kdboer Geplaatst: 2 november 2009 Geplaatst: 2 november 2009 Origineel bericht van: 1664 En nu, ineens, komt er tijdelijk Nederlandse rookworst in deze Franse "discount" , afkomstig uit een fabriek in Helmond. Mijn vraag is nu : is deze rookworst lekker, of kan ik toch beter "het merk" bestellen? Geen idee of het een lekkere rookworst is is, maar wel kan je in veel gevallen middels het erkenningsmerkje op de verpakking achterhalen welk bedrijf de daadwerkelijke producent is. De naam van de producent die op de verpakking van de Duitse discounters staat is meestal een naam die gebruikt wordt door een ander bedrijf als "merk" voor generieke/"white label" producten. In het geval van vlees en zuivel zijn producenten verplicht (o.a. voor het terugroepen, ketenregistratie etc.) zo'n merkje op de verpakking te drukken. Zo'n erkenningsmerkje is een ovaaltje met daarin de tekst "NL / getal / EG", waarbij dat getal staat voor het bedrijf waarvoor de erkenning afgegeven is. Op website van de Voedsel- en Waren Autoriteit kan je die erkenningen terugvinden, specifiek in dit geval in deze PDF met vleesverwerkingsbedrijven. Zo ben ik er bijvoorbeeld achtergekomen dat de frituurhapjes van de andere Duitser gewoon uit de Mora-fabiek komt. Let wel: uit dezelfde fabriek betekent niet noodzakelijkerwijs dezelfde kwaliteit of receptuur.
Gast 1664 Geplaatst: 2 november 2009 Geplaatst: 2 november 2009 Origineel bericht van: satvet Welk EG nummer staat op de verpakking, eens kijken waar die gemaakt wordt. Het EG nummer is: NL154
Psychosammie Geplaatst: 2 november 2009 Geplaatst: 2 november 2009 Ha, ha. Dit bedoel ik nu met smaakvervlakking (zie een ander topic over bier). Haal nou eens een verse worst bij een goede slager vandaan. Zonder E110 t/m E4093. Alleen wat kruiden. Dan weet ik zeker dat je daarna nooit meer zo'n vethap van de Hema eet. Die je vervolgens de hele avond nog opbreekt. Je hebt er dan wel lang plezier van Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
satcat Geplaatst: 2 november 2009 Geplaatst: 2 november 2009 Uit Helmond dus. Nou worden Helmonders niet voor niks kattenmeppers genoemd. Dus wie weet wat er allemaal in zit.
theparasol Geplaatst: 2 november 2009 Geplaatst: 2 november 2009 Die little rookworst smaakt mij niets, de unox smaakt mij wel, sommigen vinden deze te zoutig. Hema worst gaat er ook altijd in alleen tref je daar soms waterworsten aan die niet te vreten zijn, kortom wisselvallige kwaliteit. Vooral aan de balie geen keuze maar als je zelf in de bak graait en thuis opwarmt gaat het altijd wel goed. Lekker en niet duur is de ambachtelijke rookworst van de IDAL die kan ik iedereen aanraden. En niet die goedkope meenemen want dat is veredeld hondevoer. De ambachtelijke hebben ze alleen in het najaar/winter.
leo1949 Geplaatst: 2 november 2009 Geplaatst: 2 november 2009 Origineel bericht van: theparasol Hema worst gaat er ook altijd in alleen tref je daar soms waterworsten aan die niet te vreten zijn, kortom wisselvallige kwaliteit. Dat heeft te maken met wat voor soort koeien erin zitten, Een PSE koe heeft een slechte waterbinding en kan daarom geen vocht vast houden daarom krijg je er van die papperige worsten van Voor de worst gebruiken ze ook vaak van die afgetrokken D.F.D. koeien met een enorme waterbinding. Wil je een lekkere worst hebben dan moet je roodbonte lakenvelders nemen uit de omgeving van Coevorden------------------------- Of was het niet "Al het goeie komt van milka-koeien". Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.
Gast ozzo Geplaatst: 2 november 2009 Geplaatst: 2 november 2009 Wij gebruiken meestal die magere rookworst. Gewoon omdat die te snijden is, en niet zo'n dik, taai vel hebben. Knabbelt lekker weg en de smaak is zeer goed. Staat niet voor niets op 1 ;-) Voor z'n geld een goeie worst die niet tegen gaat staan na een paar happen. De rest kan van mij de boom in, zeker de Unox zoutewabberdingen.
EL PIÑO Geplaatst: 2 november 2009 Geplaatst: 2 november 2009 Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, wat jij lekker vindt, vindt de ander nog niet goed genoeg voor de hond. Maar misschien heb je iets aan de rookworstentest die ze in het programma 'Hallo Gelderland!' van Omroep Gelderland hebben gedaan, enkele weken geleden ( linkje). Volgens mij eindigde één van de twee bekende Duitse supermarkten op één maar weet niet meer welke . Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.
satvet Geplaatst: 3 november 2009 Geplaatst: 3 november 2009 Origineel bericht van: Psychosammie Zonder E110 t/m E4093. Alleen wat kruiden. Hmmmm, dus jij wilt geen E300 of E307 binnenkrijgen om een voorbeeld te noemen. Moet jij weten hoor. (dat zijn overigens vitamine C en E, en zo zijn de meeste E nummers gewoon natuurlijke stoffen die je ook bij bio-voeding gewoon opeet.)
satvet Geplaatst: 3 november 2009 Geplaatst: 3 november 2009 Origineel bericht van: leo1949 Origineel bericht van: theparasol Hema worst gaat er ook altijd in alleen tref je daar soms waterworsten aan die niet te vreten zijn, kortom wisselvallige kwaliteit. Dat heeft te maken met wat voor soort koeien erin zitten, Een PSE koe heeft een slechte waterbinding en kan daarom geen vocht vast houden daarom krijg je er van die papperige worsten van Voor de worst gebruiken ze ook vaak van die afgetrokken D.F.D. koeien met een enorme waterbinding. Wil je een lekkere worst hebben dan moet je roodbonte lakenvelders nemen uit de omgeving van Coevorden Gevalletje klok en klepel, grootste misser is wel dat "rookworst" voornamelijk varkensvlees betreft en maar heel weinig rundvlees (het velletje is rundercollageen). Uitzondering is natuurlijk de rookworst die runderrookworst heet (en dan nog). Het Pale Soft Exudated en Dark Firm Dry verhaal is ook heel wat complexer dan jij nu doet voorkomen. DFD heeft de industrie overigens wel erg graag. (ook over roodbont zijn van een lakenvelder valt te twisten, lakenvelders zijn niet bont (=gevlekt), hebben allemaal een zelfde kleurenpatroon).
satvet Geplaatst: 3 november 2009 Geplaatst: 3 november 2009 Origineel bericht van: satcat Uit Helmond dus. Nou worden Helmonders niet voor niks kattenmeppers genoemd. Dus wie weet wat er allemaal in zit. Inderdaad een bedrijf in Helmond. Info van hun website over rookworst: Recepturen : Gelderse rookworst, Magere rookworst, Runder rookworst, Ik-Kies-Bewust rookworst. o Houdbaarheid: Buiten de koeling of diepgevroren. o Verpakkingen: Private label voor retail, groothandel en industrie. o Ring rookworst: 100 gram – 375 gram. o Rookworst recht 20 – 150 gram. o Rookworstschijfjes Voor soepen en maaltijden.
Ron Geplaatst: 3 november 2009 Geplaatst: 3 november 2009 Even voor de duidelijkheid. Wij hanteren hier een streng "geen reclame" beleid. Omdat wij geen onderscheid kunnen en willen maken tussen een satellietontvanger die ook daar te koop is waar ze rookworsten verkopen, mag je dus NOOIT de naam van een winkel noemen. Al is die rookworst nog zo lekker. Wij kunnen andere leden niet uitleggen dat je de naam van de winkel wel mag noemen als je er een rookworst hebt gekocht, maar niet als je er een PC gaat kopen. Ron
snopper Geplaatst: 3 november 2009 Geplaatst: 3 november 2009 weet iemand eigenlijk hoe de gelderse rookworst van %$#%$#@#@^#%^#$ smaakt? Ik yag die vandaag hier in de supermarkt. Hier in Luxemburg hebben we wel de %$%$%^$^%$%, maar die hebben geen rookworsten. Snopper Xtrend ET9500 met OpenPli 3.0 met Kathrein 90cm (19.2 en 23.5)
theparasol Geplaatst: 3 november 2009 Geplaatst: 3 november 2009 Origineel bericht van: Toxic[Q ] Wij hanteren hier een streng "geen reclame" beleid. Ik koop mijn rookworsten âltijd bij *** en bij #@$#@@#$@ en bij !!!@#DGFYR Zal binnenkort even de barcodes posten
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen