Ga naar inhoud


Nostalgie in Arnhem in de ether


Hadrian

Aanbevolen berichten


Gast Drs. IJzerbout

Citaat:
Je hoofd schudden is terecht, mist en nevel hebben namelijk geen enkel effect op het signaal op 3-meter.

Wel de afbuiging in de aardlagen, wat bij grote temperatuursverschillen tussen de aardlagen voorkomt.

Dan schudden jullie maar lekker je hoofd.

Als tussen het traject van zender tot ontvanger nevel en mist heerst, dan ga er maar van uit dat dit wel degelijk de ontvangst positief beinvloed.

Het is namelijk wel toevallig dat deze verschijnselen altijd dan optreden tijdens deze tijd van het jaar waar er veel laaghangende ochtendmist hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal is de situatie dat als je vanaf de grond omhoog gaat de temperatuur daalt.

Voor goede condities moet het aan de grond juist kouder zijn en boven warmer.

Ook moet er een scherpe begrenzing tussen de koude en warme luchtlagen zijn.

Deze situatie doet zich meestal voor als er een hogedrukgebied boven onze hoofden is.

Het is dan nagenoeg windstil en de nachtelijke uitstraling zorgt dat het aan de grond kouder word.

Van de weerberichten kennen we daarom ook de term vorst aan de grond.

De mist van Drs IJzerbout is het gevolg van dat koude lucht minder vocht kan vasthouden,

maar dat zorgt niet voor de DX verschijnselen want dat doet de scherpe temperatuursbegrenzing.

De mist heeft dan eerder een negatieve invloed.

 

 

 

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
Hoe dan ook bijzonder!

Mijn ervaring (ik woon vlak bij Arnhem) is juist dat het het putje van de Nederlandse ether is.

De eerder genoemde 538 en ook bijvoorbeeld BNR is er niet of nauwelijks te ontvangen, ook Radio 1 komt maar matig door.

Allemaal uitgaande van de autoradio hé!


Ik was vandaag ook nog op de Posbank,(net boven Arnhem),en daar knalde op 97.0 Mhz RTL der Oldie sender Marnach/Hosingen eruit,H3 uit Lopik was in geen velden meer te ontvangen op 96.8 Mhz.
Ook dit alles in de auto wink

The birdman has left the building

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

De luisteraar ervaart dit als storing in zijn favoriete programma, ruis, gefluit. Soms ontvangt hij zelfs een geheel ander station. De luisteraar zal mogelijk op zoek gaan naar een beter te ontvangen station of zijn/haar favoriete omroep bellen met een klacht. cry



Ik ben dan dus geen gemiddelde luisteraar, ik ga dan toch eens over de frequentie band heen om te kijken welke "exotische" zenders ik plots kan ontvangen, dan zal de radiofreak in mij wel zijn wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, vanuit het zuiden van de provincie Oost-Vlaanderen kan ik vermelden dat gedurende die ochtend Studio Brussel via 100.6 bijzonder slecht te ontvangen was terwijl de Nederlandse zenders zoals R1, 3FM eigenlijk vrij goed te beluisteren waren. Normaalgezien is dit in onze streek bijna onmogelijk via FM.

 

Ik herinner me dit fenomeen ook nog een paar jaar terug toen ik plots meer Duitse zenders kon ontvangen dan Vlaamse zenders (handig hè die RDS). Er kwam toen zelfs een Deense of Finse zender door.

 

 

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond deze tijd was er in 1985 sprake van extreem goede condities in de UHF band.

Ik woonde toen in Amsterdam Oud West.

Ik woonde 3 hoog, daarboven een zolderverdieping en een plat dak.

Ik had een 10 meter hoge pyloonmast, en bovenin een draaibare UHF paraboolantenne van Sonim, 2,2 meter doorsnede.

Ik gebruikte een ruisarme 28 dB anteneversterker.

Zo kon ik AFN TV van Soesterberg perfect ontvangen.

Maar gedurende een aantal dagen lag er toen een enorme inversielaag boven Europa, en toen kon ik de Oostduitse tv zeer goed ontvangen (SECAM).

Er was echter één dag bij, waarop ik die Oostduitse zender niet kon ontvangen, omdat die door een Russische zender werd weggedrukt.

Na wat onderzoek bleek deze Russische zender in Grodno te staan, vlak bij de grens van Polen.

Ook kon ik dagen lang S4C uit Wales ontvangen en ook meerdere Zweedse zenders.

Ik denk dat vele amateurs uit die periode het zich nog wel goed kunnen herinneren.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ook zoiets onverwachts meegemaakt

Op zolder van ouderlijk huis had ik een oude tv

om iets te experimenteren een stukje draad in de

antenne in de ingang gestoken en de uhf afgedraaid

opeens (in zuid limburg) mooi scherp testbeeld met

een indiaan erop.

later kwam ik er achter dat het een zender

uit england was.

Ohja het rem eiland heb ik ook wel eens ontvangen

in zuid limburg laugh

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...