Ga naar inhoud

[Kabel] Glasvezelaar staakt uitrol digitale tv

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

EINDHOVEN - OnsBrabantNet (OBN) is voorlopig gestopt met het aansluiten van klanten op digitale televisie.

De glasvezelaanbieder kampt al maandenlang met problemen bij de doorgifte van digitale tv onder de naam PlusTV. Ook bij de collega-glasvezelaars OnsNet Eindhoven en OnsNet Nuenen is er gedoe rond digitale tv. OnsNet Eindhoven stuurt abonnees daarom tot en met oktober geen factuur. Moedermaatschappij Reggefiber zou al hebben gebroken met tv-leverancier Hertzinger om de diensten zelf te kunnen gaan aanbieden.

OBN kan niet aangeven 'of en wanneer de uitrol zal worden hervat', aldus een bericht op de website van het bedrijf. Volgens directeur Marco Westenberg klopt dat niet helemaal. "Een dienst als digitale tv sluit aan bij de meerwaarde van glasvezel. Voor het eind van het jaar willen we PlusTV weer kunnen aanbieden." Voor OBN-klanten die de dienst al afnemen, verandert er volgens de glasvezelaar niets. Het opschorten van het aanbieden van digitale tv is volgens Westenberg nodig omdat de 'kwaliteitsproblemen blijven aanhouden'. "Je moet een dienst die niet goed is niet blijven aanbieden", aldus de OBN-directeur, die aangeeft 'coulant' te zullen zijn als klachten over de rekening worden ingediend. OnsBrabantNet biedt diensten aan in onder meer Geldrop/Mierlo, Valkenswaard, Helmond en Best.

Volgens OnsNet Eindhoven, waarvan de OBN-moeder eveneens eigenaar en exploitant van het netwerk is, is het ergste inmiddels achter de rug. Toch brengt het abonnees voorlopig geen geld in rekening voor digitale televisie. De afnemers van de voetbalwedstrijden via Eredivisie Live krijgen binnenkort wel een factuur thuis.

"Ook ik dacht in het begin als ik thuis zat te kijken: potverdorie wat is het prut. Maar inmiddels is het beeld beter", aldus bestuurder Cees Kox van OnsNet Eindhoven. Op de website meldt de onderneming dat het lek inmiddels is gedicht en de kwaliteit van het digitale tv-signaal weer naar behoren is. Gisteren kwam Kox daar in een telefonische reactie toch voorzichtig op terug. "De zaken zijn nog niet helemaal opgelost. We zijn nog volop in ontwikkeling en tot op heden lijkt het redelijk stabiel. Het beeld is acceptabel. In elk geval achten wij het signaal dusdanig dat het aanvaardbaar is om aan onze klanten aan te bieden." Van het schrappen van de uitrol van digitale tv is bij OnsNet Eindhoven dan ook geen sprake.

Om de kwaliteit van de dienst in de toekomst te kunnen verbeteren, heeft Reggefiber het heft in eigen handen genomen. De onderneming wil op korte termijn het klantenbestand van signaalaanbieder Hertzinger in Leusden overnemen. Dat heeft een zegsman van OnsNet Eindhoven gisteren bevestigd. Een woordvoerster van Hertzinger liet enkel weten 'sinds 1 september geen diensten meer te leveren aan OnsBrabantNet'.

Het gehannes met digitale televisie speelt al maanden. Op verschillende internetfora wordt steen en been geklaagd over de gang van zaken. Abonnees klagen over ruis in de digitale signalen, blauwe knipperende balken, haperende beelden, beeld- vervormingen en krakend geluid. Ook Geldroppenaar Wim Hoefman is de problemen meer dan zat. Hij kampt naar eigen zeggen al sinds de levering van zijn digitale settop-box in januari van dit jaar met de problemen. "Alles heb ik geprobeerd. Nieuwe kabels, bellen, brieven schrijven, er zijn hier heel wat monteurs over de vloer geweest." Uiteindelijk kreeg hij een brief van Hertzinger: 'De oorzaak blijkt een collectieve storing. Het is daarom niet zinvol dat er monteur bij u langskomt'. De problemen met de digitale tv staan bij OnsBrabantNet niet op zichzelf. Op internet wordt ook gemokt over de kwaliteit van het analoge televisiesignaal en e-mail. Een paar maanden geleden trok Westenberg in deze krant het boetekleed aan en beloofde hij beterschap. In Valkenswaard kregen duizenden inwoners een excuusbrief. Volgens Westenberg zijn er momenteel geen 'generieke kwaliteitsproblemen'.

Bron: ED.nl

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Geplaatst:

Ik snap het niet hoor.

Glasvezel kan toch veel meer aan dan coaxkabel?

Waarom dan al dat geklungel ?

Geplaatst:
Origineel bericht van: calculator
Ik snap het niet hoor.

het zal niet aan het passieve netwerk liggen maar aan de centrale actieve apparatuur vrees ik

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Geplaatst:
Origineel bericht van: calculator
Ik snap het niet hoor.

daarom heb ik nog steeds coax van upc
altijd beeld op de mediabox en analoog
als er iets is hoef ik maar te bellen en binnen 24 uur staan ze op de stoep
laatst had ik geen internet
de modem was kapot en ik kreeg gelijk een nieuwe
een analoge telefoon modem en analoge internet modem was kapot
nu heb ik digitale modem en telefoon in een
Geplaatst:
Citaat:

Glasvezel kan opzich niet veel meer dan coaxkabel... Het is het IP gebeuren waardoor het lijkt alsof er meer op kan.
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:
Origineel bericht van: Littlesat
Citaat:

Glasvezel kan opzich niet veel meer dan coaxkabel... Het is het IP gebeuren waardoor het lijkt alsof er meer op kan.

onsbrabantnet bied 100mb/sec. aan via de glasvezel
upc bied 120mb/sec aan via de groene coax
Geplaatst:

Glas kan zeker hoger, 1Gbit is al gehaald voor thuisgebruik, kabel kan met docsis3 iets van 400Mbit down en 150Mbit up, en meschien met nieuwere technieken nog sneller maar zoveer is het nog lang niet met coax.

Geplaatst:

Het grote voordeel van glas (fiber) is (oa.) de afstand die ze ermee kunnen overbruggen. Glas is dus per definitie niet (altijd, vaak wel) gelijk sneller al denken de mensen meestal direct van wel.

Geplaatst:
Origineel bericht van: benie015

Een downstream van 120mb/s lijkt leuker dan het is, bovendien is de verbinding nog steeds niet synchroom en daar zit de grote kracht van glasvezel.
Geplaatst:
Origineel bericht van: Clarke
Een downstream van 120mb/s lijkt leuker dan het is, bovendien is de verbinding nog steeds niet synchroom en daar zit de grote kracht van glasvezel.

120 megabitjes neerladen, maar:

• Alleen voor 12:00 in de middag.
  • Niet van nieuwsgroepen/p2p
  • Dan nog alleen als het verder niet te druk is online

Tja zo kan ik het ook..

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:
Origineel bericht van: Clarke

kan wel zijn maar ik heb bij upc dowmstream van 30 mb/sec.
een abo bij usernet van 30mb/sec.
een dvd van 4,7gb duur ongeveer 1uur met 20 partjes van ongeveer 300kb/sec
Geplaatst:
Origineel bericht van: wapper
Beter nieuws lezen kan ook, dit hebben ze al stopgezet.

Is dat zo, en is de snelheid nu ook echt constant en is al geverifiëerd dat de klanten nu tevreden zijn? Ik volg niet al het UPC-nieuws, hier ligt geen UPC en dan nog ben ik geen kabelklant meer..

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

120Mb down ja. Dat noem ik dus niet (zoals ze dat zelf zo graag roepen) het snelste internet van Nederland. 10Mb up das dus echt een lachertje. Ik woon in het OnsNet gebied en heb dus 100Mb/s up EN down. Das pas snel internet.

1x Dreambox 7000 met externe harddisk

1x Dreambox 500

1x AZBox Premium HD

Draaibare schotel met Maximum Twin 0,3 db LNB

Gentoo Linux Server en nog andere computer zooi

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen