het zal wel aan de combinatie luidspreker - uitgangstrafo liggen dat op één of andere manier niet goed aanpast. Heb je de 4 ohm aansluiting al eens geprobeerd? In plaats van 8 ohm? Als je wilt experimenteren dan probeer eens een andere tegenkoppeling. Vervang de weerstand door een potentiometer en experimenteeer eens wat. Of een ander stel uitgangstrafo´s. Die zijn niet goedkoop maar daar liggen de grote verschillen. Lundahl: www.lundahl.se zijn heel goed maar hebben hun prijs.
Gast gastje13 Geplaatst: 13 november 2009 Geplaatst: 13 november 2009 Bedoelde uiteraard 1000HZ 4 ohm aansluiting is niet aanwezig, wel op het schema maar daar zit gewoon geen draad voor aan de trafo de luidspreker is anders toch niet moeilijk (staat wharfedale ook niet echt om bekend), alles tussen de 4 en 16 ohm (gemiddeld 6 ohm). Zal eens kijken of ik een aan andere set goede speakers kan komen. Hier een meting gevonden van een andere buizenversterker(primaluna), en die vertonen ook min of meer mijn probleem ,maar dan in veel mindere mate(2Db). Het klopt dus wel dat een buis moeilijk met impedantie-verschil om kan gaan, zei het niet opvallend hoorbaar. De golvende lijn is een dummy load met het gedrag van een speaker. http://stereophile.com/tubepoweramps/1206luna/index4.html Wat ik hier wel uit opmaak (zie: link) is dat de 4 Ohm uitgang beter is, maar die zit er niet aan bij mij Het is dus inderdaad de trafo die niet goed aangepast is voor een gewone speaker. Sterkere tegenkoppeling maakt het iets beter (10K ipv. 100K) vooral de bass(die nooit slecht was, beetje opgepomt wel), niet het midden Maar toch bedankt voor je hulp!
Gast gastje13 Geplaatst: 22 januari 2011 Geplaatst: 22 januari 2011 Heb deze versterker naar ruim een jaar weer is opengebroken om nog wat te rommelen. Het volgende heb ik geprobeerd: -De versterker belast met twee pure 8 Ohm weerstanden, en enkel over koptelefoon geluisterd. Dit gaf een (zeer) goed resultaat, prima geluid. Zogauw er luidsprekers (meerdere modellen geprobeerd), als belasting aangesloten worden, heb ik weer een enorme boost van de middentonen zowel over dezelfde koptelefoon als de speakers. -De versterker in triode geschakeld, wat het probleem iets verminderde Ga verder nog proberen de kathode weerstanden/condensatoren te splitsen, en de primaire zijde van de ugt's om te wisselen. Het probleem was (en is) ter herinnering dat de versterker moeite heeft met de veranderlijke impedantie verloop van een normale luidspreker, met tonaal enorme afwijkingen (in het middengebied). Bass en hoge tonen zijn prima.
Gast gastje13 Geplaatst: 9 februari 2011 Geplaatst: 9 februari 2011 oorzaak gevonden! Stond een fout op het schema, de tegenkoppeling moet 1K zijn, en niet 100K. OOk de stroom door de buizen moest iets groter (35Ma i.p.v 30) Speelt nu prima
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen