sretlow Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Ik werk als part time systeem beheerder bij een stichting. Nu gaan er 4 stichtingen (en ook 4 lokaties) fuseren tot 1. Nu zijn er wat wensen opgesteld inzake nieuwe ICT structuur. Lokaties zijn als volgt verdeeld. In totaal 40 medewerkers (15, 10, 8, 7). De wensen zijn: -eigen e-mail met agenda beheer (exchange server) -op elke pc inloggen op eigen account. Dit zal tussen de lokaties moeilijk worden maar op 1 lokatie mogelijk wel? -gedeelde netwerkschijven -5 managers moeten op elke lokatie kunnen werken en dus gebruik kunnen maken van de eigen e-mail en eigen data ongeacht welke plek/lokatie ze zitten. Zal dacht ik dan aan een Small Business server een Terminal server en evt een file server op 1 lokatie. Daarbij een 4-tal VPN routers (elke lokatie 1). Netwerkschijven aanmaken op elke lokatie via VPN tunnel. Inloggen op server vanaf een andere lokatie van waar de server staat zal wel moeilijk worden denk ik dus vandaar de Terminal server. Suggesties/opmerkingen? Graag! ------------------------------------------------- *** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***
chrisch Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Ik zou inderdaad voor een ts oplossing gaan. Dat is verreweg de makkelijkste manier om mobiliteit van de gebruikers binnen de lokaties te realiseren. Je kunt ook overwegen om over te schakelen op google apps. Dan heb je in ieder geval je mail en agenda lokatieonafhankelijk. Dan hoef je je alleen te richten op de netwerkstations. En die knoop je makkelijk via VPN in je diverse lokaties. Maar zoals elk project is een beslissing wat mij betreft niet alleen afhankelijk van de wensen/eisen/kwaliteit, maar ook van het budget. Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.