Ga naar inhoud


ervaring met chineese scooters


tritium

Aanbevolen berichten

Mijn vrouw heeft een 4Takt REX RS 500 Mokick voor woon/werkverkeer en dat ding rijd super.

Na bijna een jaar nog nooit iets stuk gehad.

Ik zie het vaak genoeg dat 16 jarige op een scooter aan het gas zit te melken en daar kan een 4takt niet tegen.

Je moet gewoon normaal rijden en dan gaat die jaren mee.

Ook belangrijk is bij een 4takt dat je de kleppen op tijd stelt en je moet hem warm laten draaien voordat je wegrijd.

Kijk bij een 4takt ook goed of de vario niet begrenst is.

Haal alleen de begrenzer van de vario eraf voor langere levensduur van uw motorblok.

Die begrenzers werken hetzelfde als je met auto in de 1'ste versnelling vol gas rijd, dan gaat die ook stuk.

Een standaard 4takt zal dan tussen de 60 en 70km lopen en dat is hard genoeg.

En zit vooral niet de klooien aan de CDI begrenzer, een 4takt kan niet tegen hoge toeren..

Bij hoge toeren gaan de kleppen zweven en dan is die met een paar dagen stuk!

4takt rijden is niet hetzelfde als een 2takt en dat vergeten de meesten.

Onderdelen van China scooters zijn voldoende te krijgen, de onderdelen van bekende merken passen ook vaak.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Sjaak je moet eens goed lezen smile

Ik praat hier over een standaard 4takt..

Als je de CDI ontgrendeld met een standaard setup dat is niet goed.

Jij begint over zwaardere klepveren en magnesium kleppen en 10.000 toeren.

Waarom zou je zwaardere klepveren en andere kleppen moeten gebruiken als je hem 10.000 toeren wilt laten draaien?

Het antwoord geef ik je nu:

Standaard af fabriek zijn ze gemaakt voor maximaal 8000 toeren, de onderdelen zijn daar op berekend.

Als je boven de 8000 toeren gaat zitten met een standaard setup dan gaan je kleppen zweven, je hebt grote kans dat ze dan in gaan branden met als gevolg dat die stuk gaat.

Wat jij schrijft dat klopt wel maar daar had ik het niet over.

Je kan er ook titanium of keramische kleppen inzetten met een aangepaste nokkenas en een 90cc met 28mm carb. dan gaat die ook een stuk harder smile

Ik heb jaren een op een 4takt crossmoter gereden waarvan ik zelf de onderhoud altijd deed, en ook voor anderen.. dus leer mij niets over 4takt blokken.

Om een lang verhaal kort te maken,

Je moet geen gekke dingen gaan doen met een STANDAARD 4takt scooter want dan gaat die stuk!

Standaard dus alleen de vario begrenzer eruit halen en niets meer.

Als je hem dan toch verder op wil voeren dan ook andere onderdelen gaan vervangen die er voor gemaakt zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nu sinds anderhalf jaar een bella 50, 4 takt.

We zijn er erg tevreden over, mits je hem goed onderhoud, olie, kleppen stellen, zijn ze erg betrouwbaar en zuinig.

ik ben zeer tevreden over de trekkracht van de 4 takt.

Enige nadeel is dat als je het chroom niet bijhoudt het inderdaad erg begint te roesten.

Ik heb hem op pallet laten komen, incl. kenteken en doe het onderhoud zelf tot nu toe.

Voor nog geen 900 euro, erg veel plezier!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: guust
Wij hebben nu sinds anderhalf jaar een bella 50, 4 takt.
We zijn er erg tevreden over, mits je hem goed onderhoud, olie, kleppen stellen, zijn ze erg betrouwbaar en zuinig.
ik ben zeer tevreden over de trekkracht van de 4 takt.
Enige nadeel is dat als je het chroom niet bijhoudt het inderdaad erg begint te roesten.
Ik heb hem op pallet laten komen, incl. kenteken en doe het onderhoud zelf tot nu toe.
Voor nog geen 900 euro, erg veel plezier!!


ik vermoed dat dit een verkooppraatje is "olie, kleppen stellen" want ik heb nu veel gelezen op internet en wat ik allemaal ben tegen gekomen is niet mis, dus voor mij geen chinees, dan maar doorsparen en wat langer fietsen.

over die olie en kleppen, dat zeggen al die handelaren, maar als je meer als 1 jaar garantie wil hebben gaan ze ineens moeilijk doen. want die olie en kleppen stellen zijn waarschijnlijk uitstelling van defect.

ook de lagers e.d. zijn prut.

btw, hoeveel km staan er op je teller?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tritium

ik vermoed dat dit een verkooppraatje is "olie, kleppen stellen" want ik heb nu veel gelezen op internet en wat ik allemaal ben tegen gekomen is niet mis, dus voor mij geen chinees, dan maar doorsparen en wat langer fietsen.

over die olie en kleppen, dat zeggen al die handelaren, maar als je meer als 1 jaar garantie wil hebben gaan ze ineens moeilijk doen. want die olie en kleppen stellen zijn waarschijnlijk uitstelling van defect.

ook de lagers e.d. zijn prut.

btw, hoeveel km staan er op je teller?

Dat is geen verkoop praatje.
De olie in het motorblok van een 4takt wordt ook gebruikt voor de smering van de zuiger/klepstoters/distributie ketting.
Het is dus van belang dat je schone olie in het motorblok heb zitten.
In een motorblok heb je altijd iets slijtage, 99% wordt gefilterd door het oliefilter.
Op den duur verliest de olie zijn maximale smering, en bevat het deeltjes die niet door het oliefilter tegen gehouden worden.
Daarom is het belangrijk om op tijd de olie te verversen.
Niet alleen bij 4takt scooters is dat zo maar ook bij auto's etc..
Er komt ook altijd iets slijtage voor bij de klepstoters/nokkenas en tuimelaars.
Als de nokkenas ook maar 1/1000'ste slijtage heeft dan klopt de klepspeling al niet meer, daarom deze ook altijd controleren en zo nodig goed zetten.
Ook dit is niet alleen bij 4takt scooters zo maar bij alle 4takt motoren, bijv. auto's etc..
Daarom zegt iedereen 4takt scooters is niets, het is rotzooi en ze gaan snel kapot.
Dit komt ook vooral omdat ze vaak het verschil niet weten tussen een 2takt en 4takt.
Wat ze wel voor verschil weten is het geluid, meer niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tvster
Origineel bericht van: tritium

ik vermoed dat dit een verkooppraatje is "olie, kleppen stellen" want ik heb nu veel gelezen op internet en wat ik allemaal ben tegen gekomen is niet mis, dus voor mij geen chinees, dan maar doorsparen en wat langer fietsen.

over die olie en kleppen, dat zeggen al die handelaren, maar als je meer als 1 jaar garantie wil hebben gaan ze ineens moeilijk doen. want die olie en kleppen stellen zijn waarschijnlijk uitstelling van defect.

ook de lagers e.d. zijn prut.

btw, hoeveel km staan er op je teller?

Dat is geen verkoop praatje.
De olie in het motorblok van een 4takt wordt ook gebruikt voor de smering van de zuiger/klepstoters/distributie ketting.
Het is dus van belang dat je schone olie in het motorblok heb zitten.
In een motorblok heb je altijd iets slijtage, 99% wordt gefilterd door het oliefilter.
Op den duur verliest de olie zijn maximale smering, en bevat het deeltjes die niet door het oliefilter tegen gehouden worden.
Daarom is het belangrijk om op tijd de olie te verversen.
Niet alleen bij 4takt scooters is dat zo maar ook bij auto's etc..
Er komt ook altijd iets slijtage voor bij de klepstoters/nokkenas en tuimelaars.
Als de nokkenas ook maar 1/1000'ste slijtage heeft dan klopt de klepspeling al niet meer, daarom deze ook altijd controleren en zo nodig goed zetten.
Ook dit is niet alleen bij 4takt scooters zo maar bij alle 4takt motoren, bijv. auto's etc..
Daarom zegt iedereen 4takt scooters is niets, het is rotzooi en ze gaan snel kapot.
Dit komt ook vooral omdat ze vaak het verschil niet weten tussen een 2takt en 4takt.
Wat ze wel voor verschil weten is het geluid, meer niet.


als ik een auto koop (4t injectie) hoeven de kleppen toch ook niet afgeregeld te worden, en de olie hoeft dan toch ook niet direkt vervangen worden?

wat ik begreep van de leverancier is dat je het eerste jaar 6 keer de olie moet vervangen en
kleppen stellen??? die hooren goed te zijn en niet op een gegeven moment van instelling te veranderen, punt, en dat is reden genoeg om aan te nemen dat er slijtage is.

dus het is rotzooi.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tritium

als ik een auto koop (4t injectie) hoeven de kleppen toch ook niet afgeregeld te worden, en de olie hoeft dan toch ook niet direkt vervangen worden?

Nee omdat de auto's van tegenwoordig automatische kleppenstellers hebben, vroeger moest dat wel.
Een auto maakt minder toeren dus ook minder slijtage, maar je moet evengoed om de zoveel tijd bij een auto olie vervangen + het oliefilter.
Als je dit bij een auto niet doet dan krijg je ook meer slijtage zodat die op den duur meer olie gaat verbruiken.
Maar hoe dat in mekaar zit dat is weer offtopic.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me de tijd nog herinneren dat de Jappen voor het eerst met hun auto's en motoren hier op de markt kwamen.

Iedereen riep "wat moet je met die Jappanese rommel" mijn buurman kocht een Toyota, zat zelfs een radio en kachel in, hij noemde hem zijn "kutJap".

Die "KutJap" bleek goed voor enkele honderd duizend probleemloze kiliometers.

 

Als je bang bent voor gebrek aan onderdelen, koop er twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nu 1682km op de teller, hij wordt alleen voor stads ritten gebruikt.

Verkoop praatje of niet, ik hou me aan het onderhoudsschema en ondervind geen problemen.

Na een aantal honderd kilometer ben ik aan het kleppenstellen geweest en dat was niet nodig geweest.

Onderdelen zijn trouwens tegenwoordig goed verkrijgbaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
zijn hier mensen die ervaring hebben met chineese scooters?

Alles wat uit China komt is meuk.
Behalve de vrouwen...!


Als dit gezegd wordt mag ik best wel het volgende zeggen.

Wij hebben geen Chinese scooter maar wél Indische loopeenden.
Die starten al jaren iedere ochtend weer.

Moraal? niet alles uit het oosten is slecht.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...