pandit Geplaatst: 21 september 2009 Geplaatst: 21 september 2009 Hallo allemaal Vorig jaar heb ik voor mijn Egyptische echtgenote een dedicated schotelset aangeschaft voor Nilesat. Voor de aanschaf heb ik een grondig on-line onderzoek gedaan. Eisen die ik stelde dat ik de beste ontvangst wilde hebben op Nilesat met een schotel van maximaal 120cm. Deze eis wegens de windlast in ons waaierie landje. Een tweede handse Fuba gregorian ging helaas mijn neus voorbij. Via een engelse Satsite kwam ik op het spaanse merk Tecatel, deze maakt hoog rendements schotels die met een gregorian update nog een stukje extra efficientie zou geven. Niet zonder moeite heb ik de set uit het verre Valencia naar het noordelijke Den Haag kunnen krijgen. Voor het in elkaar zetten van de set heb ik bij de plaatselijke bouwmaarkt roestvrij stalen equavalenten gekocht voor het boutenwerk en was meteen wel €30,- armer. Alle stappen heb ik gefotografeerd om evt. een topic te starten. Als LNB heb ik de op dit forum geroemde MTI LNB gekocht in de Quad uitvoering, zodat ik aantal goede buren ook een lijntje kon geven. De schotel bleek zonder de gregorian addon goed signaal te geven op de meeste transponders op Nilesat. De wat lompe MTI LNB paste helaas niet op de gregorian en door andere beslommeringen heb ik sindsdien geen verdere pogingen meer gedaan. Mijn aansluiting heb ik via een 4/1 switch aan een dreambox 7000, gekoppeld, samen met Hotbird\Astra1\Astra2 via een Visiosat bisat. Het geheel heeft eigenlijk al die tijd (11 maanden) goed gewerkt tot een paar weken terug! Signaal op alle LNB's viel regelmatig weg, hoge Ber, soms blokken, en soms geen beeld Astra en Hotbird. Op Nilesat van goed beeld naar geen beeld. Heel maf, Dreambox herstarten had geen effect. Alleen wanneer ik de F-connector van de Dreambox ontkoppelde en op een andere dreambox (500) koppelde en weer terug naar de 7000 had ik weer beeld, voor zolang het duurt. Mijn buren hadden ook problemen met wegvallen van signaal. De schotle stond nog steeds goed op Nilesat. Ik verdachtte oa de Diseq Switch. Afgelopen zaterdag heb ik deze vervangen door een dure nieuwe van het merk Spaun. Beeld van de Bisat blijft vooralsnog goed. Maar alleen op een aantal sterkse nilesat transponders had ik beeld maar de rotana en MBC kanalen bleven zwart. De quad vervolgens vervangen door de twin versie van de MTI en ik had weer goed beeld, op de dreambox (signaal 67 met een ber van 0-150 op MBC2). tegenover signaal 62 en ber van 30000 met de quad. op alle 4 de aansluitingen. De Quad blijkt duidelijk defect te zijn, of hooguit bruikbaar voor een Astra setje. Als volgende stap de kabel van de buurman erin geprikt en na enige tijd begon het beeld blokken en het signaal kelderde. Wanneer ik zijn kabel eruit haalde was het beeld weer goed. Mijn buurman bleek heel even beeld gehad te hebben, maar was ook weg. De situatie nu is dat alleen ik redelijk tot goed nilesat beeld heb. Analyse: Het lijkt erop dat de receiver van mijn buurman de Quad heeft gesloopt, en dat mijn oude switch gewoon nog goed is. Gelukkig werkt de Twin nog goed. Vragen die ik heb? -1- Kan een andere receiver op een twin\quad LNB storing geven op de andere aansluitingen of de complete LNB zelfs slopen, of mankeerde er iets aan de MTi Quad ? -2- Hoeveel garantie geeft MTI ? De LNB is net iets meer dan 1 jaar oud ! -3- Voor de time being overweeg ik de Inverto Ultra LNB die volgens hier net weer een klasse beter is dan de MTI. Grote probleem met de Inverto is dat ie nog een stukje lomper is dan de MTI. Dus past helemaal niet op de Gregorian addon ;-( . Iemand een idee waarom kwaliteit LNB's zo lomp zijn? Inverto maakt ook compakte Quad's, die zullen wel minder zijn dan de Ultra. Iemand een sugestie voor een zeer goede Quad waarbij het LNB gedeelte niet zo diep is (dat is nl het probleem op de Gregorian Addon.) Andere opmerkingen zijn ook welkom Pandit
pandit Geplaatst: 21 september 2009 Auteur Geplaatst: 21 september 2009 Vandaag aan de slag geweest om de Gregorian Add-on the plaatsen, en heb er een paar foto's van gemaakt. op de tweede foto is te zien wat ik met een "lompe LNBF" bedoel. Het betreft hier een MTI -twin. Ik heb F-knietjes gekocht om er een kabel op te zetten. Pandit
pandit Geplaatst: 21 september 2009 Auteur Geplaatst: 21 september 2009 Sjaak, bedankt voor je reactie. Deze tekening zat bij de set, maar klopt volgens mij niet, Hieronder foto's die ik geplaatst waren op het engelse SAT-forum zoals genoemd in mijn topic start. Ken jij deze set toevallig ? Pandit
pandit Geplaatst: 21 september 2009 Auteur Geplaatst: 21 september 2009 Omdat de set (nog) op het balkon staat (Wanneer alles optimaal werkt gaat hij het platte dak op) heb ik de LNB houder even omgedraait zoals op Sjaak zijn tekening en inderdaad, de tekening is fout. Signaal zeer zwak. op geen enkel nilesat kanaal beeld, terwijl op de door mij gefotografeerde stand op ca 70% van de nilesat kanalen beeld heb, waaronder ook een paar Horizontale transponders. Pandit
pandit Geplaatst: 21 september 2009 Auteur Geplaatst: 21 september 2009 Voor de "standaard" LNB ophanging heb ik een andere stangenset die de LNB een stuk verder van de schotel brengt. Ik heb daar helaas geen foto van gemaakt. De Gregorian Add-on heeft zijn eigen constructie om op de schotel te plaatsen. Ik ben vanavond aan het vogelen geweest en ben erachter gekomen dat de LNB ophanging van de gregorian door de fabriek niet goed is gebogen. Ik heb deze een beetje verbogen en zag het signaal meteen oplopen. Ik wil niet direct conclusies trekken, maar pak nu kanalen die ik voorheen niet zag. Van de week verder vogelen om het onderste uit de kan te krijgen en dan de oude constructie erop zetten om de verschillen te bekijken. bijkomend voordeel is dat ik door het verbuigen meer ruimte onder de LNB krijg zodat een Inverto Ultra zou passen. Pandit
pandit Geplaatst: 21 september 2009 Auteur Geplaatst: 21 september 2009 Toch een foto gevonden uit mijn serie die ik gemaakt toen ik de schotel aan het opzetten was. Pandit
Gast sattaz Geplaatst: 22 september 2009 Geplaatst: 22 september 2009 @pandit, Er zijn helaas heel weinig gebruikservaringen/tests van de Tecatel schotel. Hoe goed is die (in vergelijking met andere 120 cm. schotels) in de praktijk? Op een MTI zit minimaal 2 jaar garantie. Hoe het zit met een eventuele samenhang tussen de quad lnb en overige apparatuur weet ik niet. Een oplossing voor "lompe" lnb's zoals van Inverto zou het volgende kunnen zijn. Draai de lnb zo'n 90 graden om zijn as (skew) en je hebt geen ruimteproblemen meer, Hierdoor zal de "horizontale antenne" in de lnb verticale signalen ontvangen. Evenzo zal de "verticale antenne" in de lnb nu horizontale signalen ontvangen. Scan Nilesat opnieuw waarbij je in de eigenschappen van de transponders Horizontaal en Verticaal omdraait. Dus 11919 H veranderen in 11919 V, 11938 V in 11938 H, enzovoort. Test tenslotte welke configuratie het beste resultaat oplevert. Is het de configuratie met Gregorian kit of toch beter resultaat zonder Gregorian kit? Met vriendelijke groeten sattaz
Gast dj33333 Geplaatst: 22 september 2009 Geplaatst: 22 september 2009 is showtime op 7 west ook te kijken in nederland en mogelijke te abonneer groeten dj
pandit Geplaatst: 22 september 2009 Auteur Geplaatst: 22 september 2009 Origineel bericht van: sattaz @pandit,Er zijn helaas heel weinig gebruikservaringen/tests van de Tecatel schotel. Hoe goed is die (in vergelijking met andere 120 cm. schotels) in de praktijk? Alleen op het engelse satforum heb ik enthousiaste verhalen gelezen, op papier heeft de Tecatel de hoogste versterking van alle 120 cm schotels waarvan ik de specs heb vergeleken. Niet dat dit iets zegt :-( . De Tecatel is de enige 120cm schotel die ik heb kunnen vinden met een hulpreflector (gregorian). Helaas is een vergelijkende test niet te doen. Vooralsnog ben ik niet ontevreden. De constructie is zeer degelijk. de LNB steun van d Gregorian addon was niet voldoende gebogen, dat was slordig. Wanneer als optimaal is ingesteld zal ik achter elkaar een test doen, zonder en met gregorian update met dezelfde LNB. Origineel bericht van: sattaz Op een MTI zit minimaal 2 jaar garantie. Dat is mooi, dan ga ik hem claimen bij de duitse Satshop waar ik hem vandaan heb. Origineel bericht van: sattaz Hoe het zit met een eventuele samenhang tussen de quad lnb en overige apparatuur weet ik niet. Mogelijk dat iemand hier iets over kan zeggen. Origineel bericht van: sattaz Een oplossing voor "lompe" lnb's zoals van Inverto zou het volgende kunnen zijn. Draai de lnb zo'n 90 graden om zijn as (skew) en je hebt geen ruimteproblemen meer, Hierdoor zal de "horizontale antenne" in de lnb verticale signalen ontvangen. Evenzo zal de "verticale antenne" in de lnb nu horizontale signalen ontvangen. Scan Nilesat opnieuw waarbij je in de eigenschappen van de transponders Horizontaal en Verticaal omdraait. Dus 11919 H veranderen in 11919 V, 11938 V in 11938 H, enzovoort. Ik heb ook met dit idee gespeeld. Staat wel raar zo'n LNB op zijn kant. Misschien doe ik een poging. Maar nu blijkt dat de LNB steun verkeerd stond zal ik bij bijbuigen wat extra ruimte krijgen dat er zelfs een Inverto Ultra zal passen Wordt vervolgd Pandit
pandit Geplaatst: 22 september 2009 Auteur Geplaatst: 22 september 2009 Origineel bericht van: dj33333 is showtime op 7 west ook te kijken in nederland en mogelijke te abonneer groeten dj Showtime heeft een heleboel kanalen op 7 west, Show series, Show movies etc. Ik pak ze allemaal. Abboneren zou moeten lukken, kijk op Link naar site van Showtime Succes Pandit
Gast dj33333 Geplaatst: 24 september 2009 Geplaatst: 24 september 2009 welke merk 120cm schotel is best voor nilesat ik woon in de buurt van hardewijk. groeten dj
pandit Geplaatst: 26 september 2009 Auteur Geplaatst: 26 september 2009 Origineel bericht van: dj33333 welke merk 120cm schotel is best voor nilesat ik woon in de buurt van hardewijk. groeten dj Ik had vorig jaar dezelfde vraag. Daar er geen vergelijkend onderzoek bekend is ben ik uitgegaan van ervaringen die ik her en der heb gelezen en de specificaties van leveranciers; Hierbij bleek dat het aanbod van 120 cm modellen erg klein is. Het bekende merk Triax gaat maar tot 100cm. Ik kwam uiteindelijk op Archsat DJ120 Channel Master 120 cm offset Gibertini OP120 Visiosat ANT SMC 120 Tecatel 130 In eerste instantie ging ik voor de Archsat omdat deze zowel goedkoop als degelijk is (ca 70 euros). Hij was toen erg slecht leverbaar. Ik ben uiteindelijk op een Tecatel 130 gekomen die op papier de hoogste versterking had en als enige ook een gegorian add-on had. Helaas niet gangbaar in Nederland verkrijgbaar. Momenteel ben ik deze aan het finetunen . Vooralsnog heb ik in Den Haag in de nachtelijke uren, bijna het hele nilesat pakket, incl een hele berg horizontale transponderd. Overdag alleen de meeste verticale. Pandit
Gast dj33333 Geplaatst: 26 september 2009 Geplaatst: 26 september 2009 ik heb van kenis gehoort dat ze aan nilesat gaan sleuten om meer siginaal strekte in europa te krijgen voorde eygptenaren die europa wonen tv uit hun land wilen kijken . groeten dj
Gast sattaz Geplaatst: 26 september 2009 Geplaatst: 26 september 2009 Origineel bericht van: dj33333 ik heb van kenis gehoort dat ze aan nilesat gaan sleuten om meer siginaal strekte in europa te krijgen voorde eygptenaren die europa wonen tv uit hun land wilen kijken . groeten dj @dj33333, Het lijkt erop dat het tegenovergestelde gebeurd is. Van verschillende transponders is kort geleden (juni 2009) de FEC van 3/4 in 5/6 veranderd. Hierdoor wordt (in de praktijk) de ontvangst moeilijker of zelfs niet meer mogelijk. Het betreft transponders zoals 11747 V, 11765 H, 11843 H en 11900 V waarop veel Egyptische zenders zitten. Met vriendelijke groeten sattaz
Gast dj33333 Geplaatst: 6 oktober 2009 Geplaatst: 6 oktober 2009 hallo pandit is nog gelukt met je schotels op 7 west groeten dj
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen