Ga naar inhoud


Welke satelliet kan dit zijn


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Door de voeding van de orbiscan uit en aan te schakelen zal deze zich op de eerst geprogrammeerde ( fabriek ) satelliet positie richten, Astra 1.

Door het uitschakelen van de LNB spanning van de ontvanger zal de Orbiscan zich richten op de tweede geprogrameerde sat positie ( ook fabriek ), standaard is dat Hotbird

 

Met het nogmaals uit en aanschakelen van de LNB spanning zal de Orbiscan zich weer uit richten op de eerste Sat positie ( ASTRA 1 ).

 

 

De oorzaak van het niet vinden van de Astra 1 is dus het wegvallen van de LNB spanning van je ontvanger, mogelijk dat deze uitschakelt bij het uitzetten van je ontvanger, de Orbiscan geef je hiermee de opdracht om naar SAT positie 2 te gaan.

 

Voor de niet kenners:

De Orbiscan is een automatisch volgend Sat systeem voor de scheepvaart.

 

 


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

daarom dacht ik dat de orbiscan op zoek ging naar de indentie code die elke sat uitzend , vandaar zie eerdere post

Geplaatst:

Henkvd1 zit er dicht bij , om niet te zeggen pal erop. Inmiddels is me duidelijk geworden dat de orbiscan met een shiftmogelijkheid werkt om 2 verschillende satellieten te kunnen ontvangen , zie link manual.

 

http://www2.produktinfo.***geen-reclame***.com/datenblaetter/275000-299999/289205-an-01-en-Orbiscan_Plus.pdf

 

Edit:

de link werkt blijkbaar niet omwille van reclameban. De link is evenwel niet bedoeld om reclame te maken want orbiscan wordt niet meer gemaakt.

Gelieve te googlen naar ' manual orbiscan ' en dan vind je als eerste hit " operating manual orbiscan plus " pdf.

 

Tot hiertoe vond ik evenwel, en dit in tegenstelling tot wat in de manual staat, nog geen vast patroon van hoe de schotel te kunnen pre-selecteren naar één van de 2 satellieten die zouden voorgeprogrammeerd staan in de eeprom. Ook wordt in de manual gewag gemaakt van de opties Astra 1 en Hotbird.

De andere satelliet waar ik buiten Astra 1 op een tot hiertoe blijkbaar willekeurige wijze soms op terecht kom is zeker niet de hotbird , in een vorige posting sprak ik van Astra 3.

Ik krijg een hele resem Britse FTA zenders en BskyB lijsten van jewelste. Oppervlakkige research leerde me dat dit wellicht dan wel Astra 3 is.En wat betreft mijn eerdere vermelding dat de 2de satelliet hoger staat , daar kan ik me door optisch effect van de stand van de schotel wel in vergissen.Het is namelijk zo dat de schotel achteraan mijn boot staat en ik halsbrekende toeren moet uithalen om er aan te kunnen geraken.

Mogelijk is de orbiscan door de vorige eigenaar geherprogrammeerd geworden om als 2de optie niet hotbird maar Astra 3 te krijgen.

 

Blijft natuurlijk de vraag waarom ik soms het signaal kwijtgeraak nadat de boot zich beweegt op bv een golf , ik de schotel wel hoor bijdraaien en terug richten op de Astra 1. Tenminste dat vermoed ik toch dat hij zich herricht op Astra 1.Dat is uiteraard moeilijk vast te stellen door de beschermkap over het schotel-mechanisme , en uiteraard ook door het bijdraaien van de boot in zijn geheel.

Hoe zouden dergelijke schotels de geprogrammeerde satellieten kunnen herkennen ?

 

Dat brengt ons op de volgende vraag ,......kan ik op mijn decoder zien op welke satelliet de schotel staat uitgericht ? Ik werk nog met een Aston (blauwe) Simba.

Indien ik dat op de één of andere manier zou kunnen checken , dan weet ik ook of de schotel na een beweging van de boot terug uitricht op Astra 1 , of zich abuuselijk richt op Astra 3.Indien dit laatste het geval is , dan loopt er wat fout met de software of hardware van de orbiscan.

Vergeten we ook niet dat het hier maar gaat om een schoteltje van 40 cm , en ik bijgevolg niet veel marge heb voor wat de uitrichting betreft.

De lokatie waar dit alles plaatsvind is op de grens van Nederland en Belgie, dit ter informatie van de plaats van schotel tenopzichte van de satellieten.

 

 

Bedankt alvast voor de eerdere reacties.

Beste groeten

Geplaatst:

Thanks paardengek, en hierbij mijn excuses moest ik de forumregels hebben overtreden.Het was geenszins mijn bedoeling.

 

En nog even had ik een verwarring uit de wereld willen helpen mbt één van mijn vorige postings ivm de andere satelliet. De verwarring was er één van Astra 2 en Astra 3 als 2de gevonden satelliet, nader onderzoek deed me toch meer in de richting denken van Astra 3 omwille van de gevonden zenders.

Ik kan helaas onmogelijk de graden bepalen wegens de moeilijk te bereiken plaats van de orbiscan. Maar ik gok dus wel degelijk op Astra 3 als 2de geprogrammeerde/gevonden satelliet na de Astra 1.

 

Dit nog even als toelichting

Geplaatst:

Met de aston simba is het mogelijk om te zien of het signaal die binnenkomt ook van de satelliet is waar je op staat uitgericht.

Alleen weet ik niet meer uit mijn hoofd hoe. Je komt ergens in het menu tegen welke instelling je hebt en dan veschijnt ergens een satelliet die grafisch signaal geeft naar de ontvanger en deze geeft dan een kwaliteit aan.

Probleem is wel dan je dan nog niet 100% weet dat je de juiste satelliet hebt.Omdat vaak meerdere satellieten de zelfde frequentie (TP) gebruiken.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Geplaatst:
Citaat:
Blijft natuurlijk de vraag waarom ik soms het signaal kwijtgeraak nadat de boot zich beweegt op bv een golf , ik de schotel wel hoor bijdraaien en terug richten op de Astra 1. Tenminste dat vermoed ik toch dat hij zich herricht op Astra 1.Dat is uiteraard moeilijk vast te stellen door de beschermkap over het schotel-mechanisme , en uiteraard ook door het bijdraaien van de boot in zijn geheel.
Hoe zouden dergelijke schotels de geprogrammeerde satellieten kunnen herkennen ?





De Satelliet wordt herkend door de ident van de transponder, iedere DVB transponder zendt een ident mee, de schotel is voorzien van een DVB ontvanger, zodra een Sat gevonden wordt, wordt de ident vergeleken met de ident geprogrammeerd in EEprom, komt deze niet overeen dan zal de schotel verder zoeken tot de de ident herkend wordt, om te tracken maakt de schotel hele kleine rondjes, beweegt dus constant in zeer kleine rondjes om hiermee het signaal in track te houden.

Dat ASTRA 3 als 2e SAT positie is geprogrammeerd lijkt me duidelijk.

Eigenlijk is het niet belangrijk om te weten op welke SAT je staat uitgericht, je hebt beeld of je hebt geen beeld op het desbetreffende kanaal, als alles normaal werkt komt het beeld vanzelf als de schotel de SAT gevonden heeft, kan soms even duren door de manier van zoeken, zie tekst boven aan.

Verder heeft deze cassegrain schotel een behoorlijk hoog rendement en is niet vergelijkbaar met en offset schotel van de zelfde grote.
Geplaatst:

hallo henk,

 

het is duidelijk dat U weet waarover U spreekt.

Ongetwijfeld kent U dan ook het binnenwerk/componenten van deze schotel.

Het LNB signaal gaat via sleepcontacten naar een module/box nr 1 en vanuit diezelfde module/box vertrekt de coax naar de decoder.Er is nog zulke module nr 2 aan de andere kant van de schotel, maar die is , neem ik aan , bedoeld voor de herkenning van de satelliet en sturing van de servo's ter uitrichting van de schotel.

Dit even ter informatie.

 

Ik zou het meer dan appreciëren moest U uw mening willen geven over het volgende probleem.

Het is een vaststelling die ik deed bij een eerdere poging tot het ontrafelen van het nukkige gedrag van mijn orbiscan.

Een tijdje geleden kon ik door aanleggen aan een steiger , en bijgevolg ook stabiele positie van de boot gemakkelijk aan de schotel werken.Ik liet de schotel Astra 1 zoeken en merkte de schotelpositie , gelijktijdig was een satfinder aangesloten zodat ik het signaal kon checken.Ik herhaalde de procedure enkele keren om de zoekfunctie op consistent gedrag en betrouwbaarheid te controleren, en toen gebeurde het volgende. Tijdens één van die testen richtte de schotel uit op astra 1 , dat kon ik checken via de markering en aan de hand van de satfinder. Ook de decoder binnen gaf op dat moment aan dat een satellietsignaal binnenkwam,.....echter geen beeld.

Ik sloot daarna de 12 volt voeding van de schotel af zodat werkzaamheden aan de coax hem niet tot actie kon laten overgaan (ik zat er met de overal met de handen tussen zie je) , de schotel was immers uitgericht op astra 1 en bij correcte uitrichting in een stabiele positie hoeft de spanning niet aan te staan.Trouwens, ik kon het signaal blijven checken met de satfinder. Ik koppelde nadien de decoder-coax af van de module 1 , koppelde de coax aan de LNB af en sloot de decoder-coax rechtstreeks aan de LNB. Gevolg,........BEELD !!

Ik herhaalde deze test iets verder in het LNB circuit , namelijk na de sleepcontacten en het resultaat was hetzelfde , .....BEELD. Maw , niet de LNB , niet de sleepcontacten , maar de module 1 liet om één of andere reden het beeld niet door. Dit werd nog even dubbel gecheckt door de coax kabels op hun oorspronkelijke plaats aan te sluiten , en weer was er geen beeld meer. Spanning op de orbiscan werd weer even aangezet om ook dat element te controlen, maar neen hoor , geen beeld.

Dat maakt het allemaal niet gemakkelijk nietwaar.

Inmiddels ben ik er dankzij reacties op dit forum , en dan in belangrijke mate door de uwe , uit geraakt dat de orbiscan twee satelliet opties heeft , dat de standaard 2de optie hotbird is veranderd naar astra 3 , hoe ik die opties moet kiezen , maar blijf ik met het fenomeen zitten dat ik bij correcte uitrichting van de schotel op astra 1 - welke ik kan checken via satfinder en decoder indicatie van 60 % signaal sterkte (ik weet onderwijl dat de signaal sterkte van de astra 3 ongeveer 48% is , dus zwakker) - soms beeld krijg en soms niet. Dat het bypassen van de module 1 me bij gelijke condities en positie wel beeld geeft.

Zoek dan het echte reden van falen maar eens, soms doet ie het en soms doet ie het niet.

 

Suggesties zijn meer dan welkom.

 

Bedankt nogmaals voor de feedback.

Beste groeten

Geplaatst:

Meestal gaat dit door middel van GPS teminse bij de betere apperatuur op grote schepen.Maar op een kleine boot moet je natuurlijk geen wonderen verwachten ,dwz.dat de positioner niet zo snel kan bijdraaien als je boot op een golf terecht komt.kijk eens op de site van See Sat.

Geplaatst:

De ontvanger in de schotel zorgt voor een demping van 3dB, waarschijnlijk is het signaal dan net te laag voor je decoder om beeld te geven.

 

Waardes in procenten is te lastig om iets over de kwaliteit te kunnen zeggen van het signaal, met de juiste apparatuur ( spectrum analyzer ) zou er meer over te zeggen zijn maar die is uiteraard niet voorhanden. mogelijk dan een inline versterker in de kabel naar de LNB het signaal voldoende weet op te krikken.

 

Hoe is de staat van de sleepcontacten ? kan voor genoeg demping zorgen, meet het signaal eens met de decoder direct aan gesloten op de LNB.

 

Wat voor coax is er gebruikt tussen de schotel en de decoder en hoe lang ?

 

 

Helaas heb ik verder geen ervaring met deze systemen, heb ze al vaker vervangen voor wat anders, de werking is wel bekend, gerepareerd heb ik ze verder niet.

Geplaatst:

Ok Henk , bedankt alweer.

 

Zoals ik het begrepen heb moet ik maar eens proberen met een inline versterker tussen de module 1 en de decoder.

Zoals je in de link kan lezen was dit in het begin van dit jaar ook al een vraagje van me hier op het forum.

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...rst#Post1650583

 

De coax is een gewone standaard coaxkabel voor huis tuin en keuken gebruik.De lengte is ongeveer een 10 meter.

 

Een gewone inline versterkertje is voldoende neem ik aan ?

Of zou dat een degelijk ding met aparte voeding moeten zijn ?

 

Thanks

Geplaatst:

Als ik jou was zou ik eerst die coax maar eens vervangen door een dubbel af geschermd type speciaal voor sat.onvangst,nl het signaal wat je met een slechte coax kapot maakt kun niet meer herstellen met een inline verst.deze zijn allen voor lange kabels bedoeld,je versterkt nl.ook je ruis mee en je loopt het risico dat je onvanger over stuurd raakt.die zgn.greas gain,met zo'n trechtertje in het midden,dat overigens in het zicht van het signaal zit,maw. geen piek waard,nl.bij de eerste beste motregen viel het signaal al bijna weg disc,deze heb ik ook ooit gehad na 5 dagen retoer en om geruild voor een 4 kanten vlak schotel 60cm diagonaal.dag en nacht verschil.

Geplaatst:

Hallo Columbo,

 

helaas kan ik aan die schotel zelf niets veranderen , die maakt vast deel uit van de orbiscan.Wellicht zou het vervangen van de coax een mogelijkheid zijn, ware het niet dat die op een meest onmogelijke plaats zit doorgevoerd en zelfs het bijsteken van een nieuwe kabel lijkt een onbegonnen zaak.

Tja, veel opties heb ik niet.

Wellicht is het plaatsen van een inline versterker het proberen waard , zo duur zijn die dingen nu ook weer niet.

Baat het niet dan schaadt het niet.

 

Uiteraard blijf ik open staan voor suggesties , en bedankt evenwel voor het geven van uw mening.

 

Beste groeten

Geplaatst:

nou wat dat laatse betreft weet ik zo net nog niet,ik heb gehoord dat sommige recievers dit niet leuk vinden,(overstuuring)overigens je kunt met een goede coax wel 100m overbruggen,dus je hoeft niet dus niet de kortste weg te nemen,een omweg kan vaak beter/makelijker zijn,zo als ik al gezegt had kun je een beschadigt signaal niet met een inline verst.repareren,dus je moet er geen wonderen van verwachten.

Geplaatst:

Hi Columbo,

 

tja , het is maar omdat Henk zei dat door een verlies in de module van 3db ik een substantieel signaalverlies zou hebben en mogelijk daardoor net geen ontvangst zou kunnen krijgen dat ik mijn toevlucht zoek bij een inline versterker.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...