lucdec2 Geplaatst: 23 september 2009 Geplaatst: 23 september 2009 Vanavond woensdag 23 september op 1 om 20:45 in Volt Kurt Pauwels versus schepen ruimtelijke ordening omtrent schotelverbod
7121user Geplaatst: 24 september 2009 Geplaatst: 24 september 2009 Het was niet Kurt Pauwels maar Steven Debruyn, technisch directeur die bij Volt aan tafel zat. Via de website www.deredactie.be kan je het fragment herbekijken. Ik ken de europese regelgeving terzake niet, maar als het niet teveel moeite is, dan zou ik de schotel toch een beetje uit het zicht plaatsen.
Gast zzzzzzz Geplaatst: 24 september 2009 Geplaatst: 24 september 2009 Spijtig genoeg is wat hij vertelt niet correct. Europa wil niet dat er excuses gebruikt worden om schotels weg te krijgen, en dat daardoor kabel stiekem een voorkeursbehandeling krijgt. Echter in hun wet staat wel degelijk dat stedebouwkundige voorschriften beperkingen kunnen opleggen. Dat stuk willen ze blijkbaar niet zien, nochtans verwijzen ze zelf op hun site naar dat document (http://www.tv-vlaanderen.be/user/data/media/Downloads/Mededeling%20Europese%20Commissie.pdf). Er staat letterlijk te lezen : Aan bouwkundige en planologische overwegingen kan effectief gevolg worden gegeven door maatregelen die beogen het optisch effect van antennes te beperken zonder dat het recht op een schotelantenne van de betrokkenen wordt aangetast en zonder dat hen buitensporige lasten worden opgelegd. Dus maw. de gemeentes mogen beperkingen omwille van esthetische redenen uitvoeren, zolang men niet het recht op gebruik van een schotel ontzegt.
smoking Geplaatst: 25 september 2009 Geplaatst: 25 september 2009 Dus als het niet anders kan dan aan de voorkant , dan mag je die daar plaatsen , anders ontzeg je die persoon het recht om via sateliet te kijken . En hebben de gemeentes niks te zeggen . Nuja , de gemeente's zullen alles proberen om zoveel mogelijk mensen op de kabel te krijgen , brengt hun veel centjes op . vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird
mebo870 Geplaatst: 25 september 2009 Geplaatst: 25 september 2009 Ik denk dat het anders gaat aflopen, zoals men weet heeft men in België voor alles één oplossing, die ze op alles toepassen. Een taks invoeren, ze heffen nu al taks op oa; lichtreclames, gsm en andere antenne masten, windmolens. Het gaat niet zo lang meer duren of de schotel zit erbij. The key to happiness. Stay away from idiots
Gast zzzzzzz Geplaatst: 25 september 2009 Geplaatst: 25 september 2009 Origineel bericht van: smoking Dus als het niet anders kan dan aan de voorkant , dan mag je die daar plaatsen , anders ontzeg je die persoon het recht om via sateliet te kijken . En hebben de gemeentes niks te zeggen . Hmm, ik weet niet of je dat zo mag interpreteren. De tekst is natuurlijk nog een pak langer, maar dat ene zinnetje leek mij zeer relevant. Origineel bericht van: smoking Nuja , de gemeente's zullen alles proberen om zoveel mogelijk mensen op de kabel te krijgen , brengt hun veel centjes op . Dat speelt zeker mee, ook al zullen ze dat in alle toonaarden ontkennen.
Gast zzzzzzz Geplaatst: 25 september 2009 Geplaatst: 25 september 2009 Origineel bericht van: mebo870 Ik denk dat het anders gaat aflopen, zoals men weet heeft men in België voor alles één oplossing, die ze op alles toepassen. Een taks invoeren, ze heffen nu al taks op oa; lichtreclames, gsm en andere antenne masten, windmolens. Het gaat niet zo lang meer duren of de schotel zit erbij. Neen, daar is Europa duidelijk over. Een taks op schotels mag niet.
redneck eyeball Geplaatst: 25 september 2009 Geplaatst: 25 september 2009 Origineel bericht van: zzzzzzz Neen, daar is Europa duidelijk over. Een taks op schotels mag niet. Ze zijn net zo duidelijk dat er geen algemene regel mag zijn die iets aan reglementering oplegt. Want dat is al een extra drempel. Ze mogen inderdaad iets restricteren op estetische grond, maar enkel in een individueel geval, en enkel indien het zeer goed geargumenteerd is. Dus 'omdat we het niet mooi vinden' is niet voldoende. Bovendien staat er in het Vlaams decreet dat je zonder vergunning een schotelantenne aan de voorgevel mag hangen.
Gast zzzzzzz Geplaatst: 25 september 2009 Geplaatst: 25 september 2009 Origineel bericht van: redneck eyeball Ze zijn net zo duidelijk dat er geen algemene regel mag zijn die iets aan reglementering oplegt. Waar staat dat in dat zinnetje hierboven. Waar staat dat in die tekst van Europa ? Ik heb de indruk dat sommigen graag lezen wat ze zouden willen dat er staat. Die alinea is redelijk duidelijk : voor dit soort zaken mogen er regels opgelegd worden, maar ze moeten inderdaad goed geargumenteerd zijn. Origineel bericht van: smoking Bovendien staat er in het Vlaams decreet dat je zonder vergunning een schotelantenne aan de voorgevel mag hangen. Om het even welke grootte ? 2 meter bijv. ? Je begrijpt toch wel dat zo'n recht niet onbeperkt is.
redneck eyeball Geplaatst: 25 september 2009 Geplaatst: 25 september 2009 Er staat letterlijk in het Vlaams decreet : Is vrijgesteld van vergunning : de plaatsing tegen de gevel van bestaande gebouwen van signaalapparatuur voor een zend- en ontvanginstallatie voor telecommunicatie, waarvan geen enkele afmeting groter is dan 1 meter, mits de bijbehorende technische installatie in het gebouw of ondergronds wordt ondergebracht; Dus, een schotelantenne mag, aan de voorgevel. Op voorwaarde dat de schotel kleiner is dan één meter. Je hoeft hier geen vergunning voor aan te vragen. Uit de Europese tekst : Hoewel een dergelijke evaluatie afhangt van de specifieke omstandigheden van het geval, moeten dergelijke eisen wel naar behoren gemotiveerd zijn: de esthetische overwegingen moeten reëel zijn en mogen niet als voorwendsel dienen. Ingevolge het evenredigheidsbeginsel mogen deze eisen bovendien niet algemeen worden toegepast, maar moet in voorkomend geval rekening worden gehouden met de specifieke situatie en moet in ieder geval de voorkeur worden gegeven aan maatregelen die de uitoefening van de desbetreffende fundamentele vrijheid in geringere mate belemmert. Lijkt mij toch wel dat het er duidelijk staat hoor.
Gast zzzzzzz Geplaatst: 25 september 2009 Geplaatst: 25 september 2009 Origineel bericht van: redneck eyeball Ingevolge het evenredigheidsbeginsel mogen deze eisen bovendien niet algemeen worden toegepast, maar moet in voorkomend geval rekening worden gehouden met de specifieke situatie en moet in ieder geval de voorkeur worden gegeven aan maatregelen die de uitoefening van de desbetreffende fundamentele vrijheid in geringere mate belemmert. Lijkt mij toch wel dat het er duidelijk staat hoor. En wat is dat dan algemeen ? Als een gemeente zegt : het mag, maar niet groter dan 80cm. Dan hebben ze het ook niet verboden, hee. Of als ze zeggen één per gebouw. Ze verbieden geen schotels, hee, alleen bepaalde opstellingen. Er staat ook dat de voorkeur dient gegeven te worden aan... Dat betekent nog altijd niet dat het ander niet mag, alleen dat het niet de eerste oplossing mag zijn.
redneck eyeball Geplaatst: 25 september 2009 Geplaatst: 25 september 2009 Origineel bericht van: zzzzzzz Als een gemeente zegt : het mag, maar niet groter dan 80cm. Dan hebben ze het ook niet verboden, hee. Doet niets ter zake, want dat zeggen ze niet. Het gaat er om dat ze het niet per definitie mogen verbieden aan de voorgevel. Daar gaat de hele discussie over. Want dat is namelijk wat een aantal gemeentes willen. Een algemeen verbod om een schotel aan de voorgevel te plaatsen. Dat is in strijd met het vlaams decreet en de regelgeving van de Europese commissie.
Gast Paullo Geplaatst: 26 september 2009 Geplaatst: 26 september 2009 En hoe ga je dat dan doen als je woning vlak naast het trottoir staat en je schotel met andere woorden boven het openbare domein hangt en niet op jou eigendom. Want dat kan de gemeente volgens mij wel verbieden, want ik zie niet in hoe op grond van het Europees recht je kan claimen dat je openbaar domein mag innemen. Bovendien kan dan zelfs de openbare veiligheid ingeroepen worden want als je schotel naar beneden valt, valt ze op het voetpad en niet in je voortuin. Greets
juleke21 Geplaatst: 26 september 2009 Geplaatst: 26 september 2009 dat ze één voorbeeld nemen van de stad GENK,die heeft besloten om de sociale appartementen en woonblokken die gerenoveerd worden uit te rusten,in samen werking met één firma,met satelliet.
Gast zzzzzzz Geplaatst: 26 september 2009 Geplaatst: 26 september 2009 Origineel bericht van: redneck eyeball Origineel bericht van: zzzzzzz Als een gemeente zegt : het mag, maar niet groter dan 80cm. Dan hebben ze het ook niet verboden, hee. Doet niets ter zake, want dat zeggen ze niet. Het gaat er om dat ze het niet per definitie mogen verbieden aan de voorgevel. Ik heb dat interview in Volt gezien, en dat zeggen zij ook niet. Ze zoeken naar individuele oplossingen, straat per straat. Het is spijtig dat je voor satelliet TV zo'n schotel nodig hebt, want dat maakt dat het altijd moeilijker te vverkopen valt dan zaken die zich puur in de woning afspelen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen