Hoppy Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 Citaat: P E R S B E R I C H T Houten, 17 september 2009 Vandaag is het FttH Platform Nederland gelanceerd, dat eind van dit jaar met haar activiteiten zal beginnen. Deelnemende partijen komen uit het bedrijfsleven en overheid, en zijn infrastructuur- en dienstenaanbieders, adviseurs en afnemers van Fiber-to-the-Home (FttH) diensten. Het FttH Platform Nederland ziet het als haar missie de interesse in en de acceptatie en het gebruik van galsvezelnetwerken bij alle belanghebbende stakeholders te vergroten. Om de aanleg van glasvezel voor internet, telefonie en andere digitale) diensten in Nederland te stimuleren en de toenemende vraag straks adequaat te kunnen beantwoorden, is actieve samenwerking van de belangrijkste partijen rond FttH zeer wenselijk. Het FttH Platform Nederland richt zich op juridische, politieke en communicatieve activiteiten, die de aanleg en het gebruik van glasvezel in Nederland stimuleren en mogelijke knelpunten adresseren. Het FttH Platform Nederland geeft haar missie vorm door een aantal activiteiten: - Het informeren over de toegevoegde waarde van glasvezel teneinde bij te dragen aan o de kwaliteit van leven, zowel privé als professioneel (Quality of life) o duurzaamheid en energiebesparing (Sustainability) o innovatie en de economische ontwikkeling van Nederland (Economy) - Het verbreden van het draagvlak van het platform met partijen uit vraag- en aanbodzijde, dienstenaanbieders en adviseurs - Het volgen van knelpunten die de uitrol van FttH kunnen belemmeren (financiering, regelgeving, ed.) Deze activiteiten leiden tot de concrete doelstelling, dat Nederland in 2020 behoort tot de Top 3- glasvezelinfrastructuur van de wereld met een landelijk dekkingspercentage van 80%. Door deze aanpak, die gericht is op de lange termijn, worden ook aanbieders van andere infrastructuren en diensten uitgenodigd te participeren. Ook zij zullen immers op termijn glasvezel moeten inzetten om aan de groeiende vraag naar voldoende capaciteit te kunnen voldoen. Het FttH Platform Nederland is in een stichting ondergebracht. Deelnemende bedrijven komen uit de infrastructuur, technologie, lagere overheid (gemeenten, provincies), onderzoek, media, woningbouw. Maar ook andere partijen die zich verbonden voelen met de doelstellingen van het platform kunnen zich aansluiten. Naast een bestuur zal ook een Raad van Advies worden ingesteld, bestaande uit sleutelfiguren uit politiek, wetenschap en bedrijfsleven, die de doelstellingen van het platform onderschrijven. Medio oktober vindt een informatieve bijeenkomst plaats voor geïnteresseerde bedrijven. Begin december wordt het FttH Platform Nederland tijdens een feestelijke bijeenkomst officieel gelanceerd. Meer informatie over het FttH Platform Nederland, en de geplande activiteiten kunt u krijgen bij de bureausecretaris van het FttH Platform, Machiel de Rooij (06-53194714), of via info@ftthplatform.nl Bron: persbericht FttH Platform Nederland Datum: 17 september 2009 Dit lijkt me een uitstekend initiatief, ik heb me al vaker afgevraagd waarom FttH niet landelijk aangepakt wordt.
Hoeba Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 Origineel bericht van: Hoppy de toenemende vraag straks Valt nog te bezien. Het stokt juist, zoals we in de media hebben kunnen lezen, omdat de vraag laag is en door nieuwe compressietechnieken waardoor koper minstens zo snel is. Andere mogelijkheden zoals schotel verbindingen zijn ook nog opties. Maar goed ik wens ze sterkte. Groetjes,HoebaDM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b
grunnsat Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 Origineel bericht van: Hoeba Valt nog te bezien. Het stokt juist, zoals we in de media hebben kunnen lezen, omdat de vraag laag is en door nieuwe compressietechnieken waardoor koper minstens zo snel is. Huh? Keep on dreaming. Telefoonkabels zijn nooit bedoeld geweest voor dataoverdracht. Dat ze daar nu wel voor gebruikt worden (met wisselend succes) met ADSL/VDSL doet daar niets aan af. Het maximum wat je daar mee kunt halen is nu wel ongeveer bereikt. Een glasvezel verbinding haalt met gemak de duizend-voudige capaciteit. Coax kabel is een ander verhaal. Dat type kabel is wel geschikt en ontworpen voor data verbindingen. Alleen zou het mij niet verbazen als veel van de coax die nu in de grond zit door veroudering het einde van zijn levensduur nadert. De overgang naar glas moet nu inderdaad beginnen, anders krijgen we straks een fiks probleem. Citaat: Andere mogelijkheden zoals schotel verbindingen zijn ook nog opties. Dat is één-weg verkeer, geen twee-weg verkeer. Niet zo handig bij internet. Nog afgezien van het feit dat niemand zit te wachten op bossen schotels op daken en aan muren.
Hoeba Geplaatst: 19 september 2009 Geplaatst: 19 september 2009 Lees ook http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...itr#Post1725929 Groetjes,HoebaDM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b
grunnsat Geplaatst: 20 september 2009 Geplaatst: 20 september 2009 Wow, dus één klein kabelbedrijf heeft problemen met de uitrol van digitale TV. Ik lig daar niet echt wakker van.
Hoeba Geplaatst: 21 september 2009 Geplaatst: 21 september 2009 Origineel bericht van: grunnsat Wow, dus één klein kabelbedrijf heeft problemen met de uitrol van digitale TV. Ik lig daar niet echt wakker van. Dat snap ik. Is niet alleen daar, lees de berichten maar erop na. Groetjes,HoebaDM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b
Gast Erik-Jan Geplaatst: 21 september 2009 Geplaatst: 21 september 2009 Hoi Grunnsat, Ik ben het niet helemaal met jou eens. Zowel de telefoon kabel als de coax zijn BEIDE NIET geschikt voor datacommunicatie. Om dat toch voor mekaar te krijgen zijn de modems (Modulator - demodulator) uitgevonden. Hiermee maken we het digitale signaal analoog. Als we dan naar de netwerk opbouw van de kabel en de telefonie kijken zine we dat telefonie een ster netwerk heeft en de kabel een form van een ring / bus netwerk. Bij telefonie heb je dus een eigen kabel naar de centrale. Bij de kabel niet. Daar deel je capaciteit. Ok, Coax can hogere frequenties transporteren waardoor waad meer capaciteit op zou zijn. Helaas wordt het meeste al gebruikt voor de TV en is dit ook nog eens als broadcast aangelegd. De terugweg is dus vaak een groot probleem. Ook als er meer verkeer in de buurt is moet je gaan delen. Bij mij wordt op dit moment thuis ook glasvezel aangelegd. Dit is een puur digitaal medium. Leuk dus voor internet (Helaas is er gekozen voor 100MB over de vezel maar dat kan later omhoog) maar aangezien er nog geen TV's zijn met echte digitale 'ontvangers' (Zelfs de digitale ontvangers moduleren over analoge kabels) zal hier ook nog veel gedaan moeten worden voor we echte digitale TV hebben. Ik ben voor de aanleg van de glasvezels maar er blijven altijd compromiën tot we allemaal echt digitaal kunnen werken. Voor TV heeft de satelliet nogsteeds de meeste bandbreedte beschikbaar en dus de meeste kwaliteit/programma's. Voor internet en telefonie (VOIP) zie ik veel toekomst. Later iets voor TV over deze fibers. Natuurlijk kan zo een platform mooie nieuwe toepassingen gaan maken voor de fibers.... Erik-Jan
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen